december 2001 Heemschut 13 doen we heel weinig. Het is een goed gebouw, geen problemen met verzakkingen, geen constructieve problemen, dat maakt het casco herstel makkelijk. Wat we doen is alleen het interieurschilletje restaureren.' De lambrizering in Amsterdamse Schoolstijl is door Chris Bartels ontworpen, een Amsterdamse School-man. Opgerold in een hoek van de hal ligt het tapijt uit 1985, een zoveelste kopie van het oorspronkelijke uit 1921. Het kan nog gerestaureerd worden, je kunt er stukken uit snijden. Maar eigenlijk wil Doornenbal een beter kleed. 'We kunnen een nieuw kleed laten vervaardigen. Maar de eerste monsters die ik kreeg, hadden niks met een smyrnatapijt te maken. Ik wil geen machinaal wollen kleed, het moet met de hand geknoopt zijn. We zijn er nog niet uit. Hoe het oorspronkelijke kleed eruit zag, weten we, omdat we op de trap een mooi stuk gevonden hebben, dat volgens onze tapijtexpert uit 1921 stamt. Een bepaalde kleur lila daarvan is nog met natuurlijke stoffen gemaakt, in 1925 ging men over op syntheti sche stoffen.' Kromhout Met de architect loop ik de grote zaal in. Een puinhoop nog van jewelste. Oorverdovend lawaai. De vloer bezaaid met vele reeds afge broken steigerelementen. Dat duidt op voor uitgang: het plafond, slechts te bereiken met zeer hoge steigers, is als noodzakelijke eerste stap al aangepakt. De ook hier volstrekt bruin geworden schilderingen bleken niet meer te restaureren - zo slecht was hun staat - en moesten dus gereconstrueerd worden. Dat gebeurde met computerbewerkingen en enorme papieren sjablonen, die vervolgens ingekleurd werden. Uiteraard na uitgebreid kleuronderzoek, Doornenbal is er zeker van dat de oorspronkelijke tinten door schildersbedrijf Rescura teruggebracht zijn. Het resultaat is art deco van grote kwaliteit. Het is van de hand van Wille?» Kromhout, dezelfde die het American hotel aan het Leidseplein op zijn naam heeft staan. 'Ik vind het plafond zo mooi, dat het misschien de kwaliteit van de centrale hal over stijgt,' zegt Doornenbal enthousiast. 'In zekere zin eerherstel van Kromhout. Want hij is meer als architect bekend dan als decorateur.' Abraham Tuschinski De man die een van de mooiste theaters in ons land liet bouwen, is Abraham Tuschinski (1886- 1942). Een Poolse jood, die op achttienjarige leeftijd in 1904 naar Rotterdam kwam en in Jaap Gidding bezig met restauratiewerk in de hal van Tuschinski. Eén van de 18 ontdekte vrouwen (foto links).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 15