Hoewel dit een vooruitgang zal zijn geweest, liepen de wachttijden al spoedig weer op. Drie dagen wachten om te worden geschut was geen zeldzaamheid. De Goudse midden stand voer er wel bij. Beide sluizen waren tot rond 1600 voorzien van een hefdeur. Zeilschepen moesten hun masten strijken om de sluizen te kunnen passeren. In het begin van de zestiende eeuw werden de sluizen vernieuwd en kregen zij een stel puntdeuren. Hierdoor konden de schepen met staande mast pas seren. In 1615 werd ook in de havenmond een keersluis gebouwd om het dichtslibben van de haven tegen te gaan. Hierdoor ont stond tussen deze sluis en de Donkere Sluis een sehutkolk van 400 meter. Ook de havensluis werd voorzien van puntdeuren. Ondanks deze grote schutkolken bleef de doorvaart door Gouda een langdurig gebeuren. Gouda had vanwege het privilege geen behoefte om de doorvaart te verbeteren. Vooral bij de Donkere sluis die vlak bij een haakse bocht lag, was de doorvaart bekrompen. Tijdens de belegering van Leiden konden de grote geuzenschepen niet op de Gouwe komen. Op last van Prins Willem van Oranje en de Staten van Holland werd in 1576 in de dam tussen de Turfsingel en de Hollandsehe IJssel een grotere schutsluis met puntdeuren gebouwd. Aanvankelijk mochten alleen oorlogsschepen deze Mallegatsluis passeren. Onder druk van de andere Hollandse steden moest Gouda toestaan dat schepen die langer dan 36 uur op het door- schutten hadden moeten wachten, alsnog door de MaIlegatsluis werden gesehut. Pas in de achttiende eeuw mochten de schepen direct door deze sluis varen, mits zij aan de stad het armengeld betaalden, een fraai woord voor tolgeld. Kruisende deuren In 1778 werd de Donkere Sluis opnieuw verbouwd en kreeg de siuis behalve een stel puntdeuren ook kruisende deuren. Kruisende deuren bestaan uit twee paren puntdeuren, die in gesloten stand met de voorharren tegen elkaar steunen. In een horizontale doorsnede vormen zij daarbij een kruis. juni 2006 Heemschut 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 15