De Sint Maartencultus en de Sint Maartenskerk in Zwaag Olga van der Klooster Tegenwoordig is het dorp Zwaag in West-Friesland grotendeels omgevormd tot een moderne en doorsnee woonwijk, maar wie wat langer rondkijkt ontdekt aanwijzingen voor een oude bewoningsgeschiedenis op terpen, zand- en kreekruggen. De vondst van de hielbijl in de noordflank van een kreekrug ten noorden van de Dorpsstraat voert ons bijvoorbeeld terug naar de bronstijd, 2000 v.C-700 v.C. De benen weefkam uit de Karolingische tijd duidt op bewoningsactiviteiten in de 7de en 8ste eeuw. Hieronder enkele resultaten van historisch onderzoek, dat ik onlangs verrichtte. Santé Maarten had een koe Hij had er geen hooi noch gras toe Is i vet of is i mager, Alderheiligen moet i slagen Met een moker op zijn kop: Hangt em m.aar de hallik op 26 Heemschut De opmerkelijke verkavelingsstructuur van het landschap rond Zwaag, gekenmerkt door lang gerekte kavels, ingesloten door een netwerk van afwateringssloten en lange, rechte dijkwe gen, ontstond vanaf de vroege Middeleeuwen waarin veen- en moerasgebieden gaandeweg in cultuur werden gebracht. Vanaf deze periode verrezen eenvoudige nederzettingen op het assenstelsel van dijkwegen. Ook de Dorpsstraat in Zwaag is zo' n oude dijkweg. En dan is er de succesvol gerestaureerde kerk van de Hervormde Gemeente Zwaag-Risdam. Het fraaie gebouw staat op een lage terp en heette vóór de Reformatie in 1573 Sint Maartenskerk. Van oudsher vierde men de Dies Natalis van Sint Maarten op 11 november. De dag vormde de afsluiting van de oogstperiode en het begin van de winter. Het was hét dorpsfeest bij uitstek. Klokgebeier riep de gelovige op naar zijn kerk. Daar pronkte de relikwiehouder van de heilige en stond zijn beeltenis, een oude man gehuld in een rode mantel en gezeten op een wit paard, in het schijnsel van kaarslicht. Na de mis volgde de processieoptocht door het dorp. Er werd brood aan de armen uitgedeeld en men ontstak Sint Maartensvuren, bedoeld als reini gingsvuren opdat het vee en de velden na de winter weer vruchtbaar zouden zijn. Verloofden zetten een tak van een vruchtenboom in het water in de hoop, dat deze met kerstmis zou bloeien ten teken van een vruchtbaar huwelijk. P.J. Meertens, Sint Maarten in West-Friesland, West-Frieslands Oud en Nieuw, 1944. Bij de feestmaaltijd at men Sint Maartensgans en dronk men nieuwe most, waarmee op Sint Maarten werd getoost. Tempeltjes voor Wodan In de vroege middeleeuwen bouwden de hei dense Friezen nog tempeltjes voor hun goden. Wodan stelde men zich voor, zo meent althans een aantal auteurs, als een oeroude éénogige man, gehuld in een mantel en gezeten op zijn ros Sleipnir, dat overal tegelijk kon zijn. Hij speelde een belangrijke rol bij oogst-, begrafe nis- en vruchtbaarheidsrituelen en vertoont overeenkomsten met de christelijke patroon heilige Sint Maarten. Sommigen menen, dat de Germaanse god tijdens de bekering van de Friezen simpelweg werd vervangen door Sint Maarten. De heilige bisschop uit Tours groeide tussen de 8ste- en 12de eeuw uit tot de popu lairste patroonheilige van West-Friesland. Zijn cultus ontstond doordat missionaris Willibrord vanuit het door hem gestichte geloofscentrum Heiloo in de 8ste eeuw tal van kerkjes aan hem wijdde. Hij toonde daarbij geen pardon met de Germaanse religie. In 752 schrijft missionaris Bonifatius aan Paus Stefanus II: Willibrord heeft gedurende J0 jaar bij het genoemd volk der Friezen gepredikt en hen voor het grootste deel tot het geloof aan Christus bekeerd, tempels en afgodsbeelden verwoest, en kerken gebouwd. De missionaris genoot bescherming van de Frankische hofmeier Karei Martel (689-741). Deze schonk hem voor zijn zendingswerk, met het oog op bestendiging van zijn eigen macht in dit gebied, landgoederen in Fresie (Friesland) en in Kinheim (Kennemerland). Sommige historici menen dat het uit eerbetoon aan Martel was dat Willibrord zijn kerkjes aan de nationale patroonheilige van de Franken wijdde. Kerkje uit achtste eeuw? Is de Sint Maartenskerk van Zwaag nu ook onder invloed van Willibrord in de 8ste eeuw gesticht? Het stichtingsjaar van de kerk is niet bekend maar die kans is groot wanneer de kerk al in de 8ste eeuw bestond. Het moet dan een eenvoudig zaalkerkje van hout zijn geweest. Werd de kerk 'pas' in de 12 de eeuw gebouwd dan heeft men meestal met een tuf- en bakste- december 2001

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 28