hagf)
M O
Tras
altijd
troef!
i( 8 S&/È'
Restauratie-
Renovatie?
Natuurlijk Tras.
arwo
postbus 9
2100aa
heemstede
023-5481581
Tfient-
28
Heemschut
juni 2001
onduidelijk op basis waarvan deze driedeling is
gemaakt.
Het NCM wijst op het gevaar van gebiedsinfla-
tie. Teveel categorieën gebieden naast elkaar
roept vraagtekens op. Wat zijn de essentiële
verschillen tussen de gebieden? Wat gebeurt er
indien overlap plaatsvindt? Hoe zijn verschil
lende stimuleringsregelingen inzetbaar? Het
NCM pleit ervoor om het aantal regelingen dat
betrekking heeft op landschap, natuur en
cultuurhistorie zoveel mogelijk te combineren
of op zijn minst op elkaar af te stemmen.
Steden, dorpen en contouren
Een van de peilers van de Vijfde Nota is het
contourenbeleid. Het NCM stelt dat bij het
trekken van rode contouren de stedelijke en
landschappelijke ontwikkeling een belangrijk
uitgangspunt moet zijn. De overgang van stad
naar platteland is cultuurhistorisch van groot
belang. Aan het trekken van contouren zal daar
om een gedegen historische analyse ten grond
slag moeten liggen. Een dergelijke analyse moet
in de PKJB als een plicht worden opgenomen.
Intensiveren, combineren, ransformeren
Het NCM pleit er voor om, indachtig de nota
Belvedere, intensiverentransformeren en combi
neren altijd vooraf te laten gaan door historisch
onderzoek.
Speciale aandacht vraagt het NCM voor:
a. Molens. Molens hebben wind nodig om te
kunnen draaien en malen. Dit betekent dat het
bouwen in de omgeving van molens specifieke
voorwaarden kent. Hiertoe is het begrip molen
biotoop geïntroduceerd. Naast de windvang
vormt de landschappelijke setting een belangrijk
onderdeel van de molenbiotoop.
b. Buitenplaatsen en oude landgoederen. De
landschappelijke ligging, de eenheid tussen
gebouw, tuin, park en landerijen en zaken als
zichtlijnen, moeten bij ruimtelijke ontwikkelin
gen uitgangspunt zijn.
c. De landschappelijke situering van historische
boerderijen. Boerderijen en hun erven vormen
een onlosmakelijk onderdeel van het landelijk
gebied en zijn functioneel vervlochten met het
omringende land.
Functieverandering
Het NCM pleit ervoor om functieverandering
niet alleen voor rijks-, provinciale- en gemeen
telijke monumenten mogelijk te maken maar
voor historisch waardevolle gebouwen in het
algemeen. Veel historische boerderijen en
beeldbepalende gemalen staan immers niet op
een monumentenlijst.
Kennis- en adviesinfrastructuur
Het NCM acht een versnelde opbouw van een
geïntegreerde kennis- en adviesinfrastructuur
inzake de cultuurhistorie van essentieel belang
voor het welslagen van een beleid dat is gericht
op de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit.
Een stuurgroep bestaande uit vertegenwoor
digers van de ministeries van VROM, LNV
en OC&W, samen met die van de belang
rijkste monumentenorganisaties zou de
contouren van een dergelijke structuur moeten
bepalen.
Europese Conventie voor het Landschap
Het NCM pleit ervoor dat Nederland op korte
termijn de in november 2000 van kracht gewor
den European Landscape Convention onderte
kent. Gezien de inspanningen op het gebied
van landschap van de rijksoverheid, ligt dit voor
de hand.
Stichting Nationaal Contact Monumenten Red.
wwa.stichtingncm. nl
O? tS"