december 2001 Heemschut 7 stemhebbende overheden en inspraakcolleges met succes afgerond, dan kan de afbeelding naar de drukker. In banen van vijf meter breed, die onderling weer verbonden kunnen worden, komt dan 'het plaatje' op megaformaat van de pers. Met stevige elastieken worden de doeken vervolgens aan de steiger bevestigd. Uitzicht vanaf de steiger blijft intact- ontneem nooit een bouwvakker zijn uitzicht, zeker niet tijdens 'bloesjesweer'- stofdoorslag wordt tot een minimum beperkt en het doek is zelfs nog een extra beveiliging voor een bouwvakker, die zijn evenwicht verliest. Het spel en de knikkers Het is natuurlijk allereerst de eigenaar/ opdrachtgever, die toestemming geeft om de restauratie van zijn pand tevens een mogelijk heid tot adverteren te laten zijn. Een aanzien lijk deel van de reclame-inkomsten vloeit naar hem- en veelal direct naar de restauratie- terug. Ook Cedric Boterman en zijn mensen kunnen niet van de wind leven en het produceren kost ook zo het een en ander. Uiteindelijk blijkt deze aanvullende, tijdelijke advertentie-mogelijkheid dan toch voldoende winstgevend om MegaMedium per project, of per periode een goed doel te laten selecteren en dat per m2 advertentieoppervlak een vast bedrag als gift toe te kennen. 'En dat kan flink oplopen', zo lezen we in de bedrijfsinformatie. Bij de soms duizenden vierkante meters waar het hier om gaat, willen we dat graag geloven. Er worden met deze steigerdoeken dus meer dere vliegen in één klap geslagen. Commentaar auteur De weerstand vanuit met name het welstand stoezicht, zoals we die vernamen tijdens het gesprek met Cedric Boterman heeft mij eigenlijk nogal verbaasd. Ten eerste bevindt het doek zich aan de buitenkant van de steiger. Dat het doek zonder (blijvende) schade voor het monu ment moet worden opgesteld is vanzelfspre kend, maar om nu moeilijk te gaan doen over die flinterdunne, volledig van het gebouw loshangende buitenbekleding, dat lijkt ons toch wat vergezocht. Natuurlijk is een op steigerdoek opgeschil derde historische voorgevel heel informatief en weinig storend, maar we vragen ons wel af of een dergelijke bedoeking niet meer kost dan hij opbrengt. Waarom geen gewone reclame op het doek? Wat is er mis met geld verdienen? Een groot deel van de door ons gekoesterde monumenten is betaald uit winst, door handel en noeste arbeid verkregen. Als we ons bewust blijven, en durven uitgaan van het feit dat nogal wat restauratie-begrotingen toch maar net aan rond te krijgen zijn, dan lijkt een meer onver bloemde reclame-uiting voor het welzijn van het monument op langere termijn wel zo aanbevelenswaardig. Een mogelijk conflict met De historische gevel is afgedrukt op het steigerdoek. meer algemene reclamecriteria kan dan op grond van het tijdelijke karakter via de richtlij nen worden voorkomen. Of zelfs in een 'gevoelig' historisch stadsbeeld een dergelijke uiting dan als verrijking of aantasting wordt ervaren is wellicht meer een kwestie van een goed ontwerp, dan dat het afhankelijk zou zijn van de feitelijke, meer commercieel getinte inhoud. Bovendien is zelfs de meest misstaande reclame uiting op steigerdoek tijdelijk èn omkeerbaar, want verwijderbaar zonder blijvende aantasting van het monument. Als laatste positief neven effect van een meer commerciële opdruk, kan dan nog het verrassingseffect genoemd worden als uiteindelijk het doek en de steigers worden verwijderd en het lelijke, commerciële eendje een fraaie, monumentale zwaan blijkt te zijn! Drs. L. van derMeule is PR-medewerker van Heemschut Zuid-Holland. Bedrijfsnaam voluit: Swank MegaMedium. Swank: populair amerikaans voor 'overdreven' hier in de zin van 'overdreven groot'.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 9