Actief
8
augustus 2005
Behoud Landgoed Meer en Berg, Natuur
monumenten, Milieufederatie Noord-Holland,
Stichting Duinbehoud, Stichting Ons
Bloemendaal en Heemschut zelf omarmen het
plan van Hakstege van harte. Daarom zijn ze
des te verbolgener nu de provincie aan
Natuurmonumenten 3 miljoen euro subsidie
wil schenken voor de aankoop van het landgoed
Jagtlust in 's Graveland. Ze vinden dat dat geld
beter besteed is aan een bedreigd landgoed als
Meer en Berg dan aan aan Jagtlust, dat geen
aantasting kent.
Het laatste slechte nieuws is, dat de provincie
niettemin 3 miljoen euro subsidie steekt in de
aankoop van Jagtlust en haar oude plan van ca
300 huizen op Meer en Berg doorzet. Het
daarbij gebruikte argument van woningbehoefte
komt wel in een merkwaardig daglicht te staan
als u weet, dat de goedkoopste huizen 450.00
euro gaan kosten en de duurste de 2 miljoen te
boven gaan.
Jan Derk Gerritsen
OVERIJSSEL
Nieuwe toekomst voor monumentale
dijkstoel
Het monumentale 'dijkmagazijn' (dijkstoel) dat
al 150 jaar aan de oude IJsseldijk in Wijhe staat,
gaat een nieuwe toekomst tegemoet. Zoals
eerder gemeld stond de dijkstoel te koop.
Voorheen bewaarde het Waterschap Groot
Salland er kruiwagens, schoppen en zandzak
ken in. De dijkstoel is behoorlijk bouwvallig,
daarom wilde het waterschap er wel van af. Er
meldden zich ongeveer dertig gegadigden voor
het oude pandje. Omdat het hier om een rijks-
en gemeentelijk monument gaat, kan de nieuwe
eigenaar niet zomaar aan het breken gaan in en
om de dijkstoel.De buitenkant van het pand
mag bijna niet veranderd worden.
Koper is Hans Mulders uit Raalte. Hij geeft de
dijkstoel na restauratie een culturele bestem
ming. Studenten van het ROG Almelo hebben
het gebouwtje beschreven en geïnventariseerd
teneinde na te gaan wat er nog authentiek is.
'Het is een leuk pandje, maar het moet nodig
opgeknapt worden,' zegt Mulders. Achter de
openslaande deuren wil hij een glaswand plaat
sen, zodat de deuren open kunnen staan als het
pandje in gebruik is. Mulders wil de dijkstoel
inrichten als atelier voor streekproducten. Hij
denkt niet aan permanente bewoning of een
winkeltje, maar aan workshops waar de streek
producten gemaakt kunnen worden. Het zijn
nog vage ideeën die Mulders nader uit wil
werken.
Hij is in het dagelijks leven ontwikkelaar van
bedrijventerreinen, maar dan op een duurzame
manier. Mulders zegt dat het waterschap vol lof
is over zijn plannen. 'Er moet binnen natuurlijk
wel wat veranderd worden. Omwonenden
waren bang dat er horeca in zou komen, maar
daar is geen sprake van,' aldus Hans Mulders.
De Wijhese dijkstoel is er een van de drie die
tussen Deventer en Zwolle nog overeind staan.
De Diepenveense dijkstoel werd een aantal
jaren geleden al gerestaureerd op aandringen
van en met steun van Heemschut.
Heemschut zwakt bedenkingen tegen
komplan Olst af
Het eind verleden jaar gelanceerde centrum
plan van de gemeente Olst veroorzaakte nogal
wat opschudding. Want hoewel er iets moet
gebeuren, viel de manier waaróp veel
Olstenaren rauw op het dak. Het plan voorziet
in de afbraak van nogal wat oude huizen, veran
deringen in het stratenpatroon en de mogelijke
vestiging van een grote supermarkt zoals de
Aldi of Lidl. De gemeente wil de supermarkt
bouwen in het centrum, een locatie die volgens
veel inwoners volkomen ongeschikt is, onder
meer vanwege het vele extra (vracht)verkeer.
Aan de westkant van het dorp ligt de Olsterhof,
een eeuwenoud park, aan de rand waarvan
appartementen moeten verrijzen. Op die
manier zou het park beter en meer gebruikt
worden. Toen de onderdelen van het plan
bekend werden werd snel een vereniging opge
richt onder de naam Bescherm Olst. De club
telde algauw ruim honderd leden. Op verzoek
van Bescherm Olst bekeek Heemschut de
plannen, hetgeen leidde tot een verontruste
brief van de PC Overijssel aan het gemeentebe
stuur van Olst-Wijhe.
