Monumentenkist gelanceerd
Ga je mee...terug naar de toekomst
Anne-Marie ten Cate
'Terug naar de toekomst' staat op de knalgroene Monumentenkist.
In de kist zit van alles rond het thema Behouden of ontwikkelen.
Opdrachtkaarten, maar ook een wegwerpcamera, voice-recorder,
geluidsmeter. Het moet de scholier in het voortgezet onderwijs
tot nadenken stemmen. Op 11 april werd de Monumentenkist
officieel gepresenteerd in het Huis met de Hoofden aan de
Keizersgracht te Amsterdam.
Heemschut
Lesstofvervangend en vakoverstijgend. Dat kun
je zeggen van het project Monumentenkist,
waarbij het erfgoed centraal staat. Tijdens de
presentatie op 11 april, in afwachting van de
komst van wethouder cultuur Hannah Belliot,
gaven betrokkenen een korte toelichting op het
project en de inhoud van de kist.
De monumentenkist is een samenwerkingspro
ject tussen Stichting Nationaal Contact
Monumenten (NCM), Bureau
Monumentenzorg Archeologie Amsterdam,
de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en
Erfgoed Actueel.
Sedert 1994 stimuleert de overheid het gebruik
van cultureel erfgoed in het onderwijs. In het
kader hiervan werd in 1996 de notitie 'Cultuur
en school' uitgegeven, waarin het ministerie
van OC en W het belang van het cultureel
erfgoed in het onderwijs beargumenteert.
De kist is bestemd voor leerlingen van de eerste
twee jaren van het voorgezet onderwijs, zowel
voor vmbo als havo en vwo. De monumenten
kist kan ingezet worden bij het project Scholen
adopteren monumentendat een aantal jaren
geleden is gestart.
Het is de bedoeling dat de scholier in een
drietal blokuren kennis maakt met de
gebouwde omgeving, monumenten en monu
mentenzorg. In het eerste blokuur wordt het
begrip monument duidelijk gemaakt aan de
hand van een flip-over en een tweetal leerling
magazines met achtergrondinformatie. Het
thema wordt behandeld aan de hand van vijf
dilemma's, aangereikt in de vorm van opdrach-
tenkaarten met de vragen: Wat is volgens jou
een monument? Hoe kun je de geschiedenis
van een monument levend houden? Hoe kun je
een monument veranderen? Past het monu-
Amsterdamse wethouder Hannah Belliot op de
presentatie van de monumentenkist.
Foto Gert-Jan Luijendijk.
ment nog in de omgeving? Hoe houdt je het
beschermde stads- en dorpsgezicht leuk? De
leerling wordt duidelijk gemaakt dat monu
mentenzorg altijd in beweging is, dat er voort
durend dilemma's zijn en keuzes gemaakt
moeten worden. Hoe belangrijk het is je te
verdiepen in de geschiedenis van een monu
ment - de cultuurhistorische waarde - alvorens
weloverwogen te kunnen beslissen over de
toekomst van een monument.
Het tweede blokuur vindt buiten plaats. In de
kist bevinden zich allerlei materialen als een
wegwerpcamera, voice-recorder, geluidsmeter,
verkeersteller en tekensjablonen. Het is de
bedoeling dat de leerling actief allerlei kijk-,
doe- en zoekopdrachten uitvoert bij een monu
ment in de eigen omgeving. Daarna moeten
tijdens het derde blokuur de bevindingen en
opdrachten verwerkt worden in een presenta
tie, zoals een interview, een video, collage of
een werkstuk.
De Monumentenkist, met van alles rond het
thema Behouden of ontwikkelen.
Opdrachtkaarten, maar ook een wegwerp
camera, voice-recorder, geluidsmeter.