Stationsgebied Utrecht ondergaat metamorfose Maarten hemmens Er zijn weinig plekken in de stad Utrecht die de gemoederen van de inwoners zo in beroering kunnen brengen als Hoog Catharijne en het daaraan gekoppelde stationsgebied. Dat begon al bij de aanleg in 1971 van het fel omstreden winkel centrum; een hele stadswijk moest tegen de vlakte om plaats te maken voor de winkelkolos. Het door Sybold van Ravesteijn ontworpen station uit de jaren dertig werd te klein geacht om toekomstige reizigersstromen te kunnen verwerken, en diende plaats te maken voor een ruimer station. Vooral de afbraak van het unieke en zeer fraaie Jugendstilpand van de Utrecht was voor oudere Utrechters en architectuurliefhebbers een wandaad die nog steeds zeer word betreurd. Ook het dempen van de tussen het station en het centrum gelegen Catharijnesingel stuitte op veel protesten, die echter niet mochten baten. 8 Heemschut augustus 2002 t-i-r Tegenvaller Opvallend genoeg kwamen de protesten pas goed op gang toen het winkelcentrum eenmaal was verrezen; aanvankelijk hoopte de gemeente dat het meer bezoekers naar het wat provinciaal geachte Utrecht zou halen. Pas na voltooiing bleek Hoog Catharijne allerminst aan de verwachtingen te voldoen; het massieve, geslo ten karakter van de betonkolos stuit velen tegen de borst. Het westelijk stadsgedeelte bleek door het brede spoortraject en de hoogbouw van Hoog Catharijne en omgeving afgesneden te zijn van de rest van de stad, dat slechts door enkele tunnels nog te bereiken is. Het Stations plein is vooral een tussen hoogbouw ingeklemde uitgerekte, sombere bushalte geworden, die door voetgangers zo snel mogelijk wordt ontvlucht. Omdat er zich nauwelijks woningen Artists impression opengegraven Catharijne singel met nieuwe bebouwing erlangs. in het gebied bevinden, is het na sluitingstijd veelal verlaten en desolaat. Herinrichting Als na verloop van tijd vooral zwervers, junkies en criminelen het stationsgebied en het aangrenzende winkelcentrum tot hun domein verkiezen, beginnen er steeds meer stemmen op te gaan om Hoog Catharijne en het stations gebied ingrijpend te verbouwen. Eind jaren tachtig worden de eerste plannen gemaakt voor wat uiteindelijk het Utrecht City Project UCP) zal gaan heten. Het station en omgeving moeten voetgangers-vriendelijker worden, er dienen meer woningen in en om het gebied gebouwd te worden en het autoverkeer moet worden teruggedrongen. Ook zou de verbin ding van West-Utrecht naar het centrum moeten worden hersteld, en zou er een directe doorgang van het station naar het centrum dienen te komen. Daarbij dient het station sterk te worden uitge breid, omdat het nu al nauwelijks in staat is om de groeiende reizigersstroom adequaat te verwerken. Vele plannen kwamen op tafel en werden daar bijna net zo snel weer afgeveegd, waarbij vooral

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 10