Willem Heijbroek - In het verleden is in de binnenstad van Vlissingen door oorlogsgeweld veel verloren gegaan en daarna is een ander deel opgegeten door de werven van de Koninklijke Schelde Groep KSG (zie Heemschut oktober 2005 en februari 2006). Nu doen zich op de boulevard Evertsen andere ongewenste ontwikkelingen voor. Door de geplande sloop van het oorspronkelijke paviljoen lijkt de nieuwbouw van hotel Britannia een armzalig geheel te worden. 1 S et nieuw ontworpen complex kan in geen enkel opzicht de herinnering aan het meest prestigieuze Vlissingse hotel, gebouwd door architect Boks, doen vervagen. In de Tweede Wereldoorlog hadden de Duitsers hun hoofdkwartier gevestigd in het toenmalige Grand Hotel Britannia gebouwd in 1886), dat bij de bevrijding vrijwel volledig werd verwoest. De in 1939 opgerichte N.V. Britannia verwijderde na de oorlog de ruïnes. Het duurde tot 1954 voordat de N.V. Britannia kon beginnen. Om het risico voor de ondernemers te ver kleinen werd besloten de bouw in twee fases uit te voeren. Eerst kwam het paviljoen met restaurant, feest- en congreszalen en dienst woning aan de beurt (1954/55). Mede omdat de KSG een stijlvolle gelegenheid nodig had is vervolgens tot de bouw van een prestigieus hotel besloten. De opdracht voor het eerste deel werd aan architect Joost Boks uit Rotterdam gegund. Hij had al ervaring opge daan met prestigieuze gebouwen, zoals het bouwcentrum in Rotterdam. Kunst in ontwerp Zijn stijl kwam voort uit de Bauhaus bewe ging en was geïnspireerd op het werk van Ludwig Mies van der Rohe. Het bijzondere was dat hij hieraan een extra dimensie toe voegde door kunstwerken in het architec- tuurontwerp op te nemen. Zo zijn in het paviljoen van Britannia de mozaïeken van Louis van Roode op een zeer creatieve wijze verwerkt. Zij vormen, doordat ze niet alleen op de balkonbalustrade zijn aangebracht naar ook naar binnen door lopen, een eenheid met het gebouw. De voorgevel werd nog extra levendig door de toepassing van zwarte kalksteen wanden met aan één kant een lichtgekleurd betonnen sierraam. Door de mozaïekband verder over de gevel door te trekken naar het hotelgedeelte van de tweede fase bleef de eenheid bewaard. Dit hoteldeel werd door Bram Middelkoop in samenspraak met Joost Boks ontworpen, en werd in 1960 opgeleverd. Joost Boks werd geboren in 1904. Na zijn studie in Delft richt hij al snel, in 1931, zijn eigen bureau op aan de Willemskade in Rotterdam. Als de oorlog uitbreekt heeft hij nog niet veel gebouwd, maar door het bij zondere karakter van zijn huizen al wel enige bekendheid verkregen. In 1948 krijgt hij de opdracht voor Het Bouwcentrum in Rotterdam. Boks ontwerpt een rond gebouw om daarin alle facetten van het Bouwcentrum goed tot uitdrukking te laten komen. Al spoedig is het te klein en moet Boks een eerste uitbreiding ontwerpen. De beroemde Engelse beeldhouwer Henry Moore wordt gevraagd een bakstenen reliëf op de gevel te maken. 22 Heemschut juni 2006 1. Britannia zoals het de laatste maanden te zien is aan de boulevard in Vlissingen: vervallen en dichtgetimmerd. Foto's Willem FHeijbroek -"SI Parel aan de boulevard met sloop bedreigd aerssens pateer tusumctwojf ««Sir

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 24