Natuurmonumenten 100 jaar
Maliebaanstation terug-
gerestaureerd naar 18/4
Symposium over restaureren
rondTemminck Groll
220 historische vrachtschepen
op evenement 'Groninger
WelVaart'
En verder
Column
Haringpakkerstoren
juni 2005
Heemschut
3
Natuurmonumenten viert dit jaar zijn
eeuwfeest. Voorlieden Jac.P. Thijsse en mr.
P.G. van Tienhoven waren ook initiatief
nemers van Heemschut. Op een Jubileum
forum klonk een oproep tot meer actie. 30
Niet veel meer dan bouwtekeningen, bestekken
en wat oude foto's. Dat had architectenbureau
Vlaardingerbroek en Wevers tot zijn beschik
king, toen het de opdracht kreeg het voor
malige Maliebaanstation in Utrecht terug
te restaureren naar de situatie van 1874. 34
Coen Temminck Groll was de centrale figuur
op een symposium (12 maart in Utrecht). De
toekomstvisies van prominente architecten
golfden over de zaal. Begin van een
antwoord van de 21ste eeuw op CIAM? 2 8
Tjalken, Hippers, aken, kotters, pramen,
skutsjes, motorsleepboten, opduwers,
steilstevens, luxe motors, coasters. Vrijwel alle
typen historische ijzeren vrachtschepen, meer
dan 220 in totaal, zullen op 28, 29, 30 en
31 juli in Groningen te zien zijn. 32
Heemschut Actief 5
Publieksevenementen 36
Ledenservice 40
Wethouder Guido Frankfurther van het
Amsterdamse stadsdeel Centrum speelt
met de gedachte de Haringpakkerstoren
te herbouwen. Het is een in 1829
gesloopte middeleeuwse vestingtoren
met een sierbekroning van Hendrick de
Keyser, een van zijn meesterwerken.
Maakt de wethouder op die manier van
Amsterdam een 'ansichtkaart', zoals wel
beweerd wordt? Zo ambitieus wil de
wethouder waarschijnlijk niet zijn. Aan
de tientallen verschillende stadsgezichten
die al goed zijn voor een ansichtkaart,
wordt er nu een toegevoegd, van de
Haringpakkerstoren dus. Dat is helemaal
niet gek. Op die manier geven we aan
de stad iets terug, waar we heel veel
ontnomen hebben. Zo zijn in de vorige
eeuw in Amsterdam duizenden cultuur
historisch waardevolle panden gesloopt.
Wat er voor in de plaats is gekomen, weet
iedereen: te vaak detonerend, zonder
kraak of smaak, zelden geschikt voor een
ansichtkaart. Als een pand in de fik vliegt,
komt er geheid iets afzichtelijks voor in
de plaats. Met andere woorden, de
binnenstad wordt steeds lelijker. Over een
lange periode gerekend loopt Amsterdam
zelfs gevaar een middelmatige stad te
worden, voorbijgestreefd door steden die
minder moeilijk doen over reconstructies.
Het is niet kwaad gedacht om te proberen
af en toe iets aan de stad terug te geven.
Met reconstructie van een meesterwerk
loop je eigenlijk geen risico, als je heel
goed weet wat er gestaan heeft en oude
steentjes gebruikt, zodat het gebouw er
niet gloednieuw uitziet. De stad wordt er
mooier door, de rijke geschiedenis van de
stadsmuur, die voornamelijk op papier
bestaat, komt weer wat beter in beeld.
Je plaatst er een bordje bij om het publiek
te informeren dat het een reconstructie
betreft. In het begin krijg je de
achterhoede-verhalen, 'Anton Pieck' en
dergelijke. En over 50 jaar komt de toren
op de monumentenlijst.
Bert Franssen
,s-.