Na voltooien van kerntaak volgt al heel snel het verval Rob van Gaaien - Voormalig stoomgemaal 'De Cruquius' uit 1849 is een industrieel monument van wereldformaat. Samen met de stoomgemalen 'Leeghwater' en 'Lijnden' pompte de Cruquius (tussen Heemstede en Hoofddorp) van 1849 tot 1852 het Haarlemmermeer leeg en hield het daarna de Haarlemmermeerpolder droog. In 1912 werd de Cruquius reservegemaal, om tenslotte op 10 juni 1933 met een ceremoniële laatste pompslag buiten bedrijf te worden gesteld. Sinds een jaar of wat zit er weer wat beweging in. \f anaf 1933 stond de tijd voor de Cruquius stil. Op het nippertje ontsnapte dit unieke stoomgemaal aan de sloop. Op 22 oktober 1934 werd Stichting De Cruquius opgericht, die het oude gemaal onder haar hoede nam, in een museum omtoverde, en uiteindelijk, dankzij de hulp en inzet van velen, weer tot leven wekte. Het oude stoomgemaal vormt het absolute technische hoogtepunt van het romantische stoomtijdperk in Nederland. Het is 's werelds grootste stoommachine, met een cilinder van maar liefst 3,66 meter door snee. Deze reusachtige machine drijft acht balansarmen aan die elk 10.000 kilo wegen en als tentakels naar buiten steken, waar ze de zuigers van acht gigantische water pompen in werking stellen: samen brachten die ooit bij elke slag van de stoommachine 64.000 liter water omhoog! Na een jarenlange restauratie werd, op 4 juni 2002, deze imposante machinerie door prins Willem-Alexander weer in beweging gesteld. Schimmels Nieuwste dreiging is de hoogst noodzakelijke reparatie van de stortvloer, die vanwege ver keerde advisering door externe deskundigen na negen jaar alweer vervangen dient te worden. De stortvloer is een eikenhouten balkon rondom het machinegebouw, aan de buitenkant begrensd door het rondgaande deel van de keermuur. De acht waterpompen monden uit boven de stortvloer. Het opgepompte water verzamelt zich op de stortvloer. Vandaar stroomde het eertijds naar de Ringvaart. Na de herinbewe- gingstelling van 2002 stroomt het door twee pompen omhooggevoerde water terug naar de Kruisvaart via twee naastgelegen pompen, waarvan de kleppen in open stand zijn vast gezet. Tevens maakt een waterstand van circa 60 centimeter op de stortvloer het voor- vullen mogelijk van de twee opvoerende pompen om hun pompwerking in gang te zetten. De stortvloer is hierdoor essentieel voor de demonstratie van de werking van het gemaal. De stortvloer bestaat uit een dek van twee lagen 4 centimeter dik en 20 centimeter brede eiken planken. De vloer wordt gedragen door zware eiken radiale balken, die ingekast zijn in het metselwerk van de keermuur en de machinekamer. Deze balken zijn voorts ondersteund door een aantal gietijzeren kolommen, die rusten op de houten bouwvloer onder de stortvloer. De naden en tussenlaag tussen de planken zijn niet afgedicht door pek en breeuwwerk, zoals in het oorspronkelijke bestek aangegeven. De stortvloer is in 1995/96 geheel vernieuwd. In 2004 bleken zich snel grote lekkages te ontwikkelen, waardoor het moeilijk werd om het voorvullen te handhaven. Onderzoek toonde aan, dat een schimmel- of rottingsproces optreedt tussen de twee lagen planken en in de oplegging van het dek op de draagbalken. Ongeveer 3 procent van de 300 vierkante meter dek is opengemaakt en gerepareerd. Hierbij werd aanzienlijke rotting zichtbaar. Momenteel wordt een MeerJarenOnderhoudsplan opgesteld. De Velserbroek Een recent voorbeeld van een geslaagde red dingsactie is het gemaal De Velserbroek, eveneens in de buurt van Haarlem. Door fusie van waterschappen leek het gemaal in de vergetelheid te raken. De dijkgraaf van het voormalige waterschap richtte met een aantal vrijwilligers echter een stichting op tot behoud van dit unieke gemaal bij Velsen, met daarin een prachtige rijksmonumentale 1-cilindermotor. Het geheel werd aan de stichting overgedragen in januari 2004 en het waterschap Groot-Haarlemmermeer gaf 25.000 mee. Inmiddels is de nieuwe cilinder herplaatst en is de motor met inzet van vrij willigers en sponsors volledig hersteld. Het bestuur heeft een Plan van Aanpak gemaakt voor de resterende zaken zoals het herstel van de verrotte sluisdeuren. Mislukte redding Natuurlijk zijn er ook reddingsoperaties die niet, of niet geheel slagen. Voorbeeld van het eerste is het gemaal 't Hooft van Benthuizen. De Stichting Poldermuseum te Puttershoek heeft de mogelijkheden onderzocht voor het vestigen 20 Heemschut juni 2006 Gemalen voortdurend bedreigd

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 22