20 Heemschut februari 2005 Voormalig rederijkantoor van De Oceaan, jarenlang bewoond door anti-rookmagiër uit de provotijd Robert Jan Grootveld - door CASA Architecten verbouwd tot restaurant en woningen. Foto Visual Text. toen in een aaneengeregen reeks gebouwen, kenmerkend voor een overslaggebied van water naar spoor. Het verandert nu een woon/werk gebied met voorzieningen. "Die nieuwe functie vraagt onder meer om een sterke verdichting. Want hoe groter de dichtheid van die strook, hoe meer basis er is voor voorzieningen. Als je de nieuwbouw zou bouwen alsof het een oud pakhuis is, dan rommel je eigenlijk met de geschiedenis. Dan kun je niet meer lezen wat de oude situatie was." Zwevend Het bestaande pakhuis Australië is losgehouden van de nieuwbouw, zodat het volume rondom herkenbaar is. Wel zijn aan weerszijden zijvleu gels aangebouwd, waarmee het via glazen zones verbonden is. Die verlenging grijpt terug op de situatie voor 1950, toen Australië voor de helft afbrandde, en accentueert het doorlopende karakter van de kadebebouwing. De zijvleugels zijn in kleurstelling verwant aan het pakhuis, zodat ze die continuïteit niet doorbreken - je ervaart zijvleugels en pakhuis als één geheel. Maar de historische gelaagdheid blijft zichtbaar door materiaalgebruik en de eigentijdse strakke vormgeving. Boven het bakstenen pakhuis komt een 'zwevende' constructie in glas en een lichtgrijs gekleurd betonnen vlechtwerk met loftwoningen - net als in het pakhuis. Om de zwevende bovenbouw zijn eigen identi teit te geven is de architectuur niet gerelateerd aan het pakhuis zelf en terughoudend vormge geven. "We hebben de nieuwbouw in een soort extreem modernistische vormentaal uitgevoerd, juist om het contrast tussen oud en nieuw aan te geven. In beide gevallen gaat het om een industriële vormentaal. Alleen, de vormentaal die we bij de nieuwbouw hanteren is kenmer kend voor de twintigste eeuw en de andere is de industriële taal van de negentiende eeuw." In 2003 ging Australië nogmaals in vlammen op en brandde tot de grond toe af. Besloten werd het gebouw weer in de oude staat op te bouwen. Bosch: "Het ontwerp van het totale complex ontleent zijn legitimiteit aan het feit dat er een pakhuis stond. De hele volumeopbouw, de ontsluiting, de architectuur, dus de vormentaal, alles is mede daardoor bepaald. Een andere overweging was dat er twee clusters van pakhuizen zijn op de kade, een met De Zwijger, Amsterdam en Afrika, en bij ons Australië en Wilhelmina. Je hebt een soort kritische massa nodig om zo'n gebied leesbaar te houden als een havengebied waar vroeger pakhuizen stonden. Wij vonden dat die kritische massa te klein zou worden als Australië niet meer zou bestaan." Bewoners Nieuwbouw rond een bestaand pand kan lastige conflicten geven met de bewoners. Dat werd pijnlijk duidelijk bij pakhuis Wilhelmina en de erachter geplande nieuwbouw Chicago. De zittende bewoners van Wilhelmina wisten via de rechter een voorlopige bouwstop voor Chicago te bewerkstelligen. Formele reden: de brandveiligheid was door de nieuwbouw - tweeëneenhalve meter achter en een halve meter boven het pakhuis - niet meer gegarandeerd. Andere reden: de lichtinval in de atelierwoningen van Wilhelmina zou ernstig afnemen - dat had den de bewoners van Wilhelmina over het hoofd gezien in hun contacten met de architecten. Bij Australië speelde dit allemaal niet, het pakhuis was onbewoond. Maar kun je van toekomstige bewoners niet soortgelijke klach ten verwachten? Geen uitzicht? Te donker? Onveilig? "Nee," zegt Roel Bosch stellig, "wij hebben voor pakhuis Australië en de nieuw bouw een geïntegreerd ontwerp gemaakt, dus wij hebben voor zaken als daglichttoetreding oplossingen kunnen zoeken." Vanaf de eerste verdieping heeft de nieuwbouw bij pakhuis Australië, complex Boston, een open U-vorm. In de holte van de U, op het dak van de bedrijfsruimten, komt een gemeen- De voormalige motorenwerkplaats van de KNSM is bij de verbouwing door CASA Architecten in twee stukken geknipt. Het middenstuk bevat nu een glazen toegangshal. De nieuwbouw ernaast is in kleurstelling en gevelmateriaal verwant. Foto Visual Text. schappelijke binnenhof die doorloopt tot aan het pakhuis en dus daglicht toelaat. En waar nieuw en oud elkaar naderen, zijn glazen zones met de ontsluiting van het complex: de trap penhuizen en liften, de ene kant op naar het oude pakhuis, de andere kant richting nieuw bouw. In dit gebied zijn ook de hoofdleidingen en installaties ondergebracht. De woningen die direct naast dit gebied liggen en minder daglicht en uitzicht hebben, lopen door naar de zijkant waar ze vrij zijn van de confrontatie met de nieuwbouw. Breedste gracht Wat doet zo'n combinatie van oudbouw en nieuwbouw nu met de waarneming? Hoe je het ook wendt of keert, het echte havenbeeld is verdwenen. Het contrast intensiveert wel de perceptie van historisch en hedendaags. Oud wordt ouder met nieuw naast zich, en andersom. De verhouding van kadebebouwing en havenbekken is nu anders: de hoge gebou wen maken het water smaller. 'Groots wonen aan de breedste gracht van Amsterdam' staat er op een billboard langs de IJhaven. Van haven tot stadsgracht: misschien drukt dat de veran dering wel het scherpst uit. Drs. G.R.O. van Soest is journalist en ontwikkelt projecten rond cultuur en technologie. Literatuur Ton HeijdraGeschiedenis van de Indische Buurt en het Oostelijk Havengebied. Uitgeverij René de Milliano, Alkmaar 2000. Een hergebruikroute door het Oostelijk Havengebied via i-mode en gprs-mobieltjes is te volgen op www.ttmNL.nl (zie ook: www.talktomeNL.nl)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 22