Het gemeentebestuur zocht contact met de
PC, hetgeen leidde tot een bezoek van voorzit
ter Smit en TA Huijgen aan de verantwoorde
lijke wethouder en diens adviseur. Uit het
gesprek bleek dat de Olsterhof minder aange
tast wordt door de bouw van de parkwoningen
dan Heemschut aanvankelijk dacht.
Er ligt een goed renovatieplan klaar voor de
Olsterhof. De commissie besloot dan ook tegen
dit onderdeel van de plannen geen bezwaar te
maken.
Blijft over de zorg rondom de vestiging van de
supermarkt. De ervaringen van andere
gemeenten met de bouwplannen van super
markten zijn helaas niet onverdeeld positief.
Het blijft dus zaak om in dit opzicht waakzaam
te blijven. Heemschut vertrouwt op de toezeg
gingen die de wethouder deed, daarom is beslo
ten op dit punt momenteel geen verdere actie
ondernemen. Maar de plannen worden wel
kritisch gevolgd.
Veerhuis in Oldemarkt
Ir. R.W. Meijer, eigenaar/bewoner van het
Veerhuis in Oldemarkt ligt nog steeds in de
clinch met de gemeente Steenwijkerland. Het
uit 1821 als schipperscafé gebouwde Veerhuis
aan 't Butent in Oldemarkt is aan het verzak
ken. Al eerder hebben we uitgebreid aandacht
besteed aan de schade aan het Veerhuis (de
voorgevel en de muur aan de wegkant). Volgens
Meijer worden de scheuren steeds groter. Hij
wijt verzakking en scheuren aan het gedreun van
de heimachines toen er naast het Veerhuis
nieuwbouw werd gepleegd en langs het
Veerhuis daverend zwaar bouw- en landbouw-
verkeer.
Het Veerhuis is gebouwd op koeienhuiden en
niet op heipalen, daarom werken de 'verkeers-
trillingen' nog sterker op de oude muren. Rond
2000 begon de uitvoering van het plan Mallegat
en daarmee ook het verwoestende effect van de
langsrijdende trucks. Na klachten bij de
gemeente Steenwijkerland liet de gemeente op
haar kosten een technische inspectie uitvoeren
door de Monumentenwacht. De conclusie was
dat de scheurvorming voor het overgrote deel
te wijten is aan achterstallig onderhoud, al sluit
de inspecteur niet uit dat het zware verkeer en
het verleggen van de weg medeveroorzakers
zijn van de schade. Volgens Meijer was de
inspecteur niet bevoegd om zijn oordeel te
geven over de kwalijke gevolgen van het passe
rende zware verkeer. De Monumentenwacht
beperkte zich tot het Veerhuis en nam de weg
en het verkeer niet mee in het rapport.
Meijer zegt, dat de oplossing heel simpel is:
maak het trottoir voor het Veerhuis een paar
tegels breder en zet paaltjes langs de stoeprand.
De weg wordt dan smaller, waardoor het zware
verkeer er niet meer langs kan. 'Daar was
volgens de verantwoordelijke wethouder geen
geld voor," zegt de teleurgestelde Meijer. Een
nieuwe pleisterlaag en herstel van onderliggend
metselwerk, regelmatig en juist onderhoud
zullen volgens de Monumentenwacht
voldoende zijn om problemen in de toekomst
te voorkomen. Meijer laat het er nog niet bij
zitten, hij gaat desnoods door tot de Raad van
State: 'Ik ga net zo lang door tot ik gelijk krijg,
ook al ben ik 82Als mijn protesten niets uitha
len vraag ik Monumentenzorg om het Veerhuis
van de lijst te halen.'
FRIESLAND
Rehabilitatie van de haven van Hindeloopen
Hindeloopen - De Stichting Stadsherstel van
Hindeloopen die al veel goeds in deze stad tot
stand heeft gebracht is er na langdurig pogen in
geslaagd (bijna) voldoende geld bijeen te
brengen voor de uitvoering van een omvangrijk
rehabilitatieproject in en om de haven.
Het doel is de stad weer het silhouet van de
beginjaren van de vorige eeuw terug te geven
toen eb en vloed nog vrij spel hadden.
Stadsherstel denkt dit te bereiken door onder
meer het aanbrengen van een palenscherm met
verbinding naar de havenmond en het haven
licht, beide monument; restauratie van de
walbeschoeiing met houten palen en nog een