12
Heemschut
station lichtelijk verdrongen wordt. Ervoor komt een
bult. Hetzelfde geldt voor de geplande bomen, ook die
belemmeren het zicht. De massaliteit van dit plan staat
ons tegen. Het station is net met vreselijk veel moeite
hersteld, maar het dreigt weggestopt te worden. Zo'n
gebouw hoort op een onderstel te staan. Het beeld van
het station wordt wezenlijk aangetast. Door de huidige
inrichting van het plein staat het station al wat verloren
in een hoekje. Met die hobbels ervoor wordt het nog
erger. Trouwens, iedereen struikelt er toch over? En
het is gewoon vragen om ongein. Daar gaan jongens op
skaten, en dat is ook onveilig.'
PR-medewerker in Groningen Tineke Vooys: 'Ik heb
de trappen eens opgemeten, die volgens het voorlopige
plan zouden verdwijnen onder het maaiveld. De
hoogte is ongeveer 5 5 cm - de bovenste tree van de
trappen zou zichtbaar blijven. De stalling kan volgens
mij 55 cm dieper worden aangelegd. Volgens de
gemeente komt er dan minder licht in de stalling en
wordt de stalling nog minder veilig. Maar je kunt de
gaten in het dak bedekken en beveiligen met doorzich
tig materiaal. Ook moet je volgens de gemeente vanuit
de ingang van het fietspad kunnen zien waar de uitgang
is, dat vergroot de veiligheid. Bij een geheel onder
gronds fietspad zou dit niet mogelijk zijn. Inmiddels
wordt het plan veranderd en ik weet niet hoe hoog de
bulten uiteindelijk worden. Het wordt in elk geval een
enigszins golvend plein. Overigens vind ik het zelf niet
zo erg dat er fietsen voor het station staan, er zijn
weinig stations waar dat niet zo is. Het gaat om de
manier waarop. Je kunt het plein op een overzichtelijke
manier inrichten. Zodat iedereen weet: daar staan de
fietsen. Een apart bovengronds fietsengebied, zoals in
Nijmegen.'
Relatie met museum
Beiden vinden wel dat het plein anders moet worden
ingericht. Wim: 'Het is voor fietser en voetganger bij
na onmogelijk om de straat over te steken en de stad in
te komen. Het station en zijn bijzondere functie worden
door geen enkel accent op het plein ondersteund.
Tineke: 'Men wil een relatie met het museum leggen,
en dat is goed. Het museum zelf vindt het plein onaan
trekkelijk voor bezoekers. Iedereen moet makkelijk en
veilig bij de Museumbrug terechtkomen. Met de
veiligheid is het nu slecht gesteld. Op een bepaald punt
komen er van drie kanten bussen aanrijden. In het plan
van Christiaanse worden de verkeersstromen geschei
den. En dat is goed.'
Christiaanse's concept-stedenbouwkundig plan is
vorig jaar unaniem goedgekeurd door de gemeente
raad. Op dit moment wordt het verder uitgewerkt en
hier en daar aangepast aan de kritiek. Architect
Woodcock van bureau KCAP licht een tipje van de sluier
op: 'Het grootste deel van de trappen kun je straks nog
steeds zien. Het nieuwe plein wordt maar 20 cm hoger
dan de Stationsweg. Vanaf het museum krijg je nu voor
het eerst een goed zicht op het stationsgebouw. Er zijn
geen belemmerende bussen meer, geen overkapping,
veel bomen worden weggehaald, waar 3 loofbomen
voor in de plaats komen. De winst is juist dat je straks
het hele gebouw ziet. Onze insteek is ook dat de hal
weer tot leven komt dankzij het plein en de stalling.
Niemand gebruikt de hal nog!'
In de herfst, als het nieuwe plan klaar is, volgt een
inspraakronde. Ook de welstand moet zich dan uit
spreken. Heemschut verwacht dat er nog wel een en
ander kan veranderen. En dat is maar goed ook.
augustus 2002