M ^»IMi Service 37 i |ïaflEMN£££ juni 2005 Kasteel Middachten met zijn prachtige tuin. Programma 13.00 uur: Ontvangst met koffie/ thee met cake, wandeling tuin 13.30-14.00 uur: Inleiding over kasteel en tuin Middachten door de heer N. W. Conijn, conservator van het Kasteel. Hij is als geen ander deskundig op Middachten, tuin en kasteel. 14.15-5.15 uur: Muzikale uitvoe ring door ensemble Palio Paréa in het Groene Theater 15.15-16.00 uur: Bezoek kasteel 16.00-16.30 uur: Afsluiting Kasteel Middachten wordt voor het eerst vermeld in het jaar 1190. Middachten vindt zijn oorsprong in de vroege Middeleeuwen, het huidige kasteel dateert uit eind 17 de eeuw. Het unieke karakter ligt in het feit dat het nog steeds een landgoed in de ware zin van het woord is: het bestaat uit bossen, boerderijen en agrarische gronden met een park. In dit schitterend aangelegde park ligt het kasteel. Door vererving is het beheer van het landgoed nu in handen van de 24e Vrouwe van Middachten, Isabelle Gravin Ortenburg-gravin van Aldenburg Bentinck. Middachten is compleet gebleven en nooit verkocht. Het kasteel is ingericht met de oorspronkelijke 17de 18de 19de en 20ste-eeuwse meubels, een grote collectie portretten, serviezen, glaswerk, zilver en linnengoed. Tuinen De tuinen vinden hun oorsprong in de 17 de eeuw. In de strakke omlijsting van de met leifruit beklede tuinmuur en de buiten grachten is de ontwikkeling van 3 eeuwen terug te vinden. Midden 19de eeuw was het de bekende landschapsarchitect C.E.A. Petzold die voor de tuinen tekende en rond 1900 was het Hugo Poortman die, met respect voor het verleden, de tuin zijn huidige aanzicht heeft gegeven. De tuin is verdeeld in diverse groene kamers ofwel buitenzalen, waaronder de lage tuin, de cirkel vormige vast plantenborder, het 'Groene Theater', de kruidentuin, de oranjerietuin, vele heestervak ken en een met klimrozen omzoomde grastennisbaan, die wordt afgesloten door een voor Nederland unieke treillage. De rozentuin vindt zijn oorsprong in 1925 en omvat een collectie van 65 struik- klim- en stamrozen. PALIO-PARÉA met 'Randevou' Voor een avontuurlijke ontmoe ting met Griekse muziek zorgt het ensemble Palio-Paréa (vrienden onder elkaar). Belangrijkste inspi ratiebron is de rebétika, stadslie- deren uit de periode 1900-1960. De muziek van en over de rand van de samenleving is het Griekse equivalent van de Portugese fado, de Spaanse flamenco en de Argentijnse tango. De voorliefde van de groep voor deze muziek blijkt ook uit hun eigen composi ties, die veelvuldig op rebétika- ritmen gebaseerd zijn. Door de West-Europese muziekachter- grond van de groepsleden, creëren ze een uniek geluid dat tegelijk onvervalst Grieks klinkt. Het lijkt op water naar de zee dragen: de Nederlandse groep Palio-Paréa die in Griekenland concerten Griekse muziek geeft. Toch krijgt de groep in Griekenland mooie kritieken: 'het publiek raakt in vervoering door de hartstochtelijke en van veel speelplezier getuigende voor dracht van de musici', schreef Dhialogos in 2002. Het lijkt de bevestiging van wat de groeiende aanhang van de groep in Nederland en België al vermoedde: 'Palio-Paréa weet de essentie van de Griekse liederen te raken en hun eigen composities zijn van zeer hoog niveau' (I Erevna 2002). In het programma 'Randevou' laat Pario-Paréa composities horen van groepsleden Loek Schrievers en Mattie Tans, P. Tounda, Y. Katsarós en Mikis Theodorakis. Een verscheidenheid aan invloe den, rijke poëzie, prachtige melo dieën, de verleidelijke ritmes van sirtós en tsiftételi en uiteindelijk de weemoed van de rebétika. Dat is Palio-Paréa. Bezetting: Margöt Schenk-zang, baglamas, percussie. Loek Schrievers-bouzouki, tzouras. Carel van Rijn-contrabas, tenorgi taar. Lestheris Tsikouridis- bazouki, ud. Route beschrijving Vanaf het verkeersplein Velperbroek richting Zutphen. Na 7 km neemt u de afslag De Steeg. Volg in het dorp de bordjes Kasteel Middachten tot parkeer plaats (P). Per openbaar vervoer: NS station Arnhem, Rheden of Dieren, Connexxion lijn 43 Het ensemble Palio-Paréa. Éte,- V 2» V» -ft ^V-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 39