«Mp: Icélk&Bmirir Column Haagse Droom oktober 2002 Heemschut 3 w tg* E*. Sp-S De overkluizing over de Noordwa! tussen Veenkade en Toussaintkade kan weer worden verwijderd. Foto Jaap Kamerling. trambaan, waar sinds de demping alle verhou dingen zoek zijn - stedenbouw is toch vooral een kwestie van verhoudingen. Door de zenuw slopende aanleg van de tramtunnel onder de Grote Marktstraat kan de Prinsegracht niet meer over de volle lengte gereconstrueerd worden. De gracht wordt ook iets smaller dan voorheen. Maar juist aan het te reconstrueren deel staan mooie straatwanden, die de allure van weleer krijgen. In project A zit ook reconstructie van de brede Brouwersgracht die volgens de CDA-notitie 'een wat verslonsde indruk maakt', met de middenberm ook hier in gebruik als trambaan en bovendien als parkeerplaats. Ander onderdeel is het ongedaan maken van de overkluizing Veenkade/Noordwal, nabij de Paleistuin, tussen Toussaintkade en Bilderdijk- straat. Nu in gebruik als parkeerplaats. Met de afbraak zou de ring van open water rond de binnenstad weer compleet worden. Haalbaarheidsonderzoek In de raad was veel waardering voor het CDA- voorstel, al werden er vraagtekens bij de finan ciële haalbaarheid gezet. Besloten werd een haalbaarheidsonderzoek naar de onderdelen uit het voorstel te laten uitvoeren. In mei wérd dat gepresenteerd. Er wordt nu een voorstel uitge werkt voor de Brouwersgracht/Prinsengracht. Besloten is al om de overkluizing bij de Noordwal/Veenkade in 2003 te verwijderen, als er een alternatief gevonden is voor de parkeerplekken. Titia Lont: 'De ontdemping van de Noordwal/ Veenkade spreekt mij erg aan, omdat dit een beeldbepalend stuk ter hoogte van de Paleistuin is. Wanneer deze overkluizing is opgeheven, krijg je al een redelijke vaarroute door de binnenstad. Uiteindelijk moetje toch minimaal bij het Noordeinde kunnen uitkomen, dus de overkluizing bij het Piet Heinplein zou dan ook nog moeten worden verwijderd.' Passantenhaven op plaats Zwarte Madonna Deelproject B is ook veelbelovend. Daartoe behoort onder meer de reconstructie van het water in de Fluwelen Burgwal en Herengracht. Er moet een vaarroute komen vanaf Trekvliet naar een aan te leggen nieuwe passantenhaven. Dat is bedoeld voor de watersporters, die nu vaak uitwijken naar omliggende dorpen en steden, omdat Den Haag zo slecht bereikbaar is voor de recreatievaart. De passantenhaven moet in de plaats komen van de ook door het CDA zo gehate Zwarte Madonna, het stijlvolle wooncomplex van Carel Weeber, dat nooit op waardering kon rekenen. En passant moeten in deze fase ook de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie dan maar eens aangepakt worden. Dat wil zeggen: afgepeld tot op het betonskelet en van een nieuwe huid voorzien, terwijl de omringende laagbouw moet wijken. Inmiddels stemde het CDA zelfs voor sloop. Iri het derde deelproject tenslotte is de recon- stru'ctie yan de grachten aan de Amsterdamse en Stille Veerkade voorzien. Het CDA pleit in dit verband ook voor historiserende nieuw bouw op de Veerkade, omdat de straatwand op sommige plekken magertjes is. Nu in Utrecht de Catharijnesingel, in Breda de Gedempte Haven en in Drachten de Gedempte Drachtstervaart weer open gaan, elders, onder meer in Leiden en Amsterdam, soortgelijke gedachten leven, wil Den Haag eens flink uitpakken. Hopelijk gaat het allemaal door. Als opgroeiende kleuter kan ik me de puinhopen in het Bezuidenhout na het Bombardement door de Geallieerden nog herinneren. Ze bleven er nog tot jaren na de oorlog liggen. Ik herinner me de voor name gebouwen langs het chique Bezuidenhout en het mooie witgepleis terde Waterstaatsstation Staatsspoor. En Scheveningen met aan zijn boulevard hetKurhaus, het Palace Hotel, Seinpost en het Grand Hotel. De badplaats verloe derde later en werd vervolgens verpest door de agressieve projectontwikkelaar Zwolsman en in het Haagse centrum werd het Gebouw van Kunsten en Wetenschappen in de fik gestoken. Op die plek aan het grachtje de Zwarte- weg kwam toen het zo ongeveer lelijkste gebouw van Nederland: het Transitorium. De naam zegt het al: Overgangsgebouw. En het ging gelukkig ook over. Michael Graves pelde het af en trok er de Twee Haagse Tieten overheen: Castalia. Niet eens lelijk. De twee enorme zadel daken verwijzen naar een oud-hollands dakpatroon en werden daardoor gauw vertrouwd. Er verschenen later nog meer mooie torentjes zoals de Zürich-toren van CesarPelli. Waar ik nooit aan heb kunnen wennen zijn die akelige plompe, veel te brede torens van architect Lucas. Daar moet echt wat mee gebeuren. Mijn droom ziet er als volgt uit. Breek een van de twee torens af en maak er een haventje* van als verwijzing naar de vroegere Schedeldoeks- en Wijnhaven aldaar. Plak dat ministerie in een mooie terrasvorm aan tegen de lelijke voorgevel van den Haag CS en splits de tweede toren in tweeën, een beetje zoals Jo Coenen dat deed. Een torentje voor Donner en een voor Nawijn. Maar dan veel slanker en graag ook wat transparanter. De Zwarte Madonna er vlakbij mag blijven staan maar verhuur de plintruimten aan éénbranche- winkeltjes, geen superketens. En wat Scheveningen betreft. Breek die appartementenbunker op poten met die schui n afgeknotte kolommen af en herbouw ter plaatse het prachtige witte Grand Hotel van weleer. En er is vast ook nog wel en plekje te vinden voor de herbouw van Seinpost. Jaap Kamerling Die haven is een idee van het CDA, dat het al weer in de prullenmand heeft gegooid.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 5