oktober 2002 Heemschut 5 De ronde bibliotheekgevel van het nieuwe Haagse Stadhuis/bibliotheek aan het Spui met ernaast de Muzentoren van Rob Krier. geplaatst ter vervanging van de BiZa ofjustitie- toren en dat lijkt me wel wat. Als dat goed gebeurt kun je er het CS een beter smoel mee geven. Zürich-toren De nieuw ingerichte Herengracht af wande lend zie ik al gauw de prachtige Zürich-toren van maar 88 meter hoog. Echt een juweel. Aan het eind van de Herengracht, waar de Fluwelen Burgwal begint, staat op de hoek een prima staaltje van stadsvernieuwing. Woningen met ronde erkers over vier verdiepingen en met kleurig baksteen bekleed. Ze vormen het eerste rijtje van een nieuw straatje omhoog, dat met zijn klassieke nieuwbouwwoningen een heel goed in het oude stadsbeeld passende woon straat is geworden. Landsdrukkerij Aan de Fluwelen Burgwal staat ook de oude door Heemschut geredde Landsdrukkerij. Heel belangrijk, dat die behouden is in het toren- geweld rondom. Het Calliopestraatje voert omhoog naar een nieuw verrassend pleintje, dat deel uitmaakt van Plan De Resident, het Muzenplein, dat de nieuwe torens van de Resident, ook die van architect Rob Krier, met elkaar verbindt en temidden van het torengeweld intimiteit brengt. Het is met klinkers bestraat en van speciaal straatmeubilair voorzien. Het pleintje loopt door naar nog een plein, het Cliopleinje, ook al heel charmant. Vanaf het Muzenplein daal ik dan wat af om op de nieuwe promenade tussen station CS en Stadhuis uit te komen. Aan die wandelroute zie ik de Zwarte Madonna van Carel Weber en de zo gehate torens op oude 'Haagse hoogte' zoals dat heet van 70 meter: BiZa en Justitie. De promenade is nog altijd geen gezellige sfeervolle wandelroute. In de plint van de op zichzelf niet lelijke Madonna zittten nog altijd geen leuke winkels of wat dan ook.. Ik tel vijf of zes etalages 'Verkeershandhavingsteam', dat er wellicht ooit in zat maar die nu leeg staan. Torens van BiZa en Justitie En even verderop vertonen de plinten van BiZa en Justitie ook geen enkel teken van leven. De twee ministerie torens zijn gruwelijk. Door hun saaiheid, gebrek aan detaillering en vooral door hun breedte en plompheid. Weg ermee, zou je zeggen. En dat wil de gemeente ook maar die wil er dus vijf torens voor terugbou- wen, die op die plek veel te hoog zijn. Dan is het plan van de oppositie beter: verbouw de ene doos tot appartementencomplex, zet voor dat ministerie een nieuwe aanbouw tegen het CS aan, renoveer de tweede en behoud de Madonna. Even verder de promenade volgend arriveer ik bij de Philips Concertzaal en het nieuwe stad huis. De Philips-zaal, een doos van Van Mourik, ziet er nog steeds erg goedkoop uit met zijn sombere zwarte glasgevel, maar het stadhuis van Richard Meier heeft toch wel wat. Het ziet er nog steeds spie en span uit met zijn glanzend witte gevels. Het slaat aan de kant van de Kalvermarkt echter de historische binnen stad dood. Maar goed, aan het Spui is het gebouw met zijn fraaie ronding toch wel weer een aanwinst voor de stad. Ik krijg zin om nog even het oude winkelhart van de stad te bekijken en loop naar het Buitenhof tegen de de nieuwe postmoderne ronde Bonbonnière aan. Heel wat beter dan de betonnen puist aan het oude stadhuis, die ervoor is afgebroken. De kleurenpotpourri op de gevelsteentjes is alleen wel wat erg druk. Haagse Bluf Tenslotte loop ik vanaf de Dagelijkse Groen markt het nieuwe winkelcentrum Haagse Bluf binnen. Een noviteit in ons land. Een L-vormig pleintje met een collage van gekopieerde gevel tjes van verdwenen en nog bestaande gebou wen. Madurodam maar dan op ware schaal. Er zijn echter flinke verschillen. Goed, het is decor-architectuur maar de kunstmatigheid ervan wordt absoluut niet verhuld. De gevels zijn namelijk geplaatst in supermoderne licht groene glasplaten en steken bovendien iets naar voren zodat iedereen kan zien, dat ze niet echt zijn. Gebouw van Berlage aan de Dagelijkse Groenmarkt met postmodern gebouw ernaast. Bovendien bevatten sommige zelfs elementen, die in de originele gevels al waren verdwenen. En de fonteintjes zijn echt 18de-eeuws. Geen kitsch dus maar een geheel nieuw ontworpen architectonsiche collage als decor voor een aantrekkelijk winkelcentrum dat goed functioneert. Het is met diverse toegangs straatjes ontsloten en je kunt het daardoor ook nog gebruiken als snellere wandelroute. En tenslotte is de verloedering van de Nieuw- straat er een halt door toegeroepen doordat een aantal drugspanden en leegstaande fabrieks- ruimten werd opgekocht en in het plan ingepast. En nep-materialen zul je er niet aantreffen. Marmer is marmer en geen piepschuim. Aan de gietijzeren constructie van het geko pieerde Haagse Filmhuis aan de Denneweg is een jaar lang door Chinese vaklui gewerkt. Haagse Bluf mag van mij blijven. Een originele mengeling van gekopieerd oud en modern. Van Rembrandt of Van Gogh verkopen we toch ook posters?

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 7