gri ■f M Heemschut Een andere positieve ontwikkeling was de grote restau ratie van het stationsgebouw. Met name de monumen tale hal, destijds zonder poespas in twee verdiepingen gesplitst, werd weer in volle glorie hersteld. Vóór het gebouw kwam echter een pleintje zonder enige uitstra ling, 'het zwarte plein'. En dat moet volgens de gemeente anders. Er moet ook een goede route naar de binnenstad komen. 'Er is geen goede en veilige looproute van het station naar de museumbrug,' heet het in een brochure. De onveilige situatie eiste onlangs nog een dodelijk slachtoffer. Het Stadsbalkon van Christiaanse Kortom, er was behoefte aan stedenbouwkundig plan voor een volledig nieuw Stationsplein. Op korte termijn te realiseren. De stad benaderde architect Kees Christiaanse, een jongen uit het noorden, wordt men niet moe te ver melden, al is zijn architectenbureau KCAP (Kees Christiaanse, Architects and Planners) nu in Rotterdam gevestigd. En Christiaanse kwam met een plan. Het is flexibel, zodat lange termijnontwikkelingen als een eventuele Magneetzweefbaan of Snelheidslijn inpasbaar zijn. In het plan wordt het busstation veel kleiner, onder andere door een systeem van dynamische haltetoewijzing in te voeren, zoals in Nijmegen: buslijnen vertrekken niet van een vast perron, maar het perronnummer wordt op grote schermen aangegeven, net als de bestemming en de vertrektijd. Kern van het plan is Het Stadsbalkon, zoals de architect het in het kader van een goede PR noemt. Het staat voor een groot en aangenaam plein tussen station en museum. Een ontmoetingspunt, maar ook een verblijfsgebied voor niet-treinreizigers.Te gebruiken ook voor evenementen, optredens of manifestaties. Kleine paviljoens: moet ook kunnen. En op het plein komen, in de taal van een brochure van de gemeente, '3 volgroeide Europese loofbomen: een eik, een rode beuk en een esdoorn'. Heel belangrijk is dat je voor taan over een veilig plein naar het museum en de binnenstad loopt. By the way, langs de oevers van het kanaal wil Christiaanse kersenbomen laten planten 'om een bijzonder lentegevoel te maken.' Waarom een stads balkon? Het plein moet de hoogte in, vindt de architect, als een verhoogd plateau, een plek om te zien en gezien te worden. Het Stadsbalkon is een uitbreiding van de perrons en de hal. En het plein is tegelijk de overkapping van een grote fietsenstalling. Dit verdient enige toelichting. Er staan nu veel fietsen op het huidige stationsplein. Vaak op plekken waar het eigenlijk niet mag. Horen al dan niet slordig gestalde fietsen niet bij een station, net als zwervers en junks? Nu ja, dat vind men in Groningen nu juist niet. Rond het station zou sprake zijn van 'veel overlast door rond slingerende fietsen'. En dus zit in het plan ook een nieuwe fietsenstalling. Als er weinig ruimte voor fietsen is, moet je de grond in, heeft Christiaanse gedacht. Hij tekende een half verdiepte fietsenstalling. Midden door de stalling heen komt het fietspad. Dat wordt half overdekt, door op de plek van de fietsroute gaten in de overkapping te maken. Dat zou de verkeersveiligheid op het plein en de sociale veiligheid in de stalling ten goed komen. Bezwaren Heemschut Er kwamen bezwaren. Onder de grond, ook al is de stalling half verdiept, is onveilig, wist men. Stel je voor dat iemand zijn fiets 's avonds in de onbewaakte onder grondse stalling moet ophalen. Of dat fietsers 's avonds eenzaam in een tunnel moeten rijden. Ander detail: de trappen naar de stationshal zouden op de bovenste trede na aan het zicht onttrokken worden. Detail? Niet in de ogen van Heemschut. De vereniging schreef brieven naar de gemeente en lichtte de rijks dienst in. Wim Bameveld, technisch adviseur van Heemschut Groningen: 'De stalling krijgt een golvend vlak en komt gedeeltelijk boven het maaiveld uit, waardoor het Bulten, geprojecteerd voor het station, ontnemen volgens de plannen het zicht op de trappen. Foto's auteur. augustus 2002 11

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 13