Dilemma's bij bescherming Side by site J.F.K. Kits Nieuwenkamps artikel 'De toekomst van de kastelen Den Engh, Nijevelt en De Haar' in het februarinummer heeft tot veel reacties geleid. Meest werd er op aangedrongen om toch vooral het authentieke karakter van de monumenten bij restauratie of verbouwing te behouden. De auteur aan het woord. www.dodenakkers.nl augustus 2002 Heemschut J.F.K. Kits Nieuwenkamp Behoud van authenticiteit betekent, dat bij het zoeken naar een nieuwe bestemming gezocht zal moeten worden naar een gebruik, dat de authenticiteit van het monument geen geweld aandoet. Bestemmingen dus, die passen bij het monu ment zonder al te grote aanpassingen. Dus geen overheersende nieuwbouw, aanleg disharmoniërende verkeers- en brandveilig heidsvoorzieningen enz., maar zoeken naar een bestemming en een gebruik, die zoveel mogelijk overeenkomen met het oorspron kelijke gebruik. Naast telefonische reacties reageerde in Heemschut van april ook drs. J.J. Bollebakker, voorzitter van Heemschut Zuid-Holland met een zeer heldere en gedegen reactie op mijn hartenkreet, waarin hij o.a. pleit voor een wettelijke regeling terzake, maar waarbij hij ook stelt, dat Heemschut op basis van de huidige wetgeving en reeds ontwikkelde restauratie- en conserveringsopvattingen zeker acties kan ondernemen tegen aantas ting van integriteit, authenticiteit en sloop. Het lijkt me nuttig en noodzakelijk dat Heemschut dit onderwerp nader uitdiept en duidelijke richdijnen ontwikkelt die door de diverse Provinciale Commissies bij hun belangrijke werk als leidraad kunnen dienen.Terzake zou ik een initiatief van 'Amsterdam' om dit onderwerp verder uit te werken van harte toejuichen. Ik ontving drie schriftelijke reacties. In de eerste plaats van de heer J.S. Koolschijn uit Bilthoven, die bij mijn artikel enige vraagtekens zet. Hij meent, dat de activitei ten van Heemschut primair gericht moeten zijn op het behouden en in goede (bouwkun dige) staat conserveren van cultuurmonu menten. Dat men er daarbij naar streeft om deze bouwsels zoveel mogelijk in de origi nele staat te houden - of althans om bouw kundige reden de schijn daarvan op te houden - spreekt voor hem vanzelf. Daar voegt hij aan toe, dat aan het behoud een pittig prijskaartje hangt, wat betekent, dat vele eigenaars zich moeten beroepen op een commerciële exploitatie. Zo'n exploita tie vraagt volgens hem dan vaak een voorzie ning, die de authenticiteit aantast. Koolschijn is van mening, dat daarover niet moeilijk moet worden gedaan. Hij waarschuwt ervoor, dat er - van oorsprong idealistische - organisaties in Nederland en daarbuiten zijn, die zuiver om het actie voeren afgegleden zijn naar een soort terreuractiviteit en besluit, dat Heemschut niet moet afglijden naar monumententerreur. Een tweede reactie kwam van de heer H.J. Korthals Altes uit Driebergen, die het van harte onderschrijft, dat de door mij genoemde objecten juist een publieksbestemming krijgen. En graag zelfs, want Vinex-wijken ontberen cultuur en identiteit. Hij meent, dat dit strookt met het Belvedere beleid van de rijks overheid. Het mag voor wat hem betreft best ten koste gaan van wat authenticiteit Alles beter dan dat een vermogende particulier er in z'n eentje lol van heeft en er een ontoe gankelijk fort van maakt, aldus Korthals Altes. Tenslotte een reactie van mr. R.E. Verheijen- van Heukelom uit Utrecht (De Meern/ Leidsche Rijn), die de inhoud van mijn artikel met verontrusting heeft gelezen, vooral ten aanzien van de plannen met Kasteel De Haar. Zij schrijft, dat het duidelijk is, dat het hier gaat om het probleem een compromis te vinden tussen de commercie - het kasteel moet aanzienlijke inkomsten verwerven door een groot aantal bezoekers - en het behoud van het kasteel in zijn monumentale staat. Zij is van mening, dat het er nu op lijkt, dat het compromis naar de verkeerde kant doorslaat. Mevrouw Verheijen verzoekt Heemschut met klem zijn invloed aan te wenden om het esthe tisch verknoeien van Kasteel De Haar te voorkomen. De voorzitter van de Provinciale Commissie Utrecht en schrijver dezes zullen binnenkort een gesprek hebben met de directeur van het kasteel, de heer L. Moraal. Die zal in het oktobernummer zijn visie geven. J.F.K. Kits Nieuwenkamp is lid van de Provinciale Commissie van Heemschut in Utrecht. Dood in Nederland is de titel van www.dodenakkers.nl. Dat is to the point, zou je kunnen zeggen in een site over begraafplaatsen en grafmonumenten. De zwarte achtergrond geeft nog eens aan dat je niet verkeerd zit. Het idee is ontstaan doordat op internet nog geen overzicht van begraafplaatsen bestond. De doelstelling is dan ook niet minder dan een zo volledig mogelijke index te geven van alle begraafplaatsen in Nederland. Van elke begraafplaats een (korte) beschrijving, liefst geïllustreerd met één of meerdere foto's. Iets baanbrekends heeft de site wel. Al kan hij nog op geen stukken na volledigheid claimen. De beroemde Nieuwe Ooster begraafplaats in Amsterdam en Rhijnhof in Leiden, waar ik wel eens kom, staan er niet op, Limburg lijkt nog geheel te ontbreken. Maar dat komt nog wel een keer. Want de site getuigt van een ambitieuze opzet en wie over begraafplaatsen, grafmonumenten en wat dies meer zij iets wil weten, komt beslist aan zijn trekken. De vele begraafplaatsen die al gepresenteerd worden, hebben goede en uitvoerige beschrijvingen, vaak met een reeks foto's. Op de site zijn ook vele artikelen bijeen gebracht over begraafplaatsen, personen, geschiedenis, tweede wereldoorlog, kerken en instellingen. Wie foto's van grafmonu menten heeft, kan zijn bijdrage overigens sturen naar beroemd@dodenakkers.nl. dodenakkers.nl is niet alleen een keurig over zicht met verantwoorde beschrijvingen en artikelen. Het is een aardige site met veel wetenswaardigs en leuks rondom doodgaan en begraven. Bijvoorbeeld pagina's met de betekenis van symbolen. Je leert dat de klaproos symbool is voor de kortstondigheid van het leven. De. pijnappel symbool van onsterfelijk heid, de druivenrank van het Avondmaal en daarmee de offerdood van Christus, de vleer muis is een demonisch dier en staat voor duivel, kwaad, nacht en dood. In de planning zitten ook pagina's over graf- poëzie, die vaak geraadpleegd zullen worden. De site heeft geen commerciële bedoelingen en vormt een open bron. Gedeelten van teksten kunnen overgenomen worden, echter wel met bronvermelding. Bert Franssen 39

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 41