i 14 Heemschut december 2001 lifi Nederland een bioscoopconcern stichtte. Als ondernemer werd hij door Menno Ter Braak verguisd, omdat hij in zijn bioscopen geen kunstzinnige films vertoonde. Toch was hij een kunstliefhebber, wiens leven culmineerde in de bouw van de prestigieuze bioscoop aan de Reguliersbreestraat. Als architect werd aange trokken H.L. de Jong. Hij kreeg tijdens de bouw ruzie met Tuschinski en heeft dat wel geweten. Voor de opening werd hij niet eens uitgeno digd, zijn naam werd nooit meer genoemd door Tuschinski. Maar het ontwerp is en blijft van hem. Kees Doornenbal heeft al zijn bouwteke ningen bestudeerd en kwam tot de conclusie dat ze tot in detail uitgevoerd zijn. Maar de afwerking is door kunstenaars gedaan. 'Ook het interieurontwerp kan De Jong niet tegenge staan hebben. Ik heb zijn kleinzoon gesproken. Die vertelde dat zijn grootvader zijn eigen huis ook gedecoreerd had op deze manier. De gang was helemaal beschilderd.' Achttien vrouwen Voor het interieur trok Tuschinski een blik decorateurs en kunstenaars open waar je u tegen zegt. Een echte verrassing tijdens de restauratie was de ontdekking van achttien vrouwenfiguren in art deco stijl van Pieter den Besten (1894-1972) op de bovenste ring, vlak onder het plafond van de grote zaal. Ze stammen uit 1931 en werden nog onder verant woordelijkheid van Tuschinski aangebracht, maar vijf jaar later, toen de directie in andere handen overgegaan was, alweer weggeschil- derd. Waarom? 'Decoratiekunst is gauw uit de mode, en wordt dan vaak overgeschilderd. Een stijl is na tien jaar uit de mode, dat is het lot van alle interi eurs. In de Haagse bioscoop Asta, een gebouw van vergelijkbare kwaliteit, zo niet mooier dan Tuschinski, is alles weggehaald! Chris Lebeau kon wel janken, schrijft hij later, want al zijn decoratiewerk is daar weggehaald. Dat er toch nog zoveel in Tuschinski bewaard is gebleven, danken we onder meer aan het feit dat Abraham Tuschinski het gebouw 15 jaar lang beheerde. Dit was zijn levenswerk, hij vertroetelde het tot het met. Zijn faillissement viel in de crisistijd, en ook dat was in zekere zin een gelukkige omstandigheid. Want er was toen geen geld meer voor modernisering. Dat is de redding van dit gebouw geweest. De nieuwe directie versoberde alleen de grote zaal enigszins. Die versobering halen we weg. We brengen de De paradijsvogels van Dirk jan van de Laar. bioscoop zoveel mogelijk terug tot de situatie die Tuschinski het laatst liet aanbrengen. Dus de situatie van 1931.' Van Pieter den Bestens werk is heel weinig overgebleven. Hij was een decoratiekunstenaar, schilderde op muren, onder meer in Rotter damse bioscopen, bijna alles is vernietigd. Hij was dan ook in de vergetelheid geraakt. En dus betekent de restauratie ook eerherstel voor hem. Pathékwaliteit Tuschinski blijft een bioscoop voor het grote publiek zoals voorheen. Maar wordt wel aan gepast aan de eisen van deze tijd, en die van Pathékwaliteit. Dat wil zeggen met goed zicht, goede stoelen en veel beenruimte - telde de grote zaal 1200 plaatsen, straks kunnen er nog maar 800 mensen in, wat naar de huidige maat staven nog altijd veel is. En met prima geluid, beeldkwaliteit en airco. Het eerste balkon krijgt een vip-karakter. Een chique ambiance, met een aparte ingang, jassen die worden aan genomen, extra ruimte, hapjes en een glas champagne...

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 16