14
Heemschut
februari 2006
De Bond Heemschut beveelt dan ook aan om
deze barrière tussen stad en Dok weg te nemen
en op basis van het oude stratenpatroon het
weefsel van de oude stad te herstellen.
Aan de kop van het Dok liggen nu de restanten
van de twee scheepshellingen, die vroeger tot
boven de smederij opliepen. Dit was het hart
van de werf. De plaats van deze hellingen is
historisch: al in de 18e eeuw lagen hier hellin
gen.
De noordzijde van het Dok heeft een zeer
krachtige karakteristiek. Hier bevindt zich een
machtig ensemble rondom het plein voor het
Hoofdkantoor. Het plein is ontstaan in de
samenloop van Glacisstraat en Aagje
Dekenstraat. Het Hoofdkantoor (1914) is een
Het grote dok, met kraan en machinefabriek.
Foto A. Tanghe
Het Dok van Perry wordt gedempt Foto KSG
monumentaal gebouw dat de macht van de
Schelde verbeeldde. De bijzonder lange gevel
van de Machinefabriek met de smalle horizon
tale raampartijen en de verticale bouwkundige
accenten is waardevol als beeld en als onderdeel
van het ensemble. De bebouwing van dit drie
hoekig plein met het zicht op de Timme
rfabriek is wellicht het meest karakteristieke
beeld van de KSG aan landzijde. De opvallende
witte velden in de hoge gevels met de teksten
Machinefabriek, De Schelde en de jaartallen
van de bouw behoren tot het meest karakteris
tieke beeld van het KSG terrein.
Het stratenpatroon
De straten in het te ontwikkelen gebied dienen
zo veel mogelijk aan te sluiten bij de historisch
en organisch gegroeide situatie, zoals die er
voor de ingrepen van de KSG bestond. Dat
houdt meerdere ontwikkelingen in. Het door
trekken van de straten aan de zuidkant van het
KSG terrein naast het hoge gedeelte van de
zware plaatwerkerij en herstel van de straten
rondom de Dokhaven en Dok van Perry. Langs
de Houtkade zal de toekomstige bebouwing