M
^»IMi
Service
37
i |ïaflEMN£££
juni 2005
Kasteel Middachten met zijn prachtige tuin.
Programma
13.00 uur: Ontvangst met koffie/
thee met cake, wandeling tuin
13.30-14.00 uur: Inleiding over
kasteel en tuin Middachten door
de heer N. W. Conijn, conservator
van het Kasteel. Hij is als geen
ander deskundig op Middachten,
tuin en kasteel.
14.15-5.15 uur: Muzikale uitvoe
ring door ensemble Palio Paréa in
het Groene Theater
15.15-16.00 uur: Bezoek kasteel
16.00-16.30 uur: Afsluiting
Kasteel Middachten wordt voor
het eerst vermeld in het jaar 1190.
Middachten vindt zijn oorsprong
in de vroege Middeleeuwen, het
huidige kasteel dateert uit eind
17 de eeuw.
Het unieke karakter ligt in het feit
dat het nog steeds een landgoed in
de ware zin van het woord is: het
bestaat uit bossen, boerderijen en
agrarische gronden met een park.
In dit schitterend aangelegde park
ligt het kasteel. Door vererving is
het beheer van het landgoed nu in
handen van de 24e Vrouwe van
Middachten, Isabelle Gravin
Ortenburg-gravin van Aldenburg
Bentinck. Middachten is compleet
gebleven en nooit verkocht.
Het kasteel is ingericht met de
oorspronkelijke 17de 18de
19de en 20ste-eeuwse meubels,
een grote collectie portretten,
serviezen, glaswerk, zilver en
linnengoed.
Tuinen
De tuinen vinden hun oorsprong
in de 17 de eeuw. In de strakke
omlijsting van de met leifruit
beklede tuinmuur en de buiten
grachten is de ontwikkeling van
3 eeuwen terug te vinden.
Midden 19de eeuw was het de
bekende landschapsarchitect
C.E.A. Petzold die voor de tuinen
tekende en rond 1900 was het
Hugo Poortman die, met respect
voor het verleden, de tuin zijn
huidige aanzicht heeft gegeven.
De tuin is verdeeld in diverse
groene kamers ofwel buitenzalen,
waaronder de lage tuin, de cirkel
vormige vast plantenborder, het
'Groene Theater', de kruidentuin,
de oranjerietuin, vele heestervak
ken en een met klimrozen
omzoomde grastennisbaan, die
wordt afgesloten door een voor
Nederland unieke treillage. De
rozentuin vindt zijn oorsprong in
1925 en omvat een collectie van
65 struik- klim- en stamrozen.
PALIO-PARÉA met
'Randevou'
Voor een avontuurlijke ontmoe
ting met Griekse muziek zorgt het
ensemble Palio-Paréa (vrienden
onder elkaar). Belangrijkste inspi
ratiebron is de rebétika, stadslie-
deren uit de periode 1900-1960.
De muziek van en over de rand
van de samenleving is het Griekse
equivalent van de Portugese fado,
de Spaanse flamenco en de
Argentijnse tango. De voorliefde
van de groep voor deze muziek
blijkt ook uit hun eigen composi
ties, die veelvuldig op rebétika-
ritmen gebaseerd zijn. Door de
West-Europese muziekachter-
grond van de groepsleden, creëren
ze een uniek geluid dat tegelijk
onvervalst Grieks klinkt.
Het lijkt op water naar de zee
dragen: de Nederlandse groep
Palio-Paréa die in Griekenland
concerten Griekse muziek geeft.
Toch krijgt de groep in
Griekenland mooie kritieken:
'het publiek raakt in vervoering
door de hartstochtelijke en van
veel speelplezier getuigende voor
dracht van de musici', schreef
Dhialogos in 2002. Het lijkt de
bevestiging van wat de groeiende
aanhang van de groep in
Nederland en België al
vermoedde: 'Palio-Paréa weet de
essentie van de Griekse liederen te
raken en hun eigen composities
zijn van zeer hoog niveau'
(I Erevna 2002).
In het programma 'Randevou' laat
Pario-Paréa composities horen
van groepsleden Loek Schrievers
en Mattie Tans, P. Tounda,
Y. Katsarós en Mikis Theodorakis.
Een verscheidenheid aan invloe
den, rijke poëzie, prachtige melo
dieën, de verleidelijke ritmes van
sirtós en tsiftételi en uiteindelijk
de weemoed van de rebétika. Dat
is Palio-Paréa.
Bezetting: Margöt Schenk-zang,
baglamas, percussie. Loek
Schrievers-bouzouki, tzouras.
Carel van Rijn-contrabas, tenorgi
taar. Lestheris Tsikouridis-
bazouki, ud.
Route beschrijving
Vanaf het verkeersplein
Velperbroek richting Zutphen.
Na 7 km neemt u de afslag De
Steeg. Volg in het dorp de bordjes
Kasteel Middachten tot parkeer
plaats (P). Per openbaar vervoer:
NS station Arnhem, Rheden of
Dieren, Connexxion lijn 43
Het ensemble Palio-Paréa.
Éte,-
V
2»
V» -ft
^V-