juni 2004 33 In deze eetkamer at de Duitse Keizer Wilhelm II: diens bezoek in augustus 7 909 aan het echtpaar Bentinck-Van Heeckeren dat toen op Middachten woonde,was een spraakmakende gebeurtenis. Foto's Kasteel Middachten. voor Middachten mogen noemen, brak aan na 1874 toen huis en landgoed het eigendom werden van Willem Carel Philip Otto graaf Bentinck en Waldeck-Limpurg. Met zijn echtgenote Marie Cornélie baronesse van Heeckeren van Wassenaer heeft hij een 'groot scheepse modernisering, renovatie en verfraai ing' van het interieur laten uitvoeren, zoals het wordt genoemd in het zeer informatieve boekje Middachten. Huis en Heerlijkheid, een publicatie van de Nederlandse Kastelenstichting en uitgeverij Matrijs te Utrecht. Daarbij werd echter het laat-zeventiende- eeuwse karakter van dat interieur gerespec teerd, hoogstens werd dit hier en daar zoals men tegenwoordig zou zeggen 'opgeleukt'. In die gerenoveerde staat verkeerde het huis toen het echtpaar Bentinck-Van Heeckeren in augustus 1909 de Duitse Keizer Wilhelm II, diens gemalin en hun gevolg als gasten ontving, in die tijd een spraakmakende gebeurtenis. Sindsdien is er in het huis weinig veranderd en ligt het erbij 'als een parel aan de rand van de Veluwe', zoals het terecht wordt omschreven in Middachten. Huis en Heerlijkheid. Onder generaal Van Reede werden rondom Middachten tuinen in geometrische stijl aange legd. Die tuinen maakten rond het begin van de negentiende eeuw plaats voor een landschappe lijke aanleg. Deze werd echter in de periode 1901-1909 vervangen door tuinen in neobarok- stijl. Ontwerpers waren Hugo A. C. Poortman, in dienst van het echtpaar Bentinck op Het Weldam bij Goor, en de Fransman René Edouard André. Zo bezat Middachten enkele decennia lang neobaroktuinen waarmee hoog stens die van Het Weldam konden wedijveren. Helaas is vooral na de Tweede Wereldoorlog de tuinaanleg sterk vereenvoudigd: er moest op het onderhoud worden bezuinigd. Met name het opruimen van de grote centrale parterre de broderie wordt tegenwoordig als een grote fout beschouwd. Andere delen van de aanleg door Poortman en André hebben echter nog hun oude karakter bewaard, zo ook het tuintheater waar het Muzikaal Monument plaatsvindt. Er is overigens de laatste jaren, nu Middachten weer bewoond wordt door de familie wier eigendom het is, geprobeerd de tuinen hun vroegere glorie terug te geven. Zo zijn de rozentuin uit 1926 en de tuin vóór de orangerie gerestaureerd. Middachten bezat enkele decennia bijzondere neobaroktuinen: om te bezuinigen is helaas vooral na de Tweede Wereldoorlog de tuinaanleg sterk vereenvoudigd. Toch is de tuin nog steeds zeer de moeite waard.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2004 | | pagina 35