Piet Reijenga (1919-2002), burger van Groningen Tineke Vooijs In memoriam Op 16 augustus overleed Piet Reijenga, vroeger werkzaam als architect te Groningen en vanaf 1959 lid van de Groninger Heemschutcommissie. Vóór 1959 zette hij zich al actief in voor het behoud van het 'historisch en ruimtelijk waardevol karakter' van de Groninger binnenstad. Als student bouwkunde in Delft uitte hij reeds in 1946 kritiek op het plan van zijn hoogleraar Granpré Molière voor de reconstructie van de deels verwoeste Grote Markt.1 Aan het eind van zijn leven kwam er weer een plan voor reconstructie van de Grote Markt; nu ageerde hij fel tegen het plan voor sloop van de gehele noordzijde en de bouw van een parkeergarage onder de Grote Markt. Het niet doorgaan van het plan als gevolg van het referendum heeft hij nog actief meegemaakt. oktober 2002 Heemschut 21 Ir. Piel Reijenga. Foto 1996, Elmer Spaargaren. De Harmonie In de jaren '60 werd Reijenga bekend in Groningen door zijn acties tegen de sloop van het Harmoniegebouw, door hem gewaardeerd vanwege zijn cultuurhistorische betekenis, de schoonheid van het gebouw en de alom gepre zen akoestiek van de concertzaal. De gemeen teraad, waarin de PvdA de meerderheid had, steunde de plannen voor de sloop van de Harmonie. Bij de naoorlogse bestuurders van de stad en bij het universiteitsbestuur was de 19de-eeuwse bouwkunst niet geliefd: de weder- opbouwcommissie beschouwde de Harmonie als een voorbeeld van inferieure architectuur, gebouwd voor de elite. Piet Reijenga trad op als woordvoerder van de in 1966 opgerichte Studiegroep Binnenstad, ook wel de groep-Reijenga genoemd. Samen met anderen richtte hij vervolgens de stichting 'Redt de Harmonie'' op. Verrassend was dat de strijd om de Harmonie ook een rol speelde in het studentenprotest en bij de opkomst - eind jaren '60 - van de jonge socialisten in de Groningse afdeling van de Partij van de Arbeid met als be kendste vertegenwoordigers Max van den Berg en Jakkes Wallage. Ook hier vond Piet Reijenga medestanders. Ondanks alle protesten, waar onder veel van bekende musici en deskundigen uit de nationale en internationale muziek wereld, werd de Harmonie in 1973 gesloopt.2 In februari 1973 nam Reijenga het secretariaat van de provinciale commissie op zich. Er braken betere tijden aan voor Heemschut in Groningen omdat er met wethouder Max van den Berg een eind kwam aan plannen voor doorbraken in de historische binnenstad om ruimte te maken voor verkeer en grootschalige nieuwbouw. Het beleid voor de binnenstad werd nu gericht op behoud, stadsvernieuwing en integratie van nieuwbouw in de bestaande bebouwing. De invloed van de auto werd beperkt door het nieuwe verkeerscirculatieplan. Grootschalig bouwen Onder wethouder Gietema, in de jaren '80, vond er weer een beleidsverandering plaats: er kwamen grote gebouwen aan de rand van het centrum, o.a. de Koolhaasflats, het PTT- gebouw, het Casino, het Groninger Museum en het Provinciehuis. Dit grootschalig bouwen werd in de jaren '90 voortgezet onder wethou der Smink. Piet Reijenga uitte niet alleen kritiek op dit streven naar 'allure', maar liet ook zien hoe nieuwbouw geïntegreerd kon worden in de bestaande, historisch gegroeide situatie. Zo had hij in de jaren '60 een ontwerp gemaakt voor het behoud van de Harmonie. Nu kwam hij opnieuw met alternatieve plannen. Geen is er uitgevoerd; wel hebben ze invloed gehad op de discussie over de stedenbouw in Groningen.' Meer dan vijftig jaar heeft Piet Reijenga zich ingezet voor het behoud van monumenten in Stad en Ommelanden. Zijn deskundigheid en vasthoudendheid maakten hem tot een geduchte bestrijder van wat hij noemde 'stede- bouwkundige en cultuurhistorische dwalingen'. Als blijk van erkenning van zijn verdiensten werd hem in 1996 door de Bond Heemschut de Ton Koot-penning uitgereikt. Zijn visie zal onze commissie blijven inspireren. Drs. M.J.A. Vooijs, PR-medeiverker Heemschut Groningen. Noten 1L. Hajema, Ir. Piet Reijenga en zijn strijd voor het behoud van de historische binnenstad; in Pronkjewail Magazine, augustus 1996. 2. L. Hajema, De glazenwassers van het bestuur; Groninger Historische Reeks, dl. 22, Assen, 2001. 3. Een aantal van deze tekeningen is afgebeeld in het boekje Olie kwintn' of 'allure', na twintig jaar binnenstadsbeleid in Groningen, Uitgave van de Provinciale Commissie van de Bond Heemschut, 1989. ('Kwintn' is Gronings voor 'krotten'.)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 23