Krakers in monumentale panden Ruud van Soest Een monumentaal gebouw behouden: het gaat niet altijd zonder slag of stoot. Naast architecten, monumentenbeschermers, overheid en projectontwikkelaars, mengen ook krakers zich met grote betrokkenheid in het debat. Wie zijn zij, wat beweegt ze en welke nieuwe bestemming geven ze zo'n gekraakt monument? Verkenningen in hergebruik deel 3. 20 Heemschut juni 2005 Rond 1980 namen kunstenaars in het Oostelijk Havengebied Amsterdam verlaten haven gebouwen voor sociale en creatieve activiteiten in gebruik. Na de stedenbouwkundige rellen in de Nieuwmarktbuurt en de grote krakersrellen rond het woningbeleid hadden de gemeentelijke planologen in Amsterdam gebroken met de klassieke stadsplanning en zijn strak vast liggende uitbreidingsplannen - het AUP in de westelijke tuinsteden en het Corbusiaanse ontwerp van de Bijlmermeer. Ze stapten over op een flexibelere, meer stapsgewijze en procesmatige aanpak, geleid door een projectmanager. Dat bood openingen voor inspraak. De krakers en kunstenaars in de oude havengebouwen en de bewoners van woon schepen die hun ligplaats niet wilden verliezen, hebben er volop gebruik van gemaakt. Mede dankzij hen werd sloop van een groot aantal markante gebouwen voorkomen. Ze kregen een nieuwe, veelal culturele bestemming. Het paste allemaal in een internationale trend, Situatie in 1998, gezien vanaf de landzijde. Van links naar rechts: EuropaAzië (tegenwoordig Pakhuis AmsterdamAfrika en De Zwyger. Straks is van hieruit alleen De Zwyger nog zichtbaar. AfrikaAzië en Europa (1883/1885) vormden het eerste complex moderne pakhuizengeschikt voor groot schalige, mechanische overslag, passend bij de toegenomen laadcapaciteit van stoomschepen. De oorspronkelijke bouwstijl, representatieve utiliteitsbouw' uit de industriële revolutie, is nu nog zichtbaar in Pakhuis Amsterdam. Afrika brandde in 1913 helemaal af en werd twee jaar later vervangen door het huidige pakhuis - een van de eerste met een constructie van gewapend beton. De wapening van de compleet in beton uitgevoerde gevel lag echter teveel aan het oppervlak en ging roesten. In de jaren dertig werd daarom de betonstructuur opgevuld met baksteen. Het onaanzienlijke Europa is gesloopt. Foto's Visualtext. 'Oases in een zee van nieuwbouw'

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 22