Actief 8 augustus 2005 Behoud Landgoed Meer en Berg, Natuur monumenten, Milieufederatie Noord-Holland, Stichting Duinbehoud, Stichting Ons Bloemendaal en Heemschut zelf omarmen het plan van Hakstege van harte. Daarom zijn ze des te verbolgener nu de provincie aan Natuurmonumenten 3 miljoen euro subsidie wil schenken voor de aankoop van het landgoed Jagtlust in 's Graveland. Ze vinden dat dat geld beter besteed is aan een bedreigd landgoed als Meer en Berg dan aan aan Jagtlust, dat geen aantasting kent. Het laatste slechte nieuws is, dat de provincie niettemin 3 miljoen euro subsidie steekt in de aankoop van Jagtlust en haar oude plan van ca 300 huizen op Meer en Berg doorzet. Het daarbij gebruikte argument van woningbehoefte komt wel in een merkwaardig daglicht te staan als u weet, dat de goedkoopste huizen 450.00 euro gaan kosten en de duurste de 2 miljoen te boven gaan. Jan Derk Gerritsen OVERIJSSEL Nieuwe toekomst voor monumentale dijkstoel Het monumentale 'dijkmagazijn' (dijkstoel) dat al 150 jaar aan de oude IJsseldijk in Wijhe staat, gaat een nieuwe toekomst tegemoet. Zoals eerder gemeld stond de dijkstoel te koop. Voorheen bewaarde het Waterschap Groot Salland er kruiwagens, schoppen en zandzak ken in. De dijkstoel is behoorlijk bouwvallig, daarom wilde het waterschap er wel van af. Er meldden zich ongeveer dertig gegadigden voor het oude pandje. Omdat het hier om een rijks- en gemeentelijk monument gaat, kan de nieuwe eigenaar niet zomaar aan het breken gaan in en om de dijkstoel.De buitenkant van het pand mag bijna niet veranderd worden. Koper is Hans Mulders uit Raalte. Hij geeft de dijkstoel na restauratie een culturele bestem ming. Studenten van het ROG Almelo hebben het gebouwtje beschreven en geïnventariseerd teneinde na te gaan wat er nog authentiek is. 'Het is een leuk pandje, maar het moet nodig opgeknapt worden,' zegt Mulders. Achter de openslaande deuren wil hij een glaswand plaat sen, zodat de deuren open kunnen staan als het pandje in gebruik is. Mulders wil de dijkstoel inrichten als atelier voor streekproducten. Hij denkt niet aan permanente bewoning of een winkeltje, maar aan workshops waar de streek producten gemaakt kunnen worden. Het zijn nog vage ideeën die Mulders nader uit wil werken. Hij is in het dagelijks leven ontwikkelaar van bedrijventerreinen, maar dan op een duurzame manier. Mulders zegt dat het waterschap vol lof is over zijn plannen. 'Er moet binnen natuurlijk wel wat veranderd worden. Omwonenden waren bang dat er horeca in zou komen, maar daar is geen sprake van,' aldus Hans Mulders. De Wijhese dijkstoel is er een van de drie die tussen Deventer en Zwolle nog overeind staan. De Diepenveense dijkstoel werd een aantal jaren geleden al gerestaureerd op aandringen van en met steun van Heemschut. Heemschut zwakt bedenkingen tegen komplan Olst af Het eind verleden jaar gelanceerde centrum plan van de gemeente Olst veroorzaakte nogal wat opschudding. Want hoewel er iets moet gebeuren, viel de manier waaróp veel Olstenaren rauw op het dak. Het plan voorziet in de afbraak van nogal wat oude huizen, veran deringen in het stratenpatroon en de mogelijke vestiging van een grote supermarkt zoals de Aldi of Lidl. De gemeente wil de supermarkt bouwen in het centrum, een locatie die volgens veel inwoners volkomen ongeschikt is, onder meer vanwege het vele extra (vracht)verkeer. Aan de westkant van het dorp ligt de Olsterhof, een eeuwenoud park, aan de rand waarvan appartementen moeten verrijzen. Op die manier zou het park beter en meer gebruikt worden. Toen de onderdelen van het plan bekend werden werd snel een vereniging opge richt onder de naam Bescherm Olst. De club telde algauw ruim honderd leden. Op verzoek van Bescherm Olst bekeek Heemschut de plannen, hetgeen leidde tot een verontruste brief van de PC Overijssel