Nieuwe uitgaven Anne-Marie ten Cate 24 Service juni 2002 Trekschuiten Van de historische Vereniging Oud Edam ontvingen wij het boekje Trekschuiten rond Edam twee eeuwen opetibaar vervoer in Waterlanddoor /- Dehé. Edam vormde een knooppunt voor verkeer van personen en handel over water. De trekschuiten, trek vaarten en de daarbij behorende infrastructuur hebben voor een groot deel de geografie van Waterland bepaald en deze tak van bedrijf is meer dan twee eeuwen de belangrijkste vorm van open baar vervoer geweest. Er was sprake van een samenwerkingsver band met meerdere steden. In vier hoofdstukken wordt de opkomst en verval van de trekschuitorgani satie in het Noorderkwartier geschetst. Een uitgave van de Vereniging Oud EdamHistorische reeks Oud Edam no 3. Verenigingshuis: Graaf Willemstraat 8, 1135 WPEdam. Edam, 2000, 96p. ISBN 90 8058971 3. Kanaal Als deel twee verscheen in de Historische Publicaties Gelder land van de hand van Jan Vedder het boek 'Het Apeldooms Kanaal; Monument van de plattelands geschiedenis van de Oost-Veluwe (1800-1850)'. Het kanaal tussen Apeldoorn en Hattem, dat in de nabije toekomst waarschijnlijk een rijksmonument wordt, werd in 1829 geopend en wordt nu ontwikkeld als recreatiegebied. Het kanaal is later door Willem I doorgetrokken van Apeldoorn naar Dieren. In dit boek wordt de nadruk gelegd op de redenen waarom het kanaal werd gegraven en wordt naar achtergronden gespeurd. Het zijn locale bestuurders en onder nemers geweest in een regio die vooruit wilde, die aanstuurden op de aanleg. Landbouw, ontwikke ling van industrie, verbetering van de infrastructuur van de oostelijke Veluwe waren de drijfveren. Wie het traject van het verstilde kanaal nu volgt kan zich nauwelijks een beeld vormen van de betekenis van het kanaal in de 19de eeuw. Verschillende aspecten, zowel op ecologisch, natuur- en cultuurhis torisch gebied, als op het gebied van de industriële archeologie, maken dat de loop van het kanaal nu een uniek en waardevol gebied is. Tot op heden is er vooral bouw technische onderzoek verricht naar het kanaal, de vele sluizen, gebouwen en bruggen. Centraal in dit boek staat de ge schiedenis van de regio, waarbij de nadruk ligt op de sociaal-econo mische ontwikkeling in de eerste helft van de 19de eeuw. Alleen deze geschiedenis kan aldus Vedder de cultuurhistorische waarde van het kanaal werkelijk bepalen. Mocht het kanaal rijksmonument worden, een beschermd gezicht, dan zal dat een strook van ca 5 5 km bij 500 meter moeten zijn met 126 aan het kanaal gelieerde elemen ten. De Rijksdienst heeft onder zoek verricht naar de mogelijkhe den van bescherming, waarbij de afbakening de kern van het pro bleem vormt. Vedder verrichte zeer grondig onderzoek, stelde vele vragen, betrok allerlei aspec ten en onderbouwde de cultuur historische waardebepaling. Indien het Apeldoorns kanaal de eerste beschermde kanaalzone van Nederland wordt, dan kan Vedder's onderzoek als leidraad fungeren voor een eventuele volgende aanwijzingen. Utrecht, Matrijs, 2001. 144p. ISBN 90 5345 179 X. Prijs€ 34,95. Beweegbare bruggen In 1999 verscheen het derde en laatste deel in de belangrijke serie 'Bruggen in Nederland 1800-1940' onder redactie van J. Oosterhojf, eveneens een uitgave van Matrijs. Aansluitend verscheen Beweegbare bruggen en hun levensduur' door B.H. Coelman. Deel III in de brug- genserie is geheel gewijd aan de geschiedenis van de techniek van bewegingsmechanismen. In deze nieuwe uitgave gaat het juist om het voortbestaan van beweegbare bruggen. Goed onderhoud is essentieel en garandeert voortbe staan. Door toename van het verkeer vormen veel oude bruggen een