Natuurmonumenten 100 jaar Maliebaanstation terug- gerestaureerd naar 18/4 Symposium over restaureren rondTemminck Groll 220 historische vrachtschepen op evenement 'Groninger WelVaart' En verder Column Haringpakkerstoren juni 2005 Heemschut 3 Natuurmonumenten viert dit jaar zijn eeuwfeest. Voorlieden Jac.P. Thijsse en mr. P.G. van Tienhoven waren ook initiatief nemers van Heemschut. Op een Jubileum forum klonk een oproep tot meer actie. 30 Niet veel meer dan bouwtekeningen, bestekken en wat oude foto's. Dat had architectenbureau Vlaardingerbroek en Wevers tot zijn beschik king, toen het de opdracht kreeg het voor malige Maliebaanstation in Utrecht terug te restaureren naar de situatie van 1874. 34 Coen Temminck Groll was de centrale figuur op een symposium (12 maart in Utrecht). De toekomstvisies van prominente architecten golfden over de zaal. Begin van een antwoord van de 21ste eeuw op CIAM? 2 8 Tjalken, Hippers, aken, kotters, pramen, skutsjes, motorsleepboten, opduwers, steilstevens, luxe motors, coasters. Vrijwel alle typen historische ijzeren vrachtschepen, meer dan 220 in totaal, zullen op 28, 29, 30 en 31 juli in Groningen te zien zijn. 32 Heemschut Actief 5 Publieksevenementen 36 Ledenservice 40 Wethouder Guido Frankfurther van het Amsterdamse stadsdeel Centrum speelt met de gedachte de Haringpakkerstoren te herbouwen. Het is een in 1829 gesloopte middeleeuwse vestingtoren met een sierbekroning van Hendrick de Keyser, een van zijn meesterwerken. Maakt de wethouder op die manier van Amsterdam een 'ansichtkaart', zoals wel beweerd wordt? Zo ambitieus wil de wethouder waarschijnlijk niet zijn. Aan de tientallen verschillende stadsgezichten die al goed zijn voor een ansichtkaart, wordt er nu een toegevoegd, van de Haringpakkerstoren dus. Dat is helemaal niet gek. Op die manier geven we aan de stad iets terug, waar we heel veel ontnomen hebben. Zo zijn in de vorige eeuw in Amsterdam duizenden cultuur historisch waardevolle panden gesloopt. Wat er voor in de plaats is gekomen, weet iedereen: te vaak detonerend, zonder kraak of smaak, zelden geschikt voor een ansichtkaart. Als een pand in de fik vliegt, komt er geheid iets afzichtelijks voor in de plaats. Met andere woorden, de binnenstad wordt steeds lelijker. Over een lange periode gerekend loopt Amsterdam zelfs gevaar een middelmatige stad te worden, voorbijgestreefd door steden die minder moeilijk doen over reconstructies. Het is niet kwaad gedacht om te proberen af en toe iets aan de stad terug te geven. Met reconstructie van een meesterwerk loop je eigenlijk geen risico, als je heel goed weet wat er gestaan heeft en oude steentjes gebruikt, zodat het gebouw er niet gloednieuw uitziet. De stad wordt er mooier door, de rijke geschiedenis van de stadsmuur, die voornamelijk op papier bestaat, komt weer wat beter in beeld. Je plaatst er een bordje bij om het publiek te informeren dat het een reconstructie betreft. In het begin krijg je de achterhoede-verhalen, 'Anton Pieck' en dergelijke. En over 50 jaar komt de toren op de monumentenlijst. Bert Franssen ,s-.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 5