3. Julia nasi u is met staande roldeuren 4. Waaiersluis met waaierdeuren en in het benedenhoofd de vloed- en ebdeuren. Op deze wijze kan het afsluitmiddel naar twee zijden water keren, maar ook tegen de hoge waterstand in worden geopend. De kruisende deuren zijn een uitvinding van Cornelis Dircksz. Muys, rond 1600 'stadtmeester' (stadstimmerman) te Delft. Simon Stevin geeft in zijn publicatie Nieuwe maniere van steretebou door spil-sluysen een uitvoerige beschrijving met tekeningen van het ontwerp. Door bij ongelijke waterstand de sluis te openen, stroomde het water met kracht door de sluis en de achterliggende waterweg. Bezonken slib werd daardoor opgewoeld en met het wegstromende water afgevoerd. In Nederland zijn er vier spuisluizen met kruisende deuren geweest, waarvan alleen de Donkere Sluis nog bestaat. Met deze sluis moesten de Goudse grachten worden sehoongehouden. In de twintigste eeuw voldeed ook de Ma I legatsl u is niet meer, hoewel deze in 1764 was vervangen door een grotere sluis. Ook de afsnijding van de bochten in de Gouwe door het graven van de Nieuwe Gouwe in 1905 bood niet voldoende soelaas. In 1935 werd daarom geheel buiten de stad een nieuwe verbinding tussen de Hollandsehe IJssel en de Gouwe gerealiseerd, het Gouwekanaal. In de monding daarvan werd de Julianasluis gebouwd, een schutsluis met staande roldeuren die over een op de sluisbodem geplaatste rail lopen. Roldeuren hebben het voordeel van puntdeuren wat betreft de vrije doorvaarthoogte en het voordeel van de hefdeuren dat ze naar twee richtingen kunnen keren. Momenteel worden plannen gemaakt voor een tweede en grotere sluis naast de Julianasluis. Hopelijk wordt het bestaande ensemble daardoor niet te veel aangetast. Pleziervaart In 1941 werden de puntdeuren in de MaIlegatsluis vervangen door hefdeuren, zodat de sluis naar twee kanten kon keren.. In datzelfde jaar werd in de Nieuwe Gouwe de Ir. De Koek van Leeuwensluis gebouwd, een schutsluis met daarnaast een keersluis. Deze sluis werd voorzien van hangende rol deuren. Deze hangen aan een rail die over de sluisopening wordt gerold. Beide bouwpro jecten moesten voorkomen dat bij oorlogs handelingen het water voor problemen in Gouda zou zorgen. Na de Watersnoodramp in 1953 is de Donkere Sluis buiten gebruik gesteld, terwijl de Havensluis werd afgedamd. Er zijn nu weer plannen om de oude vaarroute door Gouda te heropenen voor de pleziervaart. In de Breevaart ligt één van de drie in Nederland gebouwde driewegsluizen. Vanuit Gouda kon met deze schutsluis zowel naar Reeuwijk als naar Sluipwijk worden geschut. Het Reeuwijks Verlaat of Dubbeld Verlaat dateert in eerste aanleg uit 1604, hoewel de thans bestaande sluis duidelijk van nieuwer datum is, waarschijnlijk negentiende-eeuws. Het verlaat heeft in het bovenhoofd een stel puntdeuren en in het benedenhoofd naar Reeuwijk een enkele draaideur. De uitgang naar Sluipwijk is enkele decennia geleden dichtgemetseld. Een eveneens interessante sluis is de Waaiersluis in de Hollandsehe IJssel tussen Gouda en Haastrecht uit 1854. De sluis werd in 1860 in gebruik genomen, terwijl in 1920 het buitenhoofd is verhoogd. Zowel in het buitenhoofd als in het benedenhoofd zijn eb- en vloeddeuren geplaatst. De sluis is tevens voorzien van een stel waaierdeuren, waarmee op dezelfde wijze worden gespuid als met de kruisende deuren. Bovendien hebben waaier deuren het voordeel, dat zij niet alleen tegen het hoge water in kunnen worden geopend, maar ook in stromend water kunnen worden gesloten. Als laatste noemen we de Stolwijker Schutsluis in de monding van de Stolwijksche Vliet in Stol wij kersl u is. De schutsluis werd gebouwd in 1800 ten behoeve van de verve ning in de Krimpenerwaard. Kenmerkend voor deze sluis zijn de vloed- en stormvloeddeuren in het bovenhoofd. Het benedenhoofd heeft alleen een stel vloeddeuren. Door de lage lig ging van de Krimpenerwaard waren er geen ebdeuren nodig. Er zijn gevorderde plannen om de in verwaarloosde staat verkerende sluis te restaureren. Ir. G. Jon Arends is ols Onderzoeker verbonden aan TU Delft, Bouwkunde, gespecialiseerd In onderzoek naar en in standhouding van historische sluizen en stuwen. Literatuur GJ. Arends, Sluizen en stuwen. De ont wikkeling van de sluis- en stuwbouw in Nederland tot 1940 (serie Bouwtechniek in Nederland deel 5), Delft 1994. G.J. Arends, Historische sluizen en stuwen, waardering en behoud, Utrecht 2004. 14 Heemschut juni 2006

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 16