mm juni 2005 Heemschut 11 Noord-Holland als belegging Bureau la4Sale stelt voor aan bestaande dorpen: lintdorpen, dijkdorpen, IJsselmeerdorpen en -steden voornamelijk 'achterop' beperkte nieuwbouw toe te staan. Dijkstra vreest een aanzuigende werking voor kapitaalkrachtigen, die voornamelijk forensisch blijven, twee auto's bezitten en geen belang hebben bij voorzienin gen ter plaatse. De autochtone bewoner zal financieel niet in staat zijn de nieuwe kavel te kopen en ook diens kinderen niet. Aan goed kopere huizen of sociale huurwoningen is nu juist bij de eigen bevolking veel behoefte, zo bleek onlangs uit de Regionale Ombuds- enquête, die de samenwerkende gemeenten in het Waterlandse gebied hebben laten instellen. De ontwikkeling van deze nieuwbouw 'achterop' de bestaande dorpen en dus buiten het lint of de dijk zal in de papieren lopen. De linten zelf en de dijken waarlangs gebouwd werd, lagen immers op smalle relatief stevige ruggen in het drassige gebied. De drassige veenbodem erbui ten geschikt maken voor bebouwing, ontslui ting, wegenaanleg en ontwatering zal vanwege de kosten sociale woningbouw onmogelijk maken. Tjeerd Dijkstra noemt het in zijn commentaar bedrieglijk te denken, dat daar volstaan kan worden met een smal slingerend fietspad als ontsluiting, zoals het rapport van la4Sale veronderstelt. De kapitaalkrachtigen zullen met hun twee auto's alleen al een betere toegang eisen. Dijkdorpen Vergelijkbare bezwaren, die Dijkstra heeft voor lintdorpen, oppert hij ook voor dijkdorpen. Neem Volendam: een dorp aan de IJsselmeer- dijk bij uitstek. Volgens verschillende provin ciale geschriften zou een afronding van de zuidelijke flank van het vissersdorp in de polder Langeweere voor 1000 woningen mogelijk zijn. Het bureau la4Sale ziet dat anders. Die nieuwbouw moet je 'opdijken' met een dijk van 5 meter hoogte waarlangs die 1000 woningen zich dicht opeen moeten vleien. Die zou dan moeten dienen als een door niemand verlangde 'geluidswal'. Dijkstra vindt dit misleidend, omdat een dijk zonder functie in Noord- Holland een geschiedvervalsing is. Noch als bescherming van het achterliggende land noch als dorpscentrum is er ooit in het verleden in deze provincie een dijk aangelegd. Daarbij komt dat een dijk aanleggen in een veenweide- gebied extreem kostbare voorzieningen vraagt in de ondergrond, omdat hij anders binnen de kortste keren wegzakt in de slappe grond. Niet anders van aard is de kritiek op de inrichting van de unieke vaarpolder De Zeevang, waar de Alternatief plan Purmer-Meer van prof. Dijkstra. A,E,F: nieuwe woninglocaties volgens Streekplan Noord-Holland Zuid C: uitbreiding bedrijventerreinen Baanstee oordvolgens Streekplan Noord-Holland Zuid PB: Het Purmerbos, handhaven en intensiveren als stedelijke recreatieve functie PM: Purmermeerf waterberging met wisselend peilf tevens stedelijke recreatieve functie NZ lijn: De Noord-Zuidlijn, door te trekken als ringspoor naar Zaandam. PM t, 2, 3:3 nieuwe woonkernen in stedelijke setting: sterke menging wonen-werken (70-30%) bebouwing lag en ligt bij de IJsselmeerdijk. Twee nieuwe dorpen ontwerpt het bureau in het open gebied langs het historische door de polder slingerende brede riviertje De IJe, waarvan dan later niets meer te zien is dan alleen de nieuwbouw erlangs. En dan: wat voor nieuwbouw Dat is altijd al de vraag bij de zogenaamde namaak-historische bebouwing, die een illusie in stand moet houden van streek eigenheid. De vraag is wel hoe bereikbaar Purmerend, nu 45.000 woningen, straks met 30.00 erbij nog is, bijvoorbeeld vanuit Amsterdam. De hoop f Êftof'iïtckmisttiW'!

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 13