Derde Amsterdams Kerkenpad voert door negentiende eeuw Aan het einde van het vorige Amsterdamse Kerkenpad vermeldde ik dat in 1796 de Nationale Vergadering bepaalde dat 'geen bevoorrechte noch heerschende kerk in Nederland meer kan of zal geduld worden'. Niet lang daarna werd de nieuwe kerk van St. Willibrord binnen de Veste, 'de Duif', ingezegend. Dit was het eerste rooms-katholieke kerkgebouw in Amsterdam dat na 1578 in gebruik werd genomen en als zodanig uiterlijk kenbaar was met zijn halfrond afgesloten ramen en zijn koepel (die overigens vrij spoedig wegens bouwvalligheid moest worden afgebroken). Philip Bosscher 24 Heemschut februari 2006 Er is verder gedurende de 'Franse tijd' in Amsterdam niet veel activiteit geweest op het gebied van kerkbouw: de stad verpauperde, de voormalige 'publycke kerck' moest financieel orde op zaken stellen alvorens zich grote inves teringen te kunnen veroorloven. Eén curieus uitzonderingsgeval verdient vermelding. Toen Lodewijk Napoleon zijn residentie vestigde in het voormalige Stadhuis was daar ook behoefte aan een huiskapel. Hiervoor werd de vroegere Vierschaar ingericht, wat onder meer inhield dat het imposante beeldhouwwerk van Artus Quellinus geheel of grotendeels door drape rieën aan het oog werd onttrokken. Na 1813 was er uiteraard geen behoefte meer aan een rooms-katholieke huiskapel in het Amsterdam, De Krijtberg. De kuip van de preekstoel. Detail. Foto Monique Raassen Koninklijk Paleis en werd de Vierschaar in oude luister hersteld; de aanwezige kerkelijke gewaden en voorwerpen voor de eredienst werden door Koning Willem I aan andere rooms-katholieke instellingen geschonken. Geen kathedraal Tegen het einde van de jaren 1820 was er sprake van dat Amsterdam de zetel zou worden van een rooms-katholieke aartsbisschop. Daarom moest worden gezocht naar een kerk die hem kon dienen tot kathedraal, en naar een geschikte residentie. Rooms-katholieke kerk gebouwen met de allure van een kathedraal bezat Amsterdam in feite niet, al hebben de betrokken autoriteiten wel het oog laten vallen op de St.-Catharinakerk aan het Singel en de Lutherse kerk aan het Spui(!). Er is ook gedacht aan de bouw van een kathe drale kerk aan de Nieuwmarkt. De architec tuurhistoricus Thomas von der Dunk heeft de ontwerptekeningen daarvoor, van de hand van Jan de Greef, die verder onder meer de grote verbouwing van Paleis Soestdijk op zijn naam heeft staan, enkele jaren geleden ontdekt in het archief van het Departement van Roomsch- Katholieke Eeredienst. Hij heeft ook aange toond dat er een grote gelijkenis bestaat tussen deze ontwerpen voor een nooit gebouwde kathedraal en die voor wat hij terecht aanduidt als 'één van de belangrijkste neoclassicistische kerken van Nederland': de rooms-katholieke kerk van St. Antonius van Padua aan het Waterlooplein, beter bekend als de 'Mozes en Aaron'Het ontwerp voor deze in 1837-1841 gebouwde kerk staat overigens op naam van Tilleman Frangois Suys, hofarchitect van Koning Willem I en later van de eerste Koning der Belgen. Het is een indrukwekkend gebouw geworden, vooral door zijn dubbeltorenfront met iets van de allure van een kathedraal, en waarin het contrast tussen de koele classicistische vormge ving van het interieur en het indrukwekkende barokke hoofdaltaar met zijn schilderij van Jacob de Witt allerminst stoort, integendeel. De 'Mozes' heeft lange tijd een belangrijke rol gespeeld in het Amsterdamse muziekleven met zijn befaamde koor Zelus Pro Domo Dei en Klassieke en gothische visioenen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 26