aan het gemeentebe stuur van Olst-Wijhe. Het gemeentebestuur zocht contact met de PC, hetgeen leidde tot een bezoek van voorzit ter Smit en TA Huijgen aan de verantwoorde lijke wethouder en diens adviseur. Uit het gesprek bleek dat de Olsterhof minder aange tast wordt door de bouw van de parkwoningen dan Heemschut aanvankelijk dacht. Er ligt een goed renovatieplan klaar voor de Olsterhof. De commissie besloot dan ook tegen dit onderdeel van de plannen geen bezwaar te maken. Blijft over de zorg rondom de vestiging van de supermarkt. De ervaringen van andere gemeenten met de bouwplannen van super markten zijn helaas niet onverdeeld positief. Het blijft dus zaak om in dit opzicht waakzaam te blijven. Heemschut vertrouwt op de toezeg gingen die de wethouder deed, daarom is beslo ten op dit punt momenteel geen verdere actie ondernemen. Maar de plannen worden wel kritisch gevolgd. Veerhuis in Oldemarkt Ir. R.W. Meijer, eigenaar/bewoner van het Veerhuis in Oldemarkt ligt nog steeds in de clinch met de gemeente Steenwijkerland. Het uit 1821 als schipperscafé gebouwde Veerhuis aan 't Butent in Oldemarkt is aan het verzak ken. Al eerder hebben we uitgebreid aandacht besteed aan de schade aan het Veerhuis (de voorgevel en de muur aan de wegkant). Volgens Meijer worden de scheuren steeds groter. Hij wijt verzakking en scheuren aan het gedreun van de heimachines toen er naast het Veerhuis nieuwbouw werd gepleegd en langs het Veerhuis daverend zwaar bouw- en landbouw- verkeer. Het Veerhuis is gebouwd op koeienhuiden en niet op heipalen, daarom werken de 'verkeers- trillingen' nog sterker op de oude muren. Rond 2000 begon de uitvoering van het plan Mallegat en daarmee ook het verwoestende effect van de langsrijdende trucks. Na klachten bij de gemeente Steenwijkerland liet de gemeente op haar kosten een technische inspectie uitvoeren door de Monumentenwacht. De conclusie was dat de scheurvorming voor het overgrote deel te wijten is aan achterstallig onderhoud, al sluit de inspecteur niet uit dat het zware verkeer en het verleggen van de weg medeveroorzakers zijn van de schade. Volgens Meijer was de inspecteur niet bevoegd om zijn oordeel te geven over de kwalijke gevolgen van het passe rende zware verkeer. De Monumentenwacht beperkte zich tot het Veerhuis en nam de weg en het verkeer niet mee in het rapport. Meijer zegt, dat de oplossing heel simpel is: maak het trottoir voor het Veerhuis een paar tegels breder en zet paaltjes langs de stoeprand. De weg wordt dan smaller, waardoor het zware verkeer er niet meer langs kan. 'Daar was volgens de verantwoordelijke wethouder geen geld voor," zegt de teleurgestelde Meijer. Een nieuwe pleisterlaag en herstel van onderliggend metselwerk, regelmatig en juist onderhoud zullen volgens de Monumentenwacht voldoende zijn om problemen in de toekomst te voorkomen. Meijer laat het er nog niet bij zitten, hij gaat desnoods door tot de Raad van State: 'Ik ga net zo lang door tot ik gelijk krijg, ook al ben ik 82Als mijn protesten niets uitha len vraag ik Monumentenzorg om het Veerhuis van de lijst te halen.' FRIESLAND Rehabilitatie van de haven van Hindeloopen Hindeloopen - De Stichting Stadsherstel van Hindeloopen die al veel goeds in deze stad tot stand heeft gebracht is er na langdurig pogen in geslaagd (bijna) voldoende geld bijeen te brengen voor de uitvoering van een omvangrijk rehabilitatieproject in en om de haven. Het doel is de stad weer het silhouet van de beginjaren van de vorige eeuw terug te geven toen eb en vloed nog vrij spel hadden. Stadsherstel denkt dit te bereiken door onder meer het aanbrengen van een palenscherm met verbinding naar de havenmond en het haven licht, beide monument; restauratie van de walbeschoeiing met houten palen en nog een

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 10