februari 2006 Heemschut 27 De Krijtbergexterieur (links) en de St. Nicolaaskerk tegenover het Centraal Station. Foto's Anna Huizinga Einde van het pad Door de vermelding van de Koepelkerk ben ik min of meer teruggekeerd naar het begin van deze nostalgische wandeling langs sporen van religieus leven in de Amsterdamse binnenstad. Deze begon toch immers bij het koorhek van de Oude Kerk waar dezelfde gebeurtenis werd herdacht waaraan de Koepelkerk moest herin neren. In het Amsterdamse 'kerkenlandschap' is gedu rende de laatste decennia veel verdwenen, waarbij men erover twisten kan of ontvolking dan wel ontkerkelijking de hoofdoorzaak is. In ieder geval kunnen wij ons erover verheugen dat een sombere voorspelling van de architec tuurhistoricus Kees Peeters niet is uitgekomen, al heeft dat weinig gescheeld. Peeters schreef in 1964: 'Er zal een tijd aanbreken waarin de voortbrengselen van de neo-gothiek zo schaars zijn, dat men moeite zal hebben zich te verplaatsen in de religieus-artistieke denkwe reld van de mens uit de tweede helft van de 19de eeuw'. De neogothiek ondervindt opnieuw waardering, wat onder meer blijkt uit de restauratie van Tepes 'Krijtberg'. Philip Bosscher is redacteur van Heemschut 'Afgescheidenen', ontwierpen G. B. Salm en A. Salm G.B.zn een kerk aan de Keizersgracht die tussen 1888 en 1890 werd opgetrokken. Dit kerkgebouw ademt voor mijn gevoel het zelfvertrouwen van de 'dolerenden' en vooral hun leidsman Abraham Kuyper. Men is duide lijk niet bang geweest om vormen te kiezen uit werelden die ver aflagen van de Calvinistische, namelijk die van de vroeggothiek en de Venetiaanse renaissance, en te opteren voor een ongebruikelijke dispositie van orgel en kansel. Uit esthetisch oogpunt mag het zeker als een voordeel beschouwd worden dat dit gebouw behouden is gebleven, terwijl de archi tectonisch veel minder belangrijke gerefor meerde Raam- en Funenkerk uit dezelfde periode inmiddels zijn afgebroken. De bouwactiviteit van de Nederlandse Hervormde Kerk is in het 19e-eeuwse Amsterdam lang zeer bescheiden geweest. Aan het einde van de jaren 1870 werd echter een inzameling gestart voor de bouw van een kerk 'tot dankzeggend aandenken' voor de bevrij ding 'van den Spaanschen en Roomschen druk' in 1578. Het resultaat was de Koepelkerk aan de Stadhouderskade naar ontwerp van A.J. van Beek, thans ook weer verdwenen. Andere richting Ook andere kerkgenootschappen hebben in het 19e-eeuwse Amsterdam een niet geringe bouw activiteit ontplooid. Voor de 'dolerenden', een groepering die zich in de jaren 1880 afscheidde uit de Nederlandse Hervormde Kerk om zich in 1892 onder de naam 'Gereformeerden' te verenigen met de eerder ontstane Amsterdam. Voor deze imposante koepelkerk met een tweetorenfront koos hij een combina tie van renaissance- en barokvormen. Een recente restauratie betekende niet alleen constructief herstel maar ook herstel in oude luister van de binnendecoratie. Een oudere tijdgenoot van Cuypers was Alfred Tepe. Ook hij koos met bijzondere voorliefde voor het gothische idioom waarbij hij zich vooral liet inspireren door de Nederrijnse kerk bouw. In Amsterdam bouwde hij gedurende de jaren 1881-1883 de 'Krijtberg' (St. Franciscus Xaverius) aan het Singel. Er zijn plannen geweest deze kerk af te breken. Na restauratie, waarbij vooral ook het interieur in zijn volle kleurenpracht werd opgefrist en het oorspron kelijke meubilair gehandhaafd, lijkt er geen reden meer tot zorg.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 29