Reclame op steigerdoeken Leo van der Meule Restaureren en verdienen tegelijk Het lijkt er soms wel op, dat het eerzame handwerk in de bouw helemaal uit het zicht verdwenen is. Niet alleen door de toe nemende standaardisering en mechanisering, maar ook doordat bouwsteigers steeds vaker omkleed worden met gaas, meestal groen, wit of blauw getint. In nieuwbouwwijken leidt dat tot weinig problemen, maar in oude steden worden die doeken toch als ontsierend ervaren. Het bedrijf MegaMediumuit Naarden probeert de storende werking van die steigerdoeken te verzachten... en laat goede doelen meeprofiteren! no barriers Heemschut december 2001 Of Zoals de levende voetballegende Johan Cruyffal opmerkte 'Elk nadeel heb z'n voor deel'. Als een gebouw dan tijdens een opknap beurt toch moet worden ingepakt in van die eenkleurige èn eentonige doeken, dan gaan wij daar eens een wat boeiender oppervlak van maken, zodat 'het tegen' ook weer 'een voor' krijgt. Zo ongeveer hebben Cedric Boterman en de vijf medewerkers van MegaMedium nog niet zo heel lang geleden gedacht. Tijdens een gesprek op een terras in de Utrechtse binnenstad - ook niet geheel gevrij waard van duffe doeken - leren we de mogelijk heden en beperkingen kennen van het groot, groter en grootst adverteren. Vooral dat laatste moet niet onderschat worden, bij nieuwbouwprojecten kan het om enorme oppervlakken gaan, maar ook de moge lijkheden bij oudere panden blijken ruim en gevarieerd genoeg. Zelfs een gewoon grachten pand van een meter of vijf breed en zo'n tien meter hoog kan al voldoende kansen bieden om een of andere reclameboodschap over te brengen. We leren in het gesprek dat er nogal wat weer standen overwonnen moeten worden. Nooit geweten dat Welstands- en Monumenten commissies zich ook met een zaak als deze bezighouden. Men heeft het dan over de ontsierende werking van zo'n groot, gekleurd oppervlak in het inderdaad veelal uit zachte nuances opgebouwde kleurbeeld van een oude binnenstad. Een enkele maal wordt zelfs Een commercieel steigerdoek. ENDURANCE. Non dissolve in 'uo9*»lTrwto20vt>ft9tt "tedeltvoeostumt. gesproken van schade voor het monument. Al deze bezwaren vragen om weerwoord, zie commentaar. Het allereerste project van MegaMedium trok de aandacht in de landelijk pers: een tweetal panden aan de Amsterdamse Herengracht, net voorbij de 'gouden bocht' en pal naast de ambtswoning van burgemeester Job Cohen, werd in de steigers gezet. Naast bescheiden reclame voor architect en aannemer is hier gekozen voor het afbeelden van de historische voorgevel van de panden. Tijdens het maken van de foto's voor deze bijdrage raken we in gesprek met een mede werker uit een van de kantoren tegenover het project. De aankleding wordt gewaardeerd, zo valt uit zijn mond op te tekenen. Met een meer onverbloemde reclame-uiting zonder dat de gevel erdoorheen te zien is in deze omgeving zou hijzelf minder gelukkig zijn, het gevaar van schreeuwerigheid ligt dan teveel op de loer. 'Daar is de gracht hier toch veel te mooi voor.' Bovendien moet er ook een behoorlijk lange tijd tegenaan gekeken worden, restaureren is een zaak van zeer lange adem. Nee, de hier gekozen 'zachte' aanpak van MegaMedium kan alleszins zijn goedkeuring wegdragen. Het productieproces Voor het vervaardigen van deze grote afbeel dingen op het licht- en luchtdoorlatende gaas doek zijn natuurlijk ook weer de computer en de daaraan gekoppelde moderne druktechniek onmisbaar. MegaMedium denkt mee met de adverteerder over de inhoud en vormgeving van de reclame-boodschap. Is daar overeen stemming over bereikt en het overleg met

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 8