februari 2006 Heemschut 15 langs de historische rooilijn op schaal van de binnenstad plaatsvinden. Er zal een plaats worden vrijgehouden voor de herbouw van het Van Dishoeckhuis. De historische kadebebouwing ten noorden van de Dokhaven terugbrengen. Daarvoor zou de Koningsweg niet naar het Dok doorgetrok ken, maar via Aagje Dekenstraat naar een parkeergarage geleid moeten worden. Het door gaand verkeer kan dan via het oude patroon van straten geleid worden. Dokken en scheepswerven Het dok van Perry is het oudste droogdok van Nederland en zal in de oorspronkelijke staat worden teruggebracht. De Bond Heemschut raadt aan te onderzoeken of het haar functie kan terugkrijgen als reparatiedokje voor klei nere schepen en historische vaartuigen. Een werkplaats met maritieme kleinbedrijven op de plek van het postkantoor is een optie voor invulling van dit deel van de oude stad. Indien het plan voor een Marina door zal gaan, kan het Droogdok weer gewoon in bedrijf genomen worden. De Dokhaven en het resterende deel van de werfhellingen zal bewaard blijven. Dit kan samen met een deel van de Machinefabriek en het naastgelegen deel van de Plaatwerkerij het hart van het nieuwe plan 'Dokkershaven' worden. Er zijn tal van mogelijkheden om gebruik te maken van deze langzaam aflopende overgang tussen land en water. Bestaande ideeën over bebouwing achter de parkeer garage lijken hierop aan te sluiten. Deze hellin gen in de oude stad zijn een landelijk uniek gegeven. Machinefabriek Het hoogste gedeelte van de Machinefabriek met de hallen uit 1913, 1916 en 1919 zou gespaard moeten blijven, wat gezien de bouw technische staat goed mogelijk is. Behoud van dit ensemble is belangrijk voor het beeld van de historische en sociale ontwikkeling van de stad. Wellicht is het mogelijk de lange gevel als geheel te bewaren. Nieuwbouw rondom de twee grote hallen met gebruikmaking van deze gevel is zeer goed mogelijk. Men kan de hallen zien als enorm overdekt plein, dat voor het Zeeuwse toerisme een belangrijke rol kan spelen als slecht weer accommodatie. De enorme hoogte biedt voor Zeeland unieke kansen op tentoonstellingen, beurzen en manifestaties. Invulling als multi functioneel centrum met sportfaciliteiten, markten en manifestaties en centraal plein lijkt ons een goede gedachte. Zware Plaatwerkerij Het hoogste deel van de Plaatwerkerij is een imposante loods, die grenst aan het centrum De zware plaatwerkerij, gezien vanuit de Dokhaven. Foto A. Tanghe van het winkelgebied. De Scheepsbouwloods II bevat muurresten en ramen uit 1899 en past nog in het stratenpatroon van de oude binnen stad. Wij kennen deze hal een hoge waarde toe als voorbeeld van een bouwwerk voor de zware industrie. Dit type hallen domineerde de roem ruchte scheepswerven in de grote Nederlandse havens en zijn in de afgelopen decennia vrijwel allemaal afgebroken. Mogelijk is deze hal, aansluitend op het winkelgebied, geschikt voor lage bebouwing met winkels en/of ateliers voor kunstenaars aan weerszijden, met in het middengebied een marktfunctie (dagmarkt verse groente, vis, etc). Op die manier zou de kathedrale werking van de ruimte bewaard blijven. Alle verdere aangebouwde hallen kunnen gesloopt worden om de oude stad weer de ruimte te geven naar de Dokhaven. Timmerfabriek De Timmerfabriek (1913-15) aan de Koningsweg is beeldbepalend voor het gezicht op dit deel van Vlissingen vanaf het water. Dit gebouw kan geheel zelfstandig nieuwe functies krijgen. Daarbij moet rekening worden gehou den met de belangrijkste karakteristieken: de zeer sobere architectuur met de grote raampar- tijen van het exterieur en de heldere ruimte met

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 17