Een historisch interieur herboren
Willem Jan Pantus
Bij de restauratie van de Kleine Zaal van Concertgebouw 'De Vereeniging' in Nijmegen
Bezoekers van het Nijmeegs Concertgebouw zijn de afgelopen
tijd een merkwaardige gewaarwording rijker geworden. Zij
konden voor het eerst sinds tientallen jaren rondlopen in een
driedimensionale prentbriefkaart uit 1918. Vergelijkt men de met
pasteltinten ingekleurde afbeelding met de huidige situatie, dan
lijkt er in de ruim tachtig jaar die verstreken zijn weinig of niets
gebeurd te zijn met het monumentale interieur van de Kleine Zaal.
Toch was deze bijzondere binnenruimte decennia lang 'kwijt'.
14
Heemschut
augustus 2001
Na jaren van verwaarlozing, bekroond met een
hoogst ongelukkige verbouwing tot een viertal
onbenullige vergaderzaaltjes in 1972, was de
Kleine Zaal geheel in vergetelheid geraakt.
En dat terwijl ze oorspronkelijk in decoratief
opzicht het hoogtepunt van het gebouw
vormde. Met haar paneelschilderingen, stuc-
decoraties en verguldsels was de Kleine Zaal
een waar kleinood: het resultaat van de vrucht
bare samenwerking tussen architect Oscar
Leeuw (1866-1944), zijn broer, de kunstenaar
Henri Leeuw jr. (1861-1918) en de kunstschil
der en latere hoogleraar Huib Luns(1881 -1942).
Wat kunstzinnigheid betreft, is 'De
Vereeniging'die tussen 1913 en 1917 tot stand
kwam, het belangrijkste werk in het oeuvre van
Oscar Leeuw. Een eerste aanzet tot een restau
ratie was al gedaan in 1984/1985, toen de Grote
Zaal, hal en gangen werden ontdaan van
schrootjeswanden, verlaagde plafonds en tal
van lagen witkalk.1 Eén belangrijke ruimte is
destijds echter buiten schot gebleven: de Kleine
Zaal.
Moderne toevoeging
In de loop van 1998 werd duidelijk dat het met
behulp van een forse gemeentelijke bijdrage,
Europese subsidiegelden en particuliere spon
soren mogelijk moest zijn de draad weer op te
pakken. Voorwaarde daarbij was wel dat de zaal
optimaal zou kunnen functioneren. Dat hield
onder meer de uitbreiding met een nieuwe
foyer op een gevoelige locatie in. Door deze
moderne toevoeging van stadsarchitect ir.
P.E. Hoeke werd het - paradoxaal genoeg - pas
mogelijk de lang verloren gewaande historische
ruimte te herkrijgen.
De Kleine Zaal in haar oorspronkelijke
gedaante. Ingekleurde prentbriefkaart, met de
hand gedateerd 1918. Coll. Gemeentearchief
Barneveld.