december 2001
Heemschut
7
stemhebbende overheden en inspraakcolleges
met succes afgerond, dan kan de afbeelding
naar de drukker. In banen van vijf meter breed,
die onderling weer verbonden kunnen worden,
komt dan 'het plaatje' op megaformaat van de
pers. Met stevige elastieken worden de doeken
vervolgens aan de steiger bevestigd. Uitzicht
vanaf de steiger blijft intact- ontneem nooit een
bouwvakker zijn uitzicht, zeker niet tijdens
'bloesjesweer'- stofdoorslag wordt tot een
minimum beperkt en het doek is zelfs nog een
extra beveiliging voor een bouwvakker, die zijn
evenwicht verliest.
Het spel en de knikkers
Het is natuurlijk allereerst de eigenaar/
opdrachtgever, die toestemming geeft om de
restauratie van zijn pand tevens een mogelijk
heid tot adverteren te laten zijn. Een aanzien
lijk deel van de reclame-inkomsten vloeit naar
hem- en veelal direct naar de restauratie- terug.
Ook Cedric Boterman en zijn mensen kunnen
niet van de wind leven en het produceren kost
ook zo het een en ander.
Uiteindelijk blijkt deze aanvullende, tijdelijke
advertentie-mogelijkheid dan toch voldoende
winstgevend om MegaMedium per project, of
per periode een goed doel te laten selecteren
en dat per m2 advertentieoppervlak een vast
bedrag als gift toe te kennen. 'En dat kan flink
oplopen', zo lezen we in de bedrijfsinformatie.
Bij de soms duizenden vierkante meters waar
het hier om gaat, willen we dat graag geloven.
Er worden met deze steigerdoeken dus meer
dere vliegen in één klap geslagen.
Commentaar auteur
De weerstand vanuit met name het welstand
stoezicht, zoals we die vernamen tijdens het
gesprek met Cedric Boterman heeft mij eigenlijk
nogal verbaasd. Ten eerste bevindt het doek
zich aan de buitenkant van de steiger. Dat het
doek zonder (blijvende) schade voor het monu
ment moet worden opgesteld is vanzelfspre
kend, maar om nu moeilijk te gaan doen over
die flinterdunne, volledig van het gebouw
loshangende buitenbekleding, dat lijkt ons toch
wat vergezocht.
Natuurlijk is een op steigerdoek opgeschil
derde historische voorgevel heel informatief en
weinig storend, maar we vragen ons wel af of
een dergelijke bedoeking niet meer kost dan hij
opbrengt. Waarom geen gewone reclame op
het doek? Wat is er mis met geld verdienen?
Een groot deel van de door ons gekoesterde
monumenten is betaald uit winst, door handel
en noeste arbeid verkregen. Als we ons bewust
blijven, en durven uitgaan van het feit dat nogal
wat restauratie-begrotingen toch maar net aan
rond te krijgen zijn, dan lijkt een meer onver
bloemde reclame-uiting voor het welzijn van
het monument op langere termijn wel zo
aanbevelenswaardig. Een mogelijk conflict met
De historische gevel is afgedrukt op het
steigerdoek.
meer algemene reclamecriteria kan dan op
grond van het tijdelijke karakter via de richtlij
nen worden voorkomen.
Of zelfs in een 'gevoelig' historisch stadsbeeld
een dergelijke uiting dan als verrijking of
aantasting wordt ervaren is wellicht meer een
kwestie van een goed ontwerp, dan dat het
afhankelijk zou zijn van de feitelijke, meer
commercieel getinte inhoud.
Bovendien is zelfs de meest misstaande reclame
uiting op steigerdoek tijdelijk èn omkeerbaar,
want verwijderbaar zonder blijvende aantasting
van het monument. Als laatste positief neven
effect van een meer commerciële opdruk, kan
dan nog het verrassingseffect genoemd worden
als uiteindelijk het doek en de steigers worden
verwijderd en het lelijke, commerciële eendje
een fraaie, monumentale zwaan blijkt te zijn!
Drs. L. van derMeule is PR-medewerker van
Heemschut Zuid-Holland.
Bedrijfsnaam voluit: Swank MegaMedium.
Swank: populair amerikaans voor 'overdreven'
hier in de zin van 'overdreven groot'.