BULTEN VOOR HET GRONINGER STATION E Het stationsplein in Groningen is een gribus. Het is op zijn Nederlands opgedeeld in allerlei banen en baantjes, soms gescheiden door vluchtheuvels: banen voor fietsers, auto's, taxi's, en bussen. Vooral de bus is alom aanwezig. Massa's bushaltes met overkappingen bestrijken bijna de volle lengte van het plein. Het busstation beneemt ieder zicht op de stad, en het is een hele toer een behoorlijke foto van de stad te maken. Groningen wil graag vriendelijk voor voetgangers zijn, maar een wandeling van het station naar de binnenstad is geen lolletje: de 26 busperrons zijn een hindernisloop, de busbanen een serieuze gevarenzone, stoplichtjes een on logisch oponthoud. Uitgeput bereik je de H.N. Werkman- brug (de 'Museumbrug') over het Verbindingskanaal. Pas daarna is Groningen vriendelijk. Een plan van architect Kees Christiaanse moet de situatie verbeteren. Het busstation wordt veel kleiner, voor het station komt een groot en 'aangenaam' plein. Helaas, een plein met bulten... 10 Heemschut augustus 2002 Bert Franssen Op oude foto's ziet het Groninger stationsplein eruit als de deftige entree van de stad na de heuse gebeurte nis die de treinreis toen nog was. Daarop domineert nog een van de mooiste stations in Nederland. Maar dat is allang niet meer zo. Decennia geleden werd het als het ware in een hoek teruggedreven, toen het enorm lange anonieme kantoorgebouw met de licht gele bakstenen verrees waar niemand ooit aan heeft kunnen wennen, maar dat wel het plein volstrekt beheerst. Aankomende reizigers komen ook niet meer via de stationshal naar buiten, maar via een opening naast het gebouw. Later beleefde het plein een opwaardering - overigens met tandengeknars van heel wat Heemschutters - toen het Groninger Museum van Mendini in het Verbindingskanaal verrees. Een gebouw met de status van wereldmonument, opgenomen in tal van interna tionale architectuuroverzichten. Een van de grootste verdiensten daarvan was de in het bouwplan opgeno men Museumbrug, niet zo ver van het stationsgebouw. Moest je als treinreiziger vroeger een pittig stuk links- of rechtsom langs het Verbindingskanaal lopen om de binnenstad te bereiken, de route is nu veel korter en oneindig veel leuker, een echte monumentenroute ook - het voormalige hoerenbuurtje dat je al gauw passeert, kreeg ineens cachet. Het ontwerp 'Stadsbalkon' van architectenbureau KCAP. In het midden het stationsgebouw. Daarvoor een verhoogd plein, tevens dak met gaten van een halfverdiepte fietsenstalling, met links en rechts bulten waar loofbomen doorheen- steken. Links begint het sterk verkleinde busstation. Rechts de Museumbrug, entree naar de binnenstad.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 12