Nieuwe uitgaven Spijkerkwartier en Boulevardkwartier Anne-Marie ten Cate 20 Heemschut Archeologiebalans Onlangs verscheen de nulversie van Archeologiebalans 2002. Deze uitgave van de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB) is nog samengesteld in opdracht van de vroegere staatsse cretaris Van der Ploeg. De balans past in de beleidscyclus van de rijksoverheid, waarbinnen behalve voor de begroting ook een groei ende aandacht is voor beleidsver antwoording. Archeologie gaat een nieuwe fase in nu de invoering van het Verdrag van Malta (overi gens eerst uitgesteld) bijna een feit is. Dit verdrag moet een betere bescherming van ons archeologisch erfgoed garanderen. Archeologie moet eerder in de planvorming op ruimtelijk ontwikkelingsgebied meetellen en -wegen. Om de effecten te meten is een weten schappelijk onderbouwd instru mentarium nodig. Daarmee valt beleid concreet te evalueren en indien wenselijk bij te stellen. Deze nulversie is een eerste aan zet, een verzameling van beschik bare gegevens. Zij maakt de balans op van drie belangrijke thema's voor het beleid rond de archeolo gische monumentenzorg: de stand van zaken, de ontwikkelingen in de afgelopen jaren en de toekomst van dit erfgoed in relatie tot de ruimtelijke ontwikkelingen. De stand van zaken staat op zeventien atlasbladen per regio aangegeven. Deze archeologiebalans maakt duidelijk hoeveel partijen een rol spelen in de zorg voor het archeo logisch erfgoed, dat voor 99 procent ondergronds is, en hoe deze daaraan tot nu toe vorm geven. Op basis van deze inzichten kunnen de betrokkenen verbete ringen doorvoeren. Deze balans behoort op veel bureaus te liggen als inspiratiebron voor een betere en bewustere toekomst voor ons archeologisch erfgoed. Archeologiebalans is een uitgave van de ROB, Kerkstraat 1,3811 CV Amersfoort. Tel. 033)4221111 rob@archis. til ofwww.archis. nl. Woonmilieus Wonen d la carte - Werken aan woonmilieus richt zich op de stedenbouwkundige aspecten van het realiseren van woonmilieus. Dit onder redactie van Luc Vrolijks, Holger Gladys en Sjoerd Feenstra verschenen boek biedt inspiratie om nieuwe stedelijke woonmilieus te ontwerpen, of de bestaande te verbeteren. Het is bestemd voor gemeenten, ontwik kelaars, woningcorporaties, bouwers en opdrachtgevers en is totstandgekomen in opdracht van het Ministerie van VROM, Directoraat Generaal Wonen. Wonen d la carte licht 62 projecten toe, oude en recente, zowel in binnen- als buitenland, met een grote diversiteit aan kenmerken, architectuurstijlen en woonvor men. Wie een origineel, eigentijds en nieuw ontwerp voor invullingen in de bestaande stad wil maken, zal telkens opnieuw omgevingsfacto ren moeten interpreteren. Denk aan locatiekwaliteit, maatschappe lijke context, woningmarkt, ambitie van opdrachtgevers en gebruikers. Het boek is een plei dooi voor meer variatie, innovatie en verrassingen in stedenbouw kundige plannen. Behalve het grote aantal voorbeel den bevat het boek essays over actuele stedenbouwkundige en planologische thema's, die als kader dienen. Ze beschrijven trends, vernieuwingen en ontwik kelingen. 'De ambitie van dit boek', staat in de inleiding, 'is het in beeld brengen van succesvolle, aantrekkelijke woon- en leefmi lieus en het verklaren van hun aantrekkelijkheid.' Daarin mag Wonen d la carte geslaagd worden genoemd. Bussum, uitgeverij THOTH, 2003. 117p. ISBN90 6868 3269. Prijs €22,50. Geschiedenis Geldersekade In Geldersekade, tussen Waag en Schreierstoren beschrijft Els van Wageningen de geschiedenis van de voormalige vestinggracht. Die is gegraven omstreeks 1425. Stadsherstel en Woningbouw vereniging Het Oosten, beide werkzaam in het gebied, hebben deze publicatie financieel mogelijk gemaakt. Van Wageningen publi ceerde als bewoonster geregeld over de Geldersekade en verrichtte jarenlang onderzoek. Over de geschiedenis, de bewo ners en bedrijven, kortom het cultuurhistorisch verhaal rondom een pand of buurt. Een bijzonder initiatief, dat een belangrijk deel van de Amsterdamse geschiedenis op een zeer overzich telijke manier te boek stelt. De kade wordt per eeuw beschreven en vervolgens wordt, voorzien van vele afbeeldingen, het verhaal van bouw, bewoners en nering verteld. Te bestellen bij Stadsherstel, Amstelveld 10, 1017 JD Amsterdam. Tel. (020)5200060, info@stadsherstelamsterdam.nl. €16,88 (inclusief verzendkosten). IJburg In de loop van twaalf jaar komen er op zeven eilanden in het IJmeer 18.000 woningen. Het Steiger eiland vormt de toegang tot IJburg en hier is ruimte voor experiment en expressie. Het boek doet verslag van het initiatief van de dienst RO om een meervoudige ontwikkel en ontwerpopdracht te organise ren voor het Sluishuis, de blikvan ger bij de entree van IJburg. Bezoekt men nu het gebied dan treft men een zanderige vlakte, met een paar stroken bouwvolu mes, hoogspanningsmasten en hier en daar infrastructuur in aanleg. Hopelijk leggen fotogra fen maandelijks de vorderingen vast, want het is een intrigerend proces. Bij uitgeverij THOTH verscheen Het Sluishuis; landmark in het water bij IJlmrg, samenstelling en redac tie Mirjana Milanovic en Irma Dejong, met bijdragen van Herman Herzberger, Hans Ibelings, Frits Palmboom en Kees Rijnbout. Aan zes ontwikkelings combinaties en ontwerpers is gevraagd een ontwerp te maken voor het Sluishuis, een combinatie van wonen, werken, openbare ruimte en parkeren. Het ontwerp diende vergezeld te gaan van een ontwikkelingsvoorstel. De opgave en de zes ontwerpen worden in het boek toegelicht, evenals het jury rapport. De winnaar was de combinatie Bouwfonds Wonen, de Dageraad, Heijmans Bouw en Claus en Kaan architecten; de laatste zijn overigens bij meer projecten op IJburg betrokken. Nu moet het landmark met een daklandschap nog uit het IJ verrij zen. Bussum, THOTH, 2002. 79p. ISBN90 6868 3063. €22,50. Arnhem In de Arnhemse Monumentenreeks verscheen als deel 11 Spijker kwartier en Boulevardkwartier; een monumentale wijk met karakter in Arnhem'' door G.J.M. Derks en R.J.A. Crols. Deze wijken verto nen een bijzondere opzet en een afwisselende bebouwing. Negentiende-eeuwse straten met statige herenhuizen, met een zuidelijke Brusselse en Parijse sfeer, bepalen het karakter. De wijken ontstonden in de tweede helft van de negentiende eeuw na de opening van de spoorlijn Amsterdam-Arnhem.Ten zuid oosten van de stad, buiten de singels, ontstonden zo deze stads delen voor de gegoede burgerij, ruim van opzet en met veel groen. Het Spijkerkwartier had ook straten met woningen voor minderbedeelden. Deze zijn in de loop van de jaren vervangen door nieuwbouw. Veel van de heren- augustus 2003

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2003 | | pagina 22