Individuele monumentjes verdringen begraven onder nummer Jan Derk Gerritsen Marken is lang een eiland gebleven en daarmee een gesloten gemeenschap. Een bron van traditie en gewoontes, van eeuwen lang behouden cultureel erfgoed. Zo was ook het begraven op Marken met alle daarbij behorende riten zowel vóór als na de ter aarde bestelling nog altijd in stand gebleven. Tot voor kort althans. 22 Heemschut februari 2006 Met de aanleg van de dijk naar het vasteland bij Monnickendam - pas eind vijftiger jaren van de vorige eeuw - gaat ook de ontwikkeling hetzij haar goede of haar remmende gang. Nog geen 2 jaar geleden stond ik vol bewondering te kijken naar een unieke begraafplaats, een groot aangeharkt en verder kaal veld met paaltjes, waarop slechts een nummer naar de overledene verwijst. Hier wijst het nummer naar een boek met namen; precies andersom dus van wat we gewend zijn bij een telefoonboek. Waar het 'ons kent ons' bij leven al op gelijk niveau wordt bejegend, is het bij de dood hier niet anders. Ook dan geldt, dat 'voor God alle mensen gelijk zijn'. Tot mijn verbazing zag ik onlangs niet langer een kaal veld, maar hier en daar bij de paaltjes een kleine zerk of een dakpan met naam, loftui ting en plastic of echte bloemen, waardoor toch weer de indruk gewekt wordt dat verschil er wezen moet. Het leven gaat door, is een troostend woord bij het verlies van een individuele geliefde. Hier heeft die troost alles te maken met het verdwij nen van een gesloten gemeenschap, die zich met zijn tradities, gewoontes en verworden erfgoed niet meer kan manifesteren. De Markers voelen zich door de nieuw binnenge komen inwoners, die het unieke wonen en zelfs sterven prefereren boven het deelnemen aan De skyline van Marken. Foto Wil Tjoa die gemeenschap, eerder 'te kijk gezet' dan gewaardeerd. Daardoor gaat veel verloren. Geboorte en dood samen Het geloof is voor de Markers zo versmolten met het leven, dat met de dood al vóór de geboorte rekening wordt gehouden. Als de moeder in blijde verwachting was, haalde zij twee soorten navelbandjes in huis: witte met een rode rand en witte met een zwarte rand. Een stel met trouwplannen kreeg als huwe- lijks'geschenk' een sterfplankje. Na het huwe lijk legde men dat in een kast met een witte doek eromheen als een memento mori: mens gedenk te sterven. Als iemand een huis liet bouwen werd er reke ning mee gehouden, dat er altijd een - meestal dichte - deur of raam in de woning werd aange bracht die ruim genoeg was om een doodskist door te laten. Niets bleef in het dorp verborgen. Zeker niet als iemand ziek was. Maar als iemand 'haald werd' wist je dat God dat zou doen en dat het Marken; begrafenis van een cultuur

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 24