juni 2005 Heemschut 21 signaleert Geert Mak in zijn essay in De eilanden. Overal in de wereld - Londen, San Francisco, Kopenhagen - zochten steden naar een oplossing voor het zelfde probleem van oude haventerreinen die hun functie verloren hadden. Amerika Niet iedere actie voor behoud had succes. Zo is de sloop van Vrieshuis Amerika, een van de meest karaktervolle gebouwen aan de IJhaven, er door wethouder Duco Stadig met Schaeferiaanse daadkracht doorgedrukt om een honderdtal extra woningen te kunnen realiseren - de schaarste op de woningmarkt is in Amsterdam onverminderd groot. De kunstenaars die in de grote ruimten van het gebouw een bloeiend subcultureel centrum runden, zaten zonder onderdak. Slechts een deel mocht zijn activiteiten voortzetten in koelhuis De Zwyger, even verderop aan de Handelskade - het gebouw fungeerde ooit als repetitieruimte voor onder meer Herman Brood. Stichting De Zwyger ontwikkelde plannen voor verbouwing en permanent gebruik. Ondertussen werd dwars door het gebouw de oprijroute naar de verbindingsbrug met het Java-eiland aangelegd. Na voltooiing van de brug constateerde de gemeente dat het pakhuis bouwvallig geworden was en gaf een sloopvergunning af. Dat was voor het Cuypersgenootschap het signaal om de rijksmonumentenstams aan te vragen en voor krakers om het gebouw en het naastgelegen pakhuis Afrika in te trekken. Krakers Priscilla en Jan - het zijn, in de traditie van de kraak beweging, pseudoniemen: 'Het was erg onzeker wat er met De Zwyger zou gebeuren. De kans was aanwezig dat het gesloopt zou worden. Om dat enigszins te kunnen pareren, hebben wij het gekraakt en meteen gezegd: of er leegstand dreigt of sloop, in beide gevallen blijven wij hier zitten.' Inmiddels is De Zwyger overgenomen door Stadsherstel Amsterdam en wordt het verbouwd tot mediacenter. 'We hebben goede contacten met de krakers, ze stonden achter het plan voor hergebruik,' zegt projectleider Paul Morel van Stadsherstel.' Pakhuis Afrika Het is koud in Afrika. Als ik op bezoek kom, vriest het buiten stevig en een kachel is maar op enkele plekken in het enorme pakhuis aanwezig. Vriendelijke jongens met warme mutsen en capuchons schenken koffie in. Eigenlijk zijn het twee gescheiden werelden: de neobourgoisiezoals een Italiaanse fotograaf het eens noemde, van de nieuwbouw op het Java-eiland aan de overkant en de krakers van pakhuis Afrika. Ook fysiek gescheiden: vanaf het eiland kom je alleen via de voetgangersbrug bij de entree van Afrika, van de andere kant is er een onduidelijke route naar het gebouw. Het eerste contact is op straat gelegd, waar kunstenaar Victor uit gedumpte spullen voor de kraakwagen handel haalt. Hij heeft zijn atelier, zo blijkt, in Afrika. De huidige groep krakers is er ruim anderhalfjaar, een groep van twaalf personen met eromheen ondersteuning van nog eens vijftig mensen. Waarom is Afrika, rijksmonument sinds 2001, eigenlijk gekraakt? Bescherming van erfgoed was niet de primaire reden. Priscilla: 'Je hebt ruimte nodig om te wonen en voor allerlei projecten, en als we daaraan kunnen koppelen dat je zo'n pand voor sloop behoedt, dan koppelen we dat aan elkaar. Maar nummer één is gewoon betaalbare huisvesting en verzet tegen de uitverkoop van sociale huurwoningen.' Underground Kraken is hard werken. Allereerst om een pand leefbaar te maken. Langs de muren zijn met schotten privé-ruimten voor wonen en werken gemaakt. Kunstenaars hebben er hun atelier. De laaddeuren in de gevels zijn vervangen door ramen - de gesloten pakhuisgevels beginnen zich langzaam te openen. Op een van de etages is een gemeenschappelijke woonkamer met potkachel en inmiddels is er elektriciteit en stromend water. Jan: 'Er waren geen wc's, het was een leeg pakhuis, we hebben echt alles van de grond af moeten opbouwen. Leegstand is het beste om een monument te gronde te richten. Niemand ziet het lek in het dak, niemand neemt de verantwoordelijkheid op zich om er iets aan te doen. Dit pand heeft bijna vijftien jaar leeggestaan.' Gescheiden van de wooncompartimenten zijn op de begane grond publieke ruimten met een eigen toegang ingericht. Dat is essentieel, zegt Priscilla. 'Je krijgt een bepaalde functie, omdat we hier niet alleen wonen, maar ook omdat we allerlei activiteiten ondernemen. Daardoor kunnen we laten zien wat we met het pand willen en dat wat wij doen óók waarde heeft. We bieden ruimte aan kunstenaars die anders door geld- en ruimtegebrek heel moeilijk een plek hadden kunnen krijgen. Onze ruimten zijn beschikbaar voor vergaderingen van studenten of voor een informatiedag.' Net als voorheen in het gekraakte en inmiddels gesloopte Vrieshuis Amerika ontstaat in pakhuis Afrika een bloeiende underground met sociale en culturele activiteiten. 'Eens in de maand vindt hier de "wendeavond" plaats. We zijn dan met honderden mensen. Er wordt geschilderd, er wordt poëzie voorgedragen, er spelen bandjes, er zijn politieke discussies, alles op één avond. Er is een bioscoop die voor iedereen gratis toegankelijk is. We hebben een goedkope volkskeuken waar je voor een paar euro kunt eten. We hebben met de Volkskeuken rond de Kerst zelfs in de Viva gestaan - of was het de Libelle? Er wordt veel muziek gemaakt, er zijn koortjes, sing a song writersverschillende soorten muziek. Verder zijn er benefietfeesten voor uiteenlopende doelen. Bijvoorbeeld tegen het uitzetbeleid van asielzoekers, of voor comitee BP Neef, een actiegroep uit de Staatsliedenbuurt die tegen een tankstation in de buurt is. Kunstenaars geven een cursus modeltekenen. De ruimten zijn geschikt voor grote groepen mensen. Wij zeggen altijd: je kunt met een idee aankomen. Pakhuisgevels bieden typisch een gesloten aanblik. Maar de gevel van Afrika begint letterlijk te ontluiken: de laaddeuren worden door krakers vervangen door eenvoudige ramen van glas en hout.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 23