Met Haarlem alleenrecht op schutten scheepvaart door Holland D G. Jan Arends - Nederland bezit als waterland honderden sluizen in allerlei typen en maten. De bekendste zijn de schutsluizen en de uitwateringssluizen, maar ook keersluizen en inundatiesluizen genieten bekendheid. Sluizen zijn over heel ons land verspreid te vinden. Behalve de verschillende sluistypen zijn er in de loop der tijd ook diverse typen afsluitmiddelen of deuren toegepast. Gouda is wat dat betreft een bijzondere gemeente. In een relatief klein gebied is een tiental sluizen aanwezig, met verscheidene typen afsluitmiddelen. e eerste sluis in de Gouwe werd waar schijnlijk gebouwd in 1306, in opdracht van Jan van Beaumont. Deze sluis werd later de Donkere Sluis genoemd. Het was een keer sluis voorzien van een hefdeur die door een bovengelegen windas omhoog kon worden gehesen. Een keersluis heeft slechts één afsluitmiddel, zodat schepen de sluis alleen bij gelijke waterstanden voor en achter de sluis kunnen passeren. Volgens sommigen zou er eerder al een keersluis zijn geweest en werd deze in 1306 voorzien van een tweede kering waardoor er een schutsluis ontstond. Op zestiende-eeuwse kaarten is echter slechts één kering te zien. Ook de lange wachttijden voor het 'schutten' wijzen op een keersluis. De stad Gouda had geen pro blemen met die lange wachttijden, want de schippers konden dan ter plekke hun inkopen doen. Bovendien waren alternatieve routes voor de scheepvaart tussen Noord- en Zuid- Holland niet toegestaan. Gouda bezat samen met Haarlem het alleen recht van deze scheepvaartverbinding. Bij deze steden lagen grafelijke tollen, vandaar het door de Graaf van Holland verleende pri vilege. Ook Dordrecht was daarbij betrokken. Zelfs schepen die van Delft naar Leiden wilden varen, moesten via de Gouwe. Pogingen van andere steden om een alterna tieve route te kiezen werden de kop inge drukt, waarbij zelfs geweld niet werd geschuwd. Zo vernielden mannen uit Gouda en Dordrecht in 1492 de zojuist aangelegde schutsluizen in de Leidschen dam en de Hildam. De Hildam lag in de Rotte, die toen via de Hoogeveensche Vaart een verbinding had met de Oude Rijn. Bij het daaropvol gende proces werden Gouda en Dordrecht in het gelijk gesteld. Dagen wachten Intussen was er in de Gouwe onder druk van een aantal Hollandse steden en op last van de Graaf van Holland bij het zogeheten Amsterdamsehe Veer een tweede keersluis in de Gouwe gebouwd. Dit Amsterdamsehe Verlaat werd bekostigd door acht steden.. Tussen deze sluis en de Donkere Sluis ont stond een schutkolk met een lengte van maar liefst 380 meter. 12 Heemschut juni 2006 1. Afbeelding links Detail kaart van Gouda uit 1574 met in de Gouwe de Donkere Sluis en het Amsterdams Verlaat en in de Turfsingel de Ma I legatsl u is. Bij de sluizen in de Gouwe zijn de windassen van de hefdeuren getekend en bij de Mallegatsluis de puntdeuren. Kaart uit Braun en Hogenberg, De Holland steden, naar de oorspronkelijke uitgave van 1574, Groningen z.j. 2. Foto rechts Donkere Sluis met kruisende deuren Foto's: G. Jan Arends Gouda groot door sluizen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 14