Resten van het verleden In het vestingmuseum is een fraaie maquette aanwezig waardoor de bezoeker kan zien hoe de vesting er in de achttiende eeuw uitzag. Nog steeds zijn er in Nieuweschans resten van het vestingverleden zichtbaar aanwezig, zoals in de Voorstraat de exercitieplaats, de woningen daaromheen en de hoofdwacht met het uurwerk uit 1631Ook het stratenpatroon met de hoofdas in het midden en sommige straatna men herinneren nog aan de vroegere vesting functie. De bebouwing binnen de vesting is sinds 1974 beschermd dorpsgezicht. Behalve militairen woonden er van begin af aan ook burgers in en buiten de schans: dominee en koster/schoolmeester kregen meteen een aanstelling. Wegens bouwvalligheid moest een nieuwe kerk in 1751 de garnizoenskerk vervan gen. De kerk fungeerde ook als pakhuis. Op de zolder was plaats voor munitie en hooi. Omstreeks 1860 verving een stucgewelf de zolder. Het interieur van de kerk is zeer sober: er staat een vroegnegentiende-eeuwse preek stoel met kaarsenstandaards uit de achttiende eeuw en er hangen vier tekstborden uit de Der Aakerk in Groningen. Het orgel is gemaakt door de orgelbouwer H. Knipscheer, werd oorspronkelijk geplaatst in Schoonhoven in 18 74 en kwam in 192 5 naar Nieuweschans. De voormalige synagoge, een in 1974 gerestau reerd rijksmonument, is gebouwd in 1811. Op het ogenblik heeft het gebouwtje geen functie. De begraafplaats ligt aan de zuidkant van de vesting. Hier is nog een deel van de oude vestinggracht te zien. De oude joodse begraaf- Feest bij de locomotievenloods: personeel en de versierde locomotief in 1913. Foto Vestingmuseum Nieuweschans. plaats ligt op de restanten van de buitenwerken uit de achttiende eeuw. Grensplaats aan het spoor Toen de functie van vestingplaats verloren ging voor Nieuweschans, bleef de functie van grens plaats. Belangrijk was de treinverbinding met Duitsland. In 1876 kwam het baanvak Nieuwe schans Oldenburg tot stand. Nieuweschans kreeg door het internationaal treinverkeer een station eerste klasse, de locomotievenloods (1877) en een goederenbureau met veel perso neel bemand, ook kwam er een douaneafdeling. Nu is het fraaie station afgebroken en vervan gen door abri's. De remise werd in 1936 opge heven, een groot deel van het spoorpersoneel vertrok met de locomotieven. Het gebouw deed een tijd lang dienst als autobusgarage, daarna als loods voor graanopslag. In dit onlangs gerestaureerde unieke industriële monument is nu een bronsgieterij gevestigd. Door het verdwijnen van de grenzen in de jaren negentig werd ook de douane in Nieuweschans overbodig. In de voormalige marechausseeka zerne is nu Wiek XX gevestigd, een bekende Groningse galerie. De eigenaars bezitten een belangrijke collectie schilderijen en beelden van Nederlandse figuratieve kunstenaars. De kartonfabriek Kappa Triton Bezoekers die vanaf het station naar de oude dorpskern van Nieuweschans lopen, zien bij het passeren van de brug over de Westerwoldse Aa een enorm industrieel complex langs het water dat de omgeving domineert. Dat is de Kappa Triton kartonfabriek, de opvolger van de stro kartonfabriek De Dollard, opgericht in 1888, een van de weinige kartonfabrieken die is over gebleven in Oost-Groningen. Graanboeren richtten aan het einde van de negentiende eeuw coöperatieve strokartonfa brieken op voor de verwerking van hun stro. Vanaf de oprichting heeft de Dollardfabriek een belangrijke rol gespeeld in het leven van de 'Schanskers'. Een arbeider bij de Dollard verdiende vroeger net iets meer dan een landar beider, en zeker meer dan de arbeiders werk zaam bij de inpoldering. Voor veel boeren was de opbrengst op korte termijn belangrijker dan investeringen in de fabriek. In de jaren zestig moesten veel fabrieken sluiten. Dat de fabriek in Nieuweschans wel kon blijven draaien is te danken aan tal van factoren. Belangrijk is dat hier wel werd geïnvesteerd, in de jaren zestig en daarna. Kappa Triton is nu een moderne procesindustrie, van groot belang voor de werkgelegenheid in Nieuweschans. Het Masterplan Het Masterplan Nieuweschans (1999) heeft als doel Nieuweschans aantrekkelijker te maken door versterking van zijn identiteit. Een van de plannen is de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren door elementen van de vesting weer zichtbaar te maken, bijvoorbeeld in de groenstructuur. Ook zonder de schansen te herbouwen kunnen in het ruimtelijk patroon lijnen van de vroegere vesting geaccentueerd worden. Ook moet het plan een relatie leggen tussen de vestingfunctie en de kuuroordfunctie van Nieuweschans. Verder is het instandhouden van het cultureel erfgoed een middel om de identiteit van Nieuweschans te versterken. De restauratie van de remise (een Belvedereproject) en de vesti ging van de bronsgieterij in dit gebouw zijn de eerste zichtbare resultaten van het Masterplan. Het kan het begin zijn van de ontwikkeling van Nieuweschans tot een aantrekkelijk centrum van de grensoverschrijdende Eems- Dollardregio: het R(h)eiderland. Drs. M.J.A. Vooijs is PR-medewerkster van Heemschut Groningen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2004 | | pagina 34