juni 2005 Heemschut 33 lamme arm, een soort zijschroef aan een lange as, die met een takeltje naast het schip in het water wordt gehangen. Een opvallend niet- Gronings schip is de viskotter Albatros of Zoutkamp 4, gebouwd in Drachten bij Van der Werf, nu museumschip in Zoutkamp. Uit Borkum komt het Duitse lichtschip Borkum Riff dat van 1956 tot 1988 voor anker lag als lichtbaken ten noordwesten van het eiland Borkum. Nu doet het daar dienst als museum schip. De Terra Nova, een luxe motor, het verenigingsschip van de LVBHB, 50 m lang, vrijwel geheel origineel, gebouwd op de Leidse werf Boot, is ook een varend monu ment, net als veel andere schepen die in Groningen afmeren. Wat verstaan we onder varend erfgoed en varende monumenten? Varend erfgoed is niet te vergelijken met onroerend erfgoed dat op grond van de Monumentenwet van 1988 de status van Rijksmonument kan krijgen. Een schip kan alleen Rijksmonument worden als het eerst vergaat en daarna wordt 'opgegraven'. Varend erfgoed kan geen aanspraak maken op wettelijke bescherming door het rijk. Wel is het mogelijk schepen op de gemeentelijke of provinciale monumentenlijst te plaatsen. Dit gebeurde in Gouda, Haarlem en Elburg. Hoe wordt een schip een varend monument? Iedere eigenaar van een historisch schip kan het Sinds 2002 heeft het visserijmuseum in Zoutkamp de viskotter Albatros of Zoutkamp 4 in bruikleen. De kotter is in 1921 in Drachten gebouwd bij Van der Werf. Tot 1946 voer het als beurtschip in Friesland. Het scheepje werd gekocht door schipper Brian uit Zoutkamp en omgebouwd voor de garnalenvisserij. De kotter is later gekocht door enkele liefhebbers en in bruikleen gegeven aan het museum. De coaster Anda. Foto Mar ja Goud. laten inschrijven in de Schepenlijst Historische Vaartuigen. De Federatie van Oud Nederlandse Vaartuigen (FONV) regelt de registratie van historische schepen in het Nationaal register van Varende Monumenten (NRVM). Een schip wordt geregistreerd als 'historisch casco' als het tenminste 50 jaar oud is, onder Nederlandse vlag vaart of een Nederlandse ligplaats heeft en originele kenmerken bezit. Schepen die boven dien het uiterlijk en de relatie met het vroegere gebruik in voldoende mate behouden hebben, kunnen na schouwing als 'varend monument' worden ingeschreven. Het Prins Bernhard Cultuurfonds stelt fondsen beschikbaar, waaruit het FONV kan putten voor subsidies/ leningen aan eigenaren die hun schip willen restaureren. De werf Wolthuis Behalve in de stad Groningen zijn er in het kader van Groninger WelVaart ook activiteiten langs de vaarroutes van en naar de stad. Tussen 25 juli en 7 augustus, varen de schepen langs meer dan 10 havenplaatsen in Noord-Nederland en Ostfriesland. Een spectaculair plan dat waarschijnlijk doorgaat: op dinsdag 2 augustus wordt bij Martenshoek de Hasselteraak de 'Dankbaarheid' uit het Winschoterdiep gehesen, op een dieplader geplaatst en na een rit langs het gedempte oude Winschoterdiep (nu de hoofdweg) in Sappemeer uit de diep lader getild en op de werf Wolthuis gezet. Zo wordt nog eens de aandacht gevestigd op het probleem dat deze historische werf geen verbinding met bevaarbaar water heeft sinds de demping van het oude Winschoterdiep. Er zijn plannen een vaarverbinding tussen het Winschoterdiep en de werf Wolthuis te realiseren en er weer een werkende werf van te maken (zie www.historischescheepswerf.nl.). Tenslotte: wie in alle rust wil genieten van het gezicht op varende historische schepen in de Groningse diepen en havens, kan dit het beste doen op of vlak voor 2 8 juli. Een deel van de schepen zal dan al in de stad zijn, terwijl andere schepen binnenvaren. Meer informatie: www.groningerwelvaart.nl. Tineke Vooijs is PR-medewerker van Heemschut Groningen. —rag r~.. m w,

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 35