Oude Amsterdamse bolwerken straks weer laten zien Ernst Dienaar Recentelijk waren er in Amsterdam weer enkele opmerkelijke opgravingen. Zo groef op het eiland Oostenburg de gemeentelijke archeologische dienst een onderdeel van de vroegere VOC- werven op. 16 Heemschut februari 2001 Het opgegraven hout van de VOC-werf. Niet ver hier vandaan vond de gemeente op de piek van het noordoostelijkste van de voorma lige 26 bolwerken, die als een halve maan om het oude Amsterdam hebben gelegen, bastion Zeeburg. Ook de plaats van het volgende bolwerk, Jaap Hannes, is aangewezen. De VOC-werf was indertijd de grootste werf in Nederland en in de twee eeuwen van haar bestaan is hier ongeveer de helft van de door deze maatschappij gebouwde 1700 schepen, die op het Verre Oosten voeren, gebouwd. Documentatie wees uit, dat het opgegraven werfdeel het meest oostelijke van de vroegere naast elkaar gelegen werfdelen vormde. Het opgegraven hout (afbeelding 1) werd weer toegedekt, omdat het blijvend bewaren in de open lucht tot verrotting zou leiden, wat jammer zou zijn als later ook nog twee andere delen van de werf aan het licht zullen komen. Eroverheen bevinden zich nu de later gebouwde loodsen van Van Gend en Loos. Van de VOC-werven en wat daarbij hoorde, is niets meer zichtbaar sinds andere industriële activi teiten de ruimte hebben ingenomen. Tot voor kort was hier Werkspoor-Wartsila gevestigd, een bedrijf, dat naar Zwolle is verhuisd. De VOC, die in 1602 werd opgericht, zal in 2002 als oudste internationaal opererende naamloze vennootschap breed worden herdacht. Er is alle reden voor Heemschut zich krachtig in te zetten voor het behoud van de nog op te graven werfdelen en voor een tast bare erkenning van de VOC. De VOC-werf had een enorme omvang, hoe groot hij was zullen we moeten benadrukken. Aan de zuid kant lag er het Grote Magazijn (afb. 2), waarvan een deel in 1822 is ingestort en dat daarna geheel is gesloopt. Als dat niet was gebeurd zou het het grootste individuele monument in Amsterdam zijn geweest vanwege zijn enorme lengten en indrukwekkende voorkomen. Op Oostenburg werkten liefst 1100 man, later zelfs 1300. De herinnering aan de roemrijke tijd van dit deel van de Amsterdamse haven in het nauti sche deel van de stad vraagt intensieve mede werking van velen, zowel van overheid als van particulieren. Het in 1882 ingestorte en later gesloopte Grote Magazijn. Dit nautisch kwartier ligt tussen het Scheep vaartmuseum, de Marinevestiging op Kattenburg, de Nieuwe Vaart met de histori sche werf 't Kromhout en het VOC-gebied. Ook zou het mooi zijn als aan de Nieuwe Vaart het scheepscasco van de 'Amsterdam' uit Hastings zou worden overgebracht. Wat de bolwerken Zeeburg en Jaap Hannes ten oosten van de VOC-werf betreft: de gemeente staat niet onwelwillend tegenover het zoveel mogelijk blootleggen van de opgravingen. Voor Zeeburg levert dit de minste problemen op. De stadsvernieuwing staat echter de Jaap Hannes (afb. 3) in de weg. Voor een goede aanblik is het zaak aan de landinwaartse zijde van een opgegraven bastion een waterstrook aan te brengen, die de vroegere stadsgracht accentueert. Situering van de bastions Zeeburg en Jaap Hannes ten noorden van de Nieuwe Vaart. Heemschut heeft er de gemeente op gewezen, dat zowel de Zeeburg als de Jaap Hannes uitzonderlijke waarde hebben. Een of twee van de vroegere 26 bastions kunnen straks mogelijk weer worden getoond. Mr. E. Dienaar is voorzitter van de Heemschut- commssie Amsterdam.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 18