Aangekleed en uitgekleed KnfÜ Ph.M. Bosscher Bezoek Grote Kerk tijdens Heemschuts algemene ledenvergadering Werden de schipwanden van de Grote of Sint-Laurenskerk te Alkmaar tijdens de ene renovatie van pleisterwerk ontdaan, bij de volgende restauratie werd dat juist weer aangebracht. Hoe dan ook, het interieur blijft een indrukwekkend voorbeeld van pure 'Keldermansgotiek' in haar Hollandse variant. msa» *»»mm mm mm raüi april 2004 Heemschut 15 Het interieur van het schip van de Grote of Sint-Laurenskerk te Alkmaar is een gaaf voor beeld van klassieke kerkinrichting in calvinisti sche geest zoals die tot stand kwam na de in voering van de Reformatie in de 'publycke kerck' in Noord-Nederland. Het kan aange duid worden als een echt Saenredam-interieur zoals de schilder er zoveel heeft afgebeeld (hij heeft ook in Alkmaar gewerkt). Het gebouw is doorstroomd van helder licht, tegen de witte wanden steekt het donkere hout af van kansel en gestoelten, waarvan één ontworpen is door niemand minder dan Jacob van Campen. Een monumentaal orgel domineert de ruimte. Overigens dateert deze situatie pas van de laatste grote restauratie (1991-1996). Toen werd niet zonder discussie besloten de wanden van het schip opnieuw wit te pleisteren, vooral omdat dan het geluid beter te beluisteren zou zijn van één der mooiste orgels van Nederland, het vanaf 1645 ontstane meesterwerk van de Van Hagerbeers en Schnitger. Tijdens de voorgaande restauratiecampagne (1923-1949) waren de wanden van het schip juist van pleisterwerk ontdaan, in overeenstemming met de toenmalige opvatting die zo graag het 'eerlijke materiaal' wilde tonen, een visie die in dit geval op gespannen voet staat met de historische werkelijkheid. Eén der mooiste orgels van Nederland: het vanaf 1645 ontstane meesterwerk van de Van Hagerbeers en Schnitger. Alle foto's Anna Huizinga. - BS® «SS tffit Hier rust Grave Florens de Vijfde: na diens tragische dood begroeven de trouwe Westfriezen de ingewanden van 'der Keerlen God' in de Sint-Laurens. Na de invoering van de Reformatie in 1572 werd dit altaarstuk in Alkmaar overbodig: Johan III van Zweden kocht dit door Maerten van Heemskerck geschilderde drieluik en schonk het aan de Domkerk te Linköping. Enkele jaren geleden is een reproductie digitaal naar Alkmaar overgeseind.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2004 | | pagina 17