220 historische vrachtschepen op evenement 'Groninger WelVaart' Tjalken, klippers, aken, kotters, pramen, skütsjes, motorsleep boten, opduwers, steilstevens, luxe motors, coasters. Vrijwel alle typen historische ijzeren vrachtschepen, meer dan 220 in totaal, zullen op 28, 29, 30 en 31 juli in Groningen te zien zijn. Sommige zijn nog in de originele staat, andere zijn teruggerestaureerd. Op de Oosterkade zijn demonstraties van oude technieken, zoals het klinken van schepen en het laden en lossen. Het heeft allemaal te maken met de jaarlijkse reünie van de Landelijke Vereniging voor het Behoud van Historische Bedrijfsschepen (LVBHB). Tineke Vooijs 32 Heemschut juni 2005 De naam van het evenement 'Groninger WelVaart' verwijst allereerst naar het varende en welvarende Groningse verleden rond 1900. In de regio waren zeer veel scheepswerven en een groot deel van de Nederlandse handels vloot had haar thuishaven in de provincie Groningen. De stad Groningen was het centrum van de handel en nijverheid. Vanuit de provincie kwamen allerlei agrarische producten en ook turf naar de stad om hier opgeslagen, verwerkt en verhandeld te worden. Koopmans woningen, pakhuizen en de korenbeurs getui gen nog van dit scheepvaart- en koopmansver leden en vormen een passend decor voor de bezoekende schepen. Van het industriële ver leden is weinig meer over: de bierbrouwerijen, de molens en de scheepswerven zijn uit de stad verdwenen; de suiker- en de tabaksindustrie De spitse praam Familietrouw voor de Lage der Aan r. 15. Heemschut heeft onlangs bezwaar gemaakt tegen de sloop van dit pandvroeger van .A.B. Gorter Zn. Foto Veenkoloniaal Museum te Veendam. bleven. De scheepsbouw concentreert zich tegenwoordig langs het Winschoterdiep en aan de Eemshaven. Ook nu nog is de Groninger welvaart verbonden met de scheepvaart en scheepsbouw. Nautisch erfgoed De LVBHB streeft naar het behoud van histo rische bedrijfsschepen: behoud door gebruik, als charterschip, als galerieschip of als woon boot bijvoorbeeld. Het streven naar behoud van deze schepen betekent ook aandacht voor historische werven waar eigenaars hun schepen kunnen (laten) restaureren, waar de kennis van de oude scheepsbouwtechnieken nog aanwezig is en waar mensen worden opgeleid die deze kennis kunnen toepassen en doorgeven zodat deze niet verloren gaat. Ook de kennis van het varen met historische schepen moet worden doorgegeven. Verder streeft de vereniging naar het behouden of weer openen van historische vaarwegen en havens. Onder de schepen die Groningen bezoeken tijdens de 'Groninger WelVaart' zijn veel schepen die een bijzondere betekenis voor Groningen hebben, omdat ze in de provincie Groningen gebouwd zijn. Een van deze schepen is de Anda, 36 m lang en 6,44 m breed, een coaster, gebouwd in 1935-1936 op de scheeps werf Delfzijl. Een ander Gronings schip is de Familietrouw, een spitse praam, gebouwd in Stadskanaal, eigendom van het Veenkoloniaal Museum te Veendam. De Familietrouw is een voorbeeld van een schip dat op de kleinere kanalen in de veenkoloniën kan varen. Er zijn nog maar vijf schepen van dit type over in Nederland. Het heeft net als de Anda de status van varend monument. Van oorsprong een zeilschip, vaart het tegenwoordig veel met de Daar is ie dan, een spitse praam, varend met de lamme arm...

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 34