Steenrestauratiemortel ■J Atelier Venbroek Te koop wegens emigratie: sfeervolle 18feeuwse Betuwse boerderij met twee ruime schuren, op 1600 mrgrond in dorpskern. Nagenoeg geheel in autentieke staat. Rijksmonument; restauratie aanbevolen; subsidie-en belastingaftrekmogelijkheden Vergunning voor detailhandel. Tel. 0344-642810, Elisabeth Lansberg RTIPREX 46 Heemschut Begijnhof De oudste voorbeelden van plafondschilderin gen in Amsterdam vindt men in het Begijnhofje waar de huizen van omstreeks 1425 dateren. Bij sloop- en restauratiewerkzaamheden kwam een voorstelling van geschilderde ranken op een sleutelstuk te voorschijn in een laat-gotische 16de-eeuwse stijl. Onderzoek in de andere huisjes leverde minder sensationele vondsten op. In het huisje op nummer 43 trof men op de balken alleen een rode waas. Microscopisch onderzoek toonde aan dat deze waas toch een verfsysteem bleek te zijn, opgebouwd uit een grondering van krijt en lijm, waarover een glaceerlaag, een transparante verflaag met veel olie en weinig pigment. Op een sleutelstuk op nummer 7 vond men een grijze verflaag die oorspronkelijk blauw was maar door ontkleu ring van het pigment was verschoten. Men moet er bij kleurreconstructie eigenlijk altijd op bedacht zijn dat kleuren in de loop van de tijd kunnen verschieten, veroorzaakt door de kwali teit van het pigment dat niet altijd lichtbesten- dig is. Daarnaast beïnvloedt de kwaliteit van het bindmiddel de kleur, zoals olie die op den duur vergeelt waardoor de kleur ook vergeelt. Het achterhalen van oorspronkelijke kleuren in de architectuur aan de hand van olieverfschilde rijen is om die reden eveneens een onbetrouw bare onderneming. Zo vermoedt Zantkuyl dat de okergeel-bruine luiken op een voorstelling van de Dam door Pieter Saenredam eigenlijk groen waren. Ook het exterieur Ook in het exterieur hanteerde men verwoed de schilderskwast. Men vond het toen nog niet zonde van het uiterlijk van natuursteen om deze te schilderen. Dat zou ten goede komen aan de gebeeldhouwde voorstelling en de oppervlakte structuur, verkregen door de bewerking van de steen zoals frijnen en boucharderen. Die zouden anders door vervuiling en aanslag onzichtbaar worden. Waarom het paleis op de Dam, geheel uit natuursteen opgetrokken, nooit aan de buitenzijde geschilderd is? Dat is ook heel vreemd. De heer Zantkuyl speurt hier dan ook nog steeds naar verfsporen. De spreker tracht kleurentrends vast te stellen. Zo zouden de bakstenen gevels van de Amsterdamse grachtenpanden aan de buiten zijde in de 17de eeuw rood gekleurd zijn geweest, in de 18de eeuw bruin en in de 19de eeuw zwart. Het witpleisteren van bakstenen gebouwen aan de rand van de stad doet om streeks 1830 zijn intrede. Deze gewoonte zou van het platteland naar de stad zijn overge waaid. Vanaf omstreeks 1830 werden houten kozijnen steengrauw - een naar grijs neigende kleur - en ramen en deuren grachtengroen - een diep donkergroene kleur - geschilderd. Gele kozijnen zijn er nooit geweest. Geel favoriet De tegenwoordige kleurontwikkeling waarin geel juist favoriet is, ziet hij met lede ogen aan. Getracht wordt om met deze kleur zandsteen na te bootsen, maar zandsteen is nooit geel, stelt de spreker enigszins verontwaardigd. Het liefst zou Zantkuyl het huidige kleurenbeeld in de Amsterdamse binnenstad willen bevriezen. Het kleurenbeeld dat hier wordt bedoeld is steengrauw, bentheim - een crèmekleur - en gebroken wit voor de natuurstenen onderdelen van de gevel, het stucwerk en de kozijnen, en grachtengroen voor de deuren, de ramen en de stoephekken. Hoewel sommige panden ouder zijn dan 1830 en daardoor bij kleurreconstruc tie voor andere kleuren dan steengrauw en grachtengroen in aanmerking komen, heeft het huidige stadsbeeld de juiste harmonie. Kleur reconstructie bij de oudere panden zou daarom achterwege kunnen blijven. In geval van stads vernieuwing in de oude stad moet eveneens zoveel mogelijk bij het bestaande kleurenbeeld worden aangesloten. In een volgend artikel zal een aantal discussies over kleurgebruik in de historische architectuur nader worden belicht. Drs. O. van der Klooster is architectuurhistorica en adviseur kleur en materiaalgebruik. Restauratie en Conservatie van schilderijen en lijsten Houtsnij en beeldhouwwerk naar voorbeeld en eigen ontwerp Opdrachten uitgevoerd voor musea, gemeenten en particulieren v^E.M. Venbroek - Lunet 2 - 7411 PD Deventer - Telefoon 0570 - 631763y ta Een minerale polymeergebonden restauratiemortel samengesteld uit steengranulaten geschikt voor alle zand en kalksteensoorten, verblend en baksteen Terra cotta. hardsteen enz. A Onderscheidt zich door: kleurechtheid uitstekende aanhechting krimpvrij vorstbestendig veroudering als basismateriaal diverse korrelgroottes aangepaste hardheid hoge product kwaliteit uitgebreid wetenschappelijk technisch onderzoek (rapport aanwezig) Kantoor en showroom Rijksstraatweg 73, 3454 JE De Meern Tel. 030-6664369, Fax 030-6665499 De Grote Kerk te Breda april 2001

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 48