december 2002 Heemschut 35 Na de start van de steenkolenwinning op grote schaal in het zuiden van Limburg aan het begin van de twintigste eeuw, groeide de Mijnstreek in dertig jaar tijd uit van een agrarisch tot een industriegebied. De bevolking verzevenvou- digde in dertig jaar. In tegenstelling tot indus triesteden elders in Europa, kwamen hier geen geconcentreerde steden rond de mijnzetels tot stand, maar werden, min of meer op basis van de Engelse tuinstadgedachte, willekeurig in het landschap woonwijken met 150-250 wonin gen gebouwd. Elke buurt ('kolonie') kreeg zijn kerk, scholen, winkels èn patronaat: het vereni gingsgebouw waarin alle culturele activiteiten plaats vonden. In 1910 werd voor nieuwe woninggroepen ten noorden van het centrum van Heerlen een kerk met klooster gebouwd. Tien jaar lang zochten de paters Franciscanen een geschikte ruimte voor de vele verenigingen, die in parochiever band opgericht waren. In 1920 ontstond de financiële basisvoor een eigen patronaat. De Franciscanen gaven aan Jos Wielders, een jonge, moderne architect uit Sittard, de opdracht voor het ontwerp. Wielders had juist de grote uitbreiding van het St. Bernardinuscollege (HBS) van de Franciscanen in Heerlen gereali seerd en hij was bezig aan het ontwerp van een patronaat in Sittard-Ophoven. Hij stond sterk onder invloed van de vormentaal van de Amsterdamse School en zijn gebouwen hebben in constructie en verschijningsvorm alle kenmerken van deze expressionistische stijl. Jos Wielders en de Amsterdamse School Jos Wielders (1883-1949) werd aan de Teeken- school in Roermond opgeleid in de bouwkun dige tradities van Pierre Cuijpers. Al tijdens de opleiding had hij kritiek op de uitgangspunten van Cuijpers: waarom volharden in het gebruik van oude vormelementen en technieken als nieuwe bouwvormen en materialen beter en goedkoper zijn? Wielders doelde hiermee op het gebruik van beton in plaats van baksteen in de dragende constructies. In verband met de behandeling van zijn hoofd pijnen bezocht hij vanaf de eeuwwisseling regelmatig Amsterdam. Daar heeft hij onge twijfeld naar het werk van De KlerkKramer c.s. gekeken, wellicht heeft hij ook contact gezocht met hen. Toen hij in 1918 met een eigen bureau startte, heeft een tekenaar uit Amsterdam ruim een jaar op het bureau gewerkt. Helaas is zijn naam onbekend. Tot in 1928 bleef Wielders' palet bepaald tot deze expressionisti sche vormentaal. Zijn bekendste werk uit deze periode is de watertoren van Schimmert. Vanaf 1928 worden zijn ontwerpen een stuk strakker, onder invloed van Dudok en Bauhaus. Geamputeerd Patronaat Voor het patronaatsgebouw in Heerlen tekende Wielders zes verschillende gevels. De paters konden kiezen. Het laat zich al raden: de paters kozen de goedkoopste variant. Geldgebrek was ook de reden dat het gebouw niet meteen volgens het ontwerp gebouwd werd: de bouw van de rechtervleugel, waarin vergaderruimte en het toneel gepland waren, werd uitgesteld. Voor de toneelzaal op de eerste etage werd volstaan met een noodvoor ziening voor de toneel. Bij het kerkbestuur respectievelijk het patronaatsbestuur heeft tot aan de verkoop van het gebouw eind jaren Watertoren te Schimmert (L). Architect: os Wielders. vijftig de intentie bestaan de rechterzijde alsnog te realiseren. Een drukkerij kreeg in 1958 huis vesting in een van de zalen van het gebouw. In het huurcontract was geregeld, dat als het bedrijf succesvol zou worden, de drukker zorg zou dragen voor de realisatie van deze rechter zijde. Helaas is een doorslaggevend succes voor deze drukkerij uitgebleven.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 37