belemmering van zowel het verkeer te water als over de weg. Zorgvuldige afwegingen zullen dan ook gemaakt moeten worden hoe men met dit aspect van ons cultureel erfgoed om moet gaan. Herbestemming krijgt in het boek bovendien veel aandacht, omdat veel van deze bruggen een monu mentale uitstraling hebben in landschap, dorps- of stadsgezicht. Afgedankte bruggen kunnen vaak op een andere plaats een tweede leven beginnen. Opvallende en zeldzame bruggen dienen behou den te blijven, dat is een onderdeel van onze monumentenzorg. Het boekje is bestemd niet alleen voor bruggen liefhebbers, maar ook voor ontwerpers beheerders en leden van monumentencom missies, die met behoud van brug gen te maken hebben. De schrijver hoopt dat het boek een richtsnoer zal zijn bij de beoordeling van de gesteldheid van beweegbare stalen bruggen. De vele afbeeldingen tonen het belang van gericht behoud aan. UtrechtMatrijs, 2001. 80p. ISBN 90 5345 1897. Prijs ca €11,50. VOC Overzee Op de stapel van te bespreken boeken bleefDutch Town Planning Overseas during VOC en WIC Rule (1600-1800)'helaas liggen. Dit jaar is het 400 jaar geleden dat de VOC werd opgericht en het juiste moment om deze interessante studie alsnog onder de aandacht van Heemschudezers te brengen. Het is de handelseditie van een proefschrift (T.U. Delft) door Ron van Oers. Door de VOC en WIC is een aanzienlijke reeks van handelsnederzettingen gesticht, die in opzet en uitleg veel overeen komsten vertonen, hetgeen doet vermoeden dat het stichten van steden overzee gebonden was aan bepaalde voorschriften. Het vermoeden lijkt gerechtvaardigd te verwachten dat bij de goed georganiseerde handelscompag nieën (multinationals), de bepa ling van plaats en soort van neder zetting, de opzet en grootte van stadsuitleg en uiteindelijke wijze van bebouwing geen toevallighe den waren, maar onderdeel van een strikt regime dat garant stond voor het succes van een van de grootste en machtigste bedrijven van de wereld in die tijd. Plaat selijke factoren(terrein, traditie, bevolking enz) verklaren de ver schillen. Aan de basis van iedere nederzetting ligt het ideaalschema van Simon Stevin. Historische kaarten, de kaartproductie en kaartmakers evenals Stevins ideale plattegrond worden uitvoerig beschreven, gevolgd door voor beelden overzee. De strak georga niseerde, overzichtelijke en orden telijke samenlevingen in de door Nederlanders gestichte nederzet tingen overzee dwongen respect af bij vriend en vijand en zorgen bijna twee eeuwen lang voor rela tieve orde en welvaart, niet alleen in Nederland, maar ook ter plaatse. Als cases werden Colombo (Sri Lanka), Kaapstad en Recife/ Mauritsstad (Brazilië) bestudeerd. Het boek bevat vooral veel kaarten en plattegronden. Graag zou ik uitgebreider op dit interessante onderzoek ingaan, ruimtegebrek speelt me daarbij parten. Een Nederlandstalige handelseditie zou te overwegen zijn. De vader landse geschiedschrijving is een studie rijker. Zutphen, De Walburg Pers, 215 p. ISBN 90 5730104 0. Prijs 69 Rotterdam gefotografeerd Breitner in Rotterdam; Fotograaf van een verdwenen stad' door Aad Gordijn, Paul van de Laar en Hans Roosenboom. Pas in 1961 ontdekte men dat Breitner ook een gepas sioneerd fotograaf was, die rond 1900 vele woelige sferen in de stad op de gevoelige plaat heeft vast gelegd. Ook van Rotterdam, zijn geboorteplaats, zijn er in het Kunsthistorisch Documentatie centrum in Den Haag ca 100 negatieven bewaard uit de periode na 1905In het boek werd een selectie groot afgebeeld. In de catalogus werden alle foto's opge nomen en beschreven. De foto's

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 26