Geef onderwijs terug aan hen die het vak kozen, omdat ze iets aan anderen wilden leren Tien jaar later was in een examen niet vijftien fouten voor Ondanks het gegeven dat men de komende tijd in minstens 90 procent van de gevallen voor die keuze, tussen sloop en hergebruik, zal staan. De toekomst van de bouwnijverheid zal bestaan uit omgaan met de bestaande voorraad. Het is een hoopvolle gedachte voor het hele bouwvak, dat er in de laatste plaatsgebonden industrie (de arbeid kan moeilijk verplaatst worden naar lagelonenlanden) nog meer dan genoeg werk op ons ligt te wachten. Om de bouwnijverheid te garanderen hoeft Nederland niet te worden volgemorst met nieuwbouw. Zowel de bouwnijverheid als onze dorpen en steden en het nog resterende landschap hebben een toekomst. Er zal dan wel een verschuiving moeten plaatsvinden van (sloop en) nieuwbouw naar hergebruik. Het nog resterende schitterende landschap kan niet zeer veel wegen en nieuwbouw meer ver dragen. We zullen het open land veel te hard nodig hebben als 'groene long' in het kader van klimaatregulering, als recreatiegebied voor de stedeling wanneer onbeperkt vliegen en auto rijden niet meer mogelijk is. Als waterberging en als voedselvoorziening als het voedseltrans- port uit verre landen onbetaalbaar is geworden. 14 Heemschut april 2006 Bovendien is sloopafval als gevolg van de hui dige bouwpraktijk een groeiend probleem. De nieuwe oriëntatie op het bouwvak - met behoud of toename van comfort voor alle betrokkenen - zal moeten beginnen met de opleiding voor iedereen die met bouwen te maken heeft (van timmerman tot architect, van metselaar tot uitvoerder). Nu is het met scho ling en opleiding in Nederland toch al niet zo vrolijk gesteld. We daalden in de 'rating' van landen die goed onderwijs geven in korte tijd van de derde naar de 27e plaats. Kennis neemt af Ik kan helaas uit eigen ervaring vaststellen dat het met sommige aspecten van onderwijs ach teruitgaat. Als ik in 1988 - nog geen twintig jaar geleden - bij het corrigeren van schriftelij ke examens het als een schoolfrik niet laten kon rode streepjes te zetten bij taalfouten, kwam ik gemiddeld op vier fouten per bladzij de. Als het er meer dan tien waren, suggereerde ik de student er iets aan te doen. Het staat nu eenmaal slordig je opdrachtgevers te benaderen in brieven vol taalfouten. Tien jaar later was ik blij als er in een examen niet meer dan vijftien fouten voor kwamen. Denk nu niet dat dit kwam door een groeiend aantal buitenlandse studenten, Studenten met Nederlandse namen maakten meer fouten dan studenten met Marokkaanse of Turkse achter namen. Dit is één aanwijsbaar effect van op zijn minst 'geheel anders gericht onderwijs'. Terwijl voor je levensgeluk - niet alleen bij bouwkundige opleidingen - scholing en kennis zo wezenlijk zijn. Iedere vreemde taal die je leert lijkt je een extra leven te geven. Geschiedenis doetje meer begrijpen over leven en mens en helpt je te relativeren, dat de maatschappij zo stuntelig wordt bestuurd. Aardrijkskunde doetje realise ren waar je op de wereld staat en, als je iets van geologie hebt geleerd, vreemde landschap pen begrijpen. Wiskunde, natuurkunde, schei kunde en biologie geven je inzicht hoe levende en 'dode' stoffen in elkaar zitten en zijn een steun in de oordeelsvorming hoe het met de wereld verder moet. In feite worden de mensen die goed onderwijs ontberen enorm tekort gedaan. Het leven kent vele moeilijke kanten, hoe meer je weet en hoe meer je weet waar boeiende zaken zijn te vinden, hoe draaglijker het leven kan zijn. Als je niet weet van Mozart of Shakespeare kan je ook niet zo intens van hun werk genieten en er troost in vinden. Uitzichtloos Waren mijn ouders er nog, ze zouden verbaasd zijn over dit pleidooi voor onderwijs van hun luie, spijbelende zoon. Vandaar dat dit een pleidooi is vanuit onver dachte hoek. We moeten terug van de 27e plaats naar de Top Tien, zeker als we in 'kennis economie' geloven. Dat het 'een kwestie van geld' is, is absolute onzin. Cuba, een van de armste landen van de wereld, scoort beter. Zowel in scholing als in sport. Scholing en opleiding schieten tekort

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 16