22 Heemschut juni 2005 Literatuur Peter Prins. Vrieshuis Amerika: vijf over twaalf. Amstelodamum, jrg. 87-5 (2000), p. 136-150. Delen I en II van Verkenningen in hergebruik, Heemschut december 2004 en februari 2005. Afrika ontleent zijn bijzondere historische waarde aan de introductie van paddestoel- vloeren: balkloze vloeren - zodat hoger gestapeld kon worden - gedragen door acht hoekige pilaren. Het is een vroege oplossing in de betonbouw om de krachten uit de vloervelden te bundelen en naar de kolommen te brengen. Foto: Pakhuis Afrika. Kraker Jan. Als wij er iets in zien en het ligt in onze lijn en het is hier mogelijk, dan kun je het hier doen.' Broedplaats Aan het denken gezet door de brede bijval voor de krakers van Vrieshuis Amerika en hun gebruik van het gebouw voor culturele experimenten, besefte het gemeentebestuur dat 'vrijplaatsen' belangrijk zijn voor een vitaal cultureel leven. Stadig maakte in de periode 2000-2004 30 miljoen euro vrij voor het opzetten van broedplaatsen, de gereguleerde variant van de vrijplaats. Het broedplaatsen- beleid moet voorzien in betaalbare woon- en werkruimten voor beginnende kunstenaars. Zo is een kwart van de ruimte in het nieuwe De Zwyger bestemd voor een soort broedplaatsen. Het probleem is natuurlijk het verdwijnen van de spontaniteit die kenmerkend is voor vrijplaatsen - broedplaatsen functioneren nu eenmaal binnen de randvoorwaarden van de planners. Priscilla: 'Ze willen een creatieve stad, kunst, maar ze willen het wel in de hand houden. En dat gaat gewoon niet samen. Als je die creativiteit wilt, moet je hem ook echt vrij laten.' Een gekraakt pand als Afrika is niet alleen een fysieke ruimte, maar ook een culturele ruimte. Jan: 'Vroeger was kraken het tegengaan van leegstand, tegenwoordig is het breder. Het gaat erom invloed te krijgen op stedelijke ontwikkelingen. We willen de sociale initiatieven tonen die nu letterlijk op straat staan. Voor grote groepen die met elkaar willen samenwerken, zijn de aangeboden ruimten te klein of te duur. Kraken is dan nog de enige manier.' Oase Terug naar Afrika. Dat de toekomstige kantoorbestemming van Afrika geen bijval krijgt, is met de motieven achter het kraken niet verrassend. 'Het is voor ons best te accepteren dat we moeten verdwijnen,' zegt Jan, 'als het maar voor een goede bestemming is. Een culturele bestemming. En niet: wie het meeste betaalt, mag erin. Dat is precies waarom we wel akkoord zijn gegaan met de plannen voor de Zwyger, daarin zit van alles dat in onze lijn ligt.' Maar ook gevoel voor erfgoed is belangrijk. Afrika wordt behoorlijk ingepakt. In het bouwplan van Villanova Architecten (www.villanova-architecten.nl) is boven het pakhuis over de volle breedte een vier lagen hoog woongebouw gepland. Die overbouwing wordt verbonden met een nieuwe woontoren, pal voor de zuidgevel van Afrika, die vanaf de weg en het spoor dus grotendeels aan het zicht onttrokken wordt. Dwars door het pakhuis komt een publieke doorgang die van binnenuit zicht geeft op de etages. De krakers hebben serieuze bezwaren tegen het plan. Jan: 'Het gebouw heeft van zichzelf een heel sterke vorm. Maar als je het vanaf het water ziet met de overkraging eroverheen, die er bovenop op lijkt te rusten, dan wordt de hele contour, het hele profiel platgegooid. Kom je van de andere kant, vanaf de weg, dan zie je een hele reeks nieuwe panden met daarachter een monument dat je bijna niet ziet. Dus dat aanzicht is opgegeven. Dat haal je ook niet weg met een doorgang door het pand.' Ook de aantasting van de bijzondere kolommen- structuur in het interieur van het pakhuis stuit op bezwaren. De bovenbouw komt te rusten op pijlers zonder vloervlakken, die tussen de paddestoelpilaren door het pakhuis omhoog steken. Bezwaren als van de krakers weerklinken ook in de erfgoedwereld. Het Cuypersgenootschap heeft aangekondigd waarschijnlijk actie te ondernemen als een bouwvergunning wordt afgegeven. Eerder schreef historicus Peter Prins bij de sloop van Vrieshuis Amerika, dat de beeldbepalende pakhuizen van de Oostelijke Handelskade worden gereduceerd tot kleine historische oases in een woestijn van nieuwbouw. Sail Op de vóór Afrika gelegen Jan Schaeferbrug kom ik kunstenaar Victor weer tegen. Hij vreest dat de gemeente nog voor Sail 2005 het pakhuis zal ontruimen, zodat hij zijn atelier kwijtraakt. Afrika past wellicht niet in de gelikte 'I Amsterdam'-promotie. Het pakhuis ligt midden in een toeristische infrastructuur, een economisch belangrijk gebied. Even verderop bevindt zich de Passenger Terminal Amsterdam waar passagiers van de moderne cruiseschepen - gigantische varende hotels - aan wal gaan. Direct voor de deur meren lang gerekte Rijnreisschepen af, waarvan de passagiers verwonderd naar het gekraakte pand kijken. Voor morgen staat een bijeenkomst met Zeeburgs wethouder Fatima Elatik op het programma om over Victors voorstel te praten: een kunstmarkt in en rond Afrika ter gelegenheid van Sail. If You can't beat them, join them! Drs. G.R.O. van Soest is journalist en ontwikkelt projecten rond cultuur en technologie WÊÊÊÊ V;

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 24