december 2004 Heemschut 11 Is Heemschut daarbij een bondgenoot? 'Ik heb altijd veel moeite gehad met Heemschut. De Heemschut-wereld is de wereld van het kneuterdom. Er zitten elemen ten in van het idealiseren van het verleden, nationalisme, populisme. Terwijl ik zelf altijd een liefhebber van moderne architectuur ben geweest. Maar nu heb ik Heemschut als een positieve kracht willen zien. Ik pleit voor archi tectuur die rekening houdt met de omgeving en Heemschut heeft zich altijd ingezet voor het behoud van de historische omgeving. Dat is goed. Alleen is Heemschut te veel een actie groep. De bond zou meer moeten reflecteren op de grondslagen van de eigen visie. Meer onderzoek moeten doen naar de eigen wortels.' U vindt datje in een aantal gevallen wel mag reconstrueren. Wanneer?Watzijn de criteria! 'Na een noodgeval: na brand, instorting, na een oorlog. Niet voor niets eindig ik mijn boek met de discussies over de noodzaak van reconstruc tie in Berlijn. Een reconstructie kan ook nodig zijn bij een gebouw dat bijzondere waarde heeft. Neem Zonnestraal. Zo veel eraan is nieuw en toch zie je nu pas hoe mooi het is. Maar goed, waar leg je de grens? Er zijn ook duidelijke voorbeelden van hoe het niet moet. Sommige Belgische steden zijn na de Eerste Wereldoorlog gereconstrueerd vanuit een eng regionalistisch beeld van hoe het had moeten zijn. Ja, wie bepaalt wat wel en niet kan? Uiteindelijk moet de overheid dat doen.' Merkwaardig, die belangrijke rol die u de overheid toebedeelt. In uw boek roept u vaak de gewone burger aan als medestander. Zo geeft u de Groningers gelijk die protesteerden tegen de bouw van het Groninger Museum, in de Zwaaikom. 'Burgers hebben recht op nostalgie. Architectuur moet rekening houden met de vertrouwde omgeving van mensen en die niet te veel verstoren, nee, daar juist aan gerelateerd zijn. Die gedachte is in de architectuuropleidingen lange tijd totaal niet aan bod gekomen. Ik citeer voormalig rijksbouwmeester Wytze Patijn: "Het was zo dat wij in onze opleiding zo duide lijk geconfronteerd werden met al hetgeen de vooruitgang gebracht had en nog zou moeten brengen, dat we doodeenvoudig geen oog hadden voor alles wat zich in onze steden in de afgelopen eeuwen historisch had ontwikkeld de basishouding was toch dat alles wat historisch was, afgebroken zou moeten worden en vervangen door moderne vormen.'" Toch bent u ook ?iiet te spreken over de opkomst van het moderne historisme, architectuur die vaak aansluit bij regionale vormen van architectuur. 'Is dit nieuw historisme in de architectuur soms te verklaren uit de ondergang van het modernisme met zijn afkeer van het verleden?', schrijft u. Mogelijkmaar waarom is het verzet tegen het lelijke modemisme in veel gevallen zelf ook lelijk? 'Het is vaak zo tuttig, zie Brandenvoort, een namaak-Brabants dorp. Zie Haveleije, nepkas- telen. Waarom het tuttig is? Dat zie je. Ik kom vaak in Umbrië. Veel Amerikanen laten daar imitaties bouwen van traditionele huizen uit die streek. Je haalt ze er zo tussenuit. De locale karakteristieken zijn uitvergroot, waardoor ze een karikatuur worden van de traditionele architectuur.' Het gaat u er meer om de achtergronden van discus sies bloot te leggen dan om zelf met strikte regels te komen. U verwijt ook u werkgever, de RDMZ, dat die niet duidelijk genoeg maakt waarom die bepaalde beslissingeti neemt. 'Tot jaren tachtig is de Rijksdienst altijd opge komen voor het historisch stadsbeeld. En dan krijg je dat geval in Delft waar aan het Rietveld tussen twee historisch panden in een ultramo derne glas-staalconstructie van architectenbu reau Cepezed wordt neergezet. Daar had de Rijksdienst geen bezwaar tegen, wel tegen de reconstructie van een van die historische panden. Dit viel niet meer uit te leggen, vond ik. Ik ben gaan praten met degene die die beslissing heeft genomen. Hij was totaal over tuigd van zijn gelijk. Nou, van mij mag de Rijksdienst dit soort discussies meer naar buiten brengen. Dat doe je niet door samen op de hei te gaan zitten, wel door boeken en arti kelen te schrijven. Daar gaat het mij ook om. Ik schrijf voor een groot publiek.' Goed, om dan met een actuele discussie te eindigen. Moeten de Elandsgracht of de Westerstraat in Amsterdam, weer open? 'Ik ben een groot voorstander. Het is een prachtig gezicht als die gracht weer open is, het is een goede oplossing voor het parkeerpro bleem doordat onder die gracht een parkeerga rage komt - ik snap niet dat iemand ertegen kan zijn.' Romantisch modernisme, door Wi?n Denslagen, SUN, ISBN90 5875 108 2, €29,50.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2004 | | pagina 13