12 Heemschut wordt gesteld op de doorverbinding van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam naar Purmerend en Zaandam. Volgens wethouder Marc van der Horst van Amsterdam is Purmerend vóór 2030 op het regionale railnet aangesloten. In het plan Purmer-Meer wordt daaroop geantici peerd door drie stations van de Noord-Zuidlijn op te nemen voor drie nieuwe woonwijken van ca. elk 10-12.000 huizen. Uitgangspunt daarbij is dat in die wijken driekwart van de woningen komt te liggen op minder dan 8 minuten lopen van het dichtstbijzijnde station en ook door het opnemen van veel werkplekken in de wijken, kan het woon- werkverkeer per aut beperkt worden. Op korte termijn wordt trouwens ook de Provinciale Weg N 244 opgewaardeerd tot een vierstrooksweg. Frank IJsselmuiden Dat was de visie van de Stichting Purmermeer. Maar hoe denkt nu een bestuurder in Noord- Holland als Frank IJsselmuiden, burgemeester van Noorder-Koggenland, oud-burgemeester van Volendam en voorzitter van de provinciale commissie Noord-Holland van Heemschut over deze voorstellen? 'Purmerend heeft nu ongeveer 80.00 inwoners. Dat is al heel wat voor een groeikern, als resul taat van het overloopbeleid van Noord- Holland. Het was met name bedoeld voor Amsterdammers, die in de hoofdstad geen goede betaalbare huisvesting meer vonden. Dat is ook niet in één klap gegaan. Purmerend heeft een geleidelijke groei doorgemaakt en doet dat nog steeds. Je moet alleen al eens zien hoe bijvoorbeeld de industrieterreinen in die tijd volgelopen zijn. Nu loopt er naast de 2 grotere industriegebieden als De Koog en De Baanstee alweer een nieuwe vol, de Baanstee Noord. Huisvesting en werkgelegenheid kun je daar dus best geslaagd noemen. Maar in één klap een verdubbeling van de woningbouw en concen tratie van 30.000 huizen acht ik onverantwoord. Het betekent op zijn minst 80.000 nieuwe inwoners en is dus evenveel als Purmerend nu. Dat roept nieuwe vragen op over huisvesting, ontsluiting, werkgelegenheid voor mensen, die van elders komen en daar ook werkgelegenheid willen. De Stichting Purmermeer beweert wel, dat daardoor de plattelandsdorpen worden gespaard, maar daar geloof ik niks van. Zo'n nieuwe stad heeft integendeel juist een grote aantrekkingskracht op de bevolking van het platteland en dat zal daardoor nog meer ontvol ken dan nu al het geval is. Goedkope woning bouw voor de eigen dorpelingen en dan bijvoorbeeld voor de jongeren om die in het dorp te houden, zal niet werken. De jeugd trekt juist naar de stad en dat biedt de kapitaalkrach tigen nog meer kansen zich op het platteland te vestigen in betaalbare optrekjes, oude leeg staande boerderijen of een arbeiderswoning, die bouwvallig is geworden en gemakkelijk door luxe nieuwbouw kan worden vervangen. Dat gebeurt nu al en dat hou je niet tegen door te denken, dat je de eigen bevolking en de jongeren in het dorp houdt met een stad van allure in de nabijheid. Alle voorzieningen in de nabije stad komen dus niet in de dorpen. De jongeren vinden werk in de stad en trekken dan ook daar naar toe. En over werkgelegenheid gesproken: hoeveel industrieterrein alleen al zal er bij moeten komen om die nieuwe bevolking die kans te bieden? Is daar ruimte voor en is daar over gedacht? Veel dorpen kunnen juist een injectie van werkgelegenheid gebruiken, maar die krijgen ze dan niet, omdat de concur rentie daarbij altijd in het voordeel van de stad uitvalt. En wat doen mensen dan Dan gaan ze sjouwen. Het hele gebied moet je bij dit soort ontwikkelingen betrekken. Purmerend, Monnickendan, Edam, Volendam, het is één agglomeratie die de koppen daarvoor bij elkaar moet steken en niet: dat zullen we allemaal wel even regelen bij Purmerend. Ook geloof ik niet dat Purmerend zo'n verdubbeling in één keer aan kan. En wat moet je denken van de infra structuur. Het is wel mooi om te zeggen, dat straks dat stukje weg, de N 244, wordt opge waardeerd tot 4 rijstroken. Maar dan? Hoe kom je dan op de snelwegen naar Amsterdam, de A 7, de A 8, waar Hoorn, Alkmaar en alles wat daartussen ligt en Zaandam zelf al voor de nodige dagelijkse congestie zorgen. Wat voor aanpassingen vraagt dat bij Zaanstad? Zelfs als de tweede Coentunnel er komt, zal dat niet veel lucht geven. Een concentratie bij een verdub beling van het aantal inwoners van Purmerend maakt het probleem niet kleiner. Want nieuwe industrieterreinen bij Purmerend betekenen nog meer nieuwe verbindingen voor al die bedrijven, die zaken doen met Amsterdam en Schiphol. Ook die zullen vragen om eigen verbindingen voor hun bedrijven van en naar Het uitzicht op Edam wordt nu al geblokkeerd door het Edamse bedrijventerrein tussen de provinciale weg en de Ringdijk. Volgens het Streekplan Noord-Holland Zuid mag dat nog verder groeien naar het noorden. hun terreinen. De bestaande zitten al vol, dus tel uit je winst. Concentratie van wonen heeft ook onherroepelijk gevolgen voor wegver bindingen, die je daarmee ook samenbundelt. Spreiding van wonen levert juist een gedif ferentieerd aanbod van verkeer op. Het zal, dat is waar, meer verkeer in het platteland van Waterland opleveren, maar het moet toch zo niet uit de breedte dan toch uit de lengte komen. Neen, ik beweer dat met al deze plannen van de Stichting Purmermeer, Water land zoals het nu nog is, ingrijpend van karakter zal veranderen'. Aldus Frank IJsselmuiden. Enquête De hierbij geschetste problematiek beperkt zich niet tot de regio Amsterdam. De meningen in dit artikel leggen wij graag voor aan onze leden en andere geïnteresseerden. Wij hebben beide meningen weergegeven als verschillende visies op hetzelfde vraagstuk, zonder daarbij een voorkeur uit te spreken. Zelfs niet voor die van de Heemschut-bestuurder. Ook in zijn eigen commissie Noord-Holland is er niet het laatste woord over gezegd. Beide visies gaan in elk geval uit van de zorg voor de plattelands ontwikkeling en de bedreiging door stedelijke agglomeraties in de nabijheid. Een panacee voor de kwaal hebben we niet en het is daarom dat we vragen wat u van beide meningen vindt, welke visie u deelt en welke andere oplossing u voor ogen staat. Uw reactie kunt u emailen: redactie@heemschut.nl of sturen naar Redactie Heemschut, Nieuwezijds Kolk 28, 1012 PV Amsterdam. juni 2005

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 14