12 Heemschut station lichtelijk verdrongen wordt. Ervoor komt een bult. Hetzelfde geldt voor de geplande bomen, ook die belemmeren het zicht. De massaliteit van dit plan staat ons tegen. Het station is net met vreselijk veel moeite hersteld, maar het dreigt weggestopt te worden. Zo'n gebouw hoort op een onderstel te staan. Het beeld van het station wordt wezenlijk aangetast. Door de huidige inrichting van het plein staat het station al wat verloren in een hoekje. Met die hobbels ervoor wordt het nog erger. Trouwens, iedereen struikelt er toch over? En het is gewoon vragen om ongein. Daar gaan jongens op skaten, en dat is ook onveilig.' PR-medewerker in Groningen Tineke Vooys: 'Ik heb de trappen eens opgemeten, die volgens het voorlopige plan zouden verdwijnen onder het maaiveld. De hoogte is ongeveer 5 5 cm - de bovenste tree van de trappen zou zichtbaar blijven. De stalling kan volgens mij 55 cm dieper worden aangelegd. Volgens de gemeente komt er dan minder licht in de stalling en wordt de stalling nog minder veilig. Maar je kunt de gaten in het dak bedekken en beveiligen met doorzich tig materiaal. Ook moet je volgens de gemeente vanuit de ingang van het fietspad kunnen zien waar de uitgang is, dat vergroot de veiligheid. Bij een geheel onder gronds fietspad zou dit niet mogelijk zijn. Inmiddels wordt het plan veranderd en ik weet niet hoe hoog de bulten uiteindelijk worden. Het wordt in elk geval een enigszins golvend plein. Overigens vind ik het zelf niet zo erg dat er fietsen voor het station staan, er zijn weinig stations waar dat niet zo is. Het gaat om de manier waarop. Je kunt het plein op een overzichtelijke manier inrichten. Zodat iedereen weet: daar staan de fietsen. Een apart bovengronds fietsengebied, zoals in Nijmegen.' Relatie met museum Beiden vinden wel dat het plein anders moet worden ingericht. Wim: 'Het is voor fietser en voetganger bij na onmogelijk om de straat over te steken en de stad in te komen. Het station en zijn bijzondere functie worden door geen enkel accent op het plein ondersteund. Tineke: 'Men wil een relatie met het museum leggen, en dat is goed. Het museum zelf vindt het plein onaan trekkelijk voor bezoekers. Iedereen moet makkelijk en veilig bij de Museumbrug terechtkomen. Met de veiligheid is het nu slecht gesteld. Op een bepaald punt komen er van drie kanten bussen aanrijden. In het plan van Christiaanse worden de verkeersstromen geschei den. En dat is goed.' Christiaanse's concept-stedenbouwkundig plan is vorig jaar unaniem goedgekeurd door de gemeente raad. Op dit moment wordt het verder uitgewerkt en hier en daar aangepast aan de kritiek. Architect Woodcock van bureau KCAP licht een tipje van de sluier op: 'Het grootste deel van de trappen kun je straks nog steeds zien. Het nieuwe plein wordt maar 20 cm hoger dan de Stationsweg. Vanaf het museum krijg je nu voor het eerst een goed zicht op het stationsgebouw. Er zijn geen belemmerende bussen meer, geen overkapping, veel bomen worden weggehaald, waar 3 loofbomen voor in de plaats komen. De winst is juist dat je straks het hele gebouw ziet. Onze insteek is ook dat de hal weer tot leven komt dankzij het plein en de stalling. Niemand gebruikt de hal nog!' In de herfst, als het nieuwe plan klaar is, volgt een inspraakronde. Ook de welstand moet zich dan uit spreken. Heemschut verwacht dat er nog wel een en ander kan veranderen. En dat is maar goed ook. augustus 2002

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 14