februari 2006
Heemschut
15
langs de historische rooilijn op schaal van de
binnenstad plaatsvinden. Er zal een plaats
worden vrijgehouden voor de herbouw van het
Van Dishoeckhuis.
De historische kadebebouwing ten noorden
van de Dokhaven terugbrengen. Daarvoor zou
de Koningsweg niet naar het Dok doorgetrok
ken, maar via Aagje Dekenstraat naar een
parkeergarage geleid moeten worden. Het door
gaand verkeer kan dan via het oude patroon van
straten geleid worden.
Dokken en scheepswerven
Het dok van Perry is het oudste droogdok van
Nederland en zal in de oorspronkelijke staat
worden teruggebracht. De Bond Heemschut
raadt aan te onderzoeken of het haar functie
kan terugkrijgen als reparatiedokje voor klei
nere schepen en historische vaartuigen. Een
werkplaats met maritieme kleinbedrijven op de
plek van het postkantoor is een optie voor
invulling van dit deel van de oude stad. Indien
het plan voor een Marina door zal gaan, kan het
Droogdok weer gewoon in bedrijf genomen
worden.
De Dokhaven en het resterende deel van de
werfhellingen zal bewaard blijven. Dit kan
samen met een deel van de Machinefabriek en
het naastgelegen deel van de Plaatwerkerij het
hart van het nieuwe plan 'Dokkershaven'
worden. Er zijn tal van mogelijkheden om
gebruik te maken van deze langzaam aflopende
overgang tussen land en water. Bestaande
ideeën over bebouwing achter de parkeer
garage lijken hierop aan te sluiten. Deze hellin
gen in de oude stad zijn een landelijk uniek
gegeven.
Machinefabriek
Het hoogste gedeelte van de Machinefabriek
met de hallen uit 1913, 1916 en 1919 zou
gespaard moeten blijven, wat gezien de bouw
technische staat goed mogelijk is. Behoud van
dit ensemble is belangrijk voor het beeld van de
historische en sociale ontwikkeling van de stad.
Wellicht is het mogelijk de lange gevel als
geheel te bewaren. Nieuwbouw rondom de
twee grote hallen met gebruikmaking van deze
gevel is zeer goed mogelijk.
Men kan de hallen zien als enorm overdekt
plein, dat voor het Zeeuwse toerisme een
belangrijke rol kan spelen als slecht weer
accommodatie. De enorme hoogte biedt voor
Zeeland unieke kansen op tentoonstellingen,
beurzen en manifestaties. Invulling als multi
functioneel centrum met sportfaciliteiten,
markten en manifestaties en centraal plein lijkt
ons een goede gedachte.
Zware Plaatwerkerij
Het hoogste deel van de Plaatwerkerij is een
imposante loods, die grenst aan het centrum
De zware plaatwerkerij, gezien vanuit de
Dokhaven. Foto A. Tanghe
van het winkelgebied. De Scheepsbouwloods II
bevat muurresten en ramen uit 1899 en past
nog in het stratenpatroon van de oude binnen
stad. Wij kennen deze hal een hoge waarde toe
als voorbeeld van een bouwwerk voor de zware
industrie. Dit type hallen domineerde de roem
ruchte scheepswerven in de grote Nederlandse
havens en zijn in de afgelopen decennia vrijwel
allemaal afgebroken. Mogelijk is deze hal,
aansluitend op het winkelgebied, geschikt voor
lage bebouwing met winkels en/of ateliers voor
kunstenaars aan weerszijden, met in het
middengebied een marktfunctie (dagmarkt
verse groente, vis, etc). Op die manier zou de
kathedrale werking van de ruimte bewaard
blijven. Alle verdere aangebouwde hallen
kunnen gesloopt worden om de oude stad weer
de ruimte te geven naar de Dokhaven.
Timmerfabriek
De Timmerfabriek (1913-15) aan de
Koningsweg is beeldbepalend voor het gezicht
op dit deel van Vlissingen vanaf het water. Dit
gebouw kan geheel zelfstandig nieuwe functies
krijgen. Daarbij moet rekening worden gehou
den met de belangrijkste karakteristieken: de
zeer sobere architectuur met de grote raampar-
tijen van het exterieur en de heldere ruimte met