18
Heemschut
voorstel voor de referendumvraag.
De voorgestelde vraag luidt: 'Bent
u voor of tegen het plan Nieuwe
Noordzijde Grote Markt?' De
commissie acht deze vraag mislei
dend, omdat in deze vraag maar
één onderdeel van het plan
genoemd wordt. De commissie
stelt voor om behalve de woorden
'Nieuwe Noordzijde' ook het
woord 'parkeergarage' in de refe
rendumvraag op te nemen. De
vraag zou kunnen luiden: Bent u
voor of tegen de nieuwe plannen
voor de Grote Markt (de Nieuwe
Noordzijde en de parkeergarage)?
Dan zou duidelijker voor de
kiezers zijn waarover zij een
uitspraak doen, aldus de commis
sie in een brief aan B en W.
Tineke Vooijs is PR-medewerker
van Heemschut Groningen,
tel. (050) 3181645.
LIMBURG
Sloopvergunning Sankt Ludwig
verworpen
Vlodrop In september heeft de
rechter in Roermond de sloop
vergunning van de gemeente
Roerdalen voor het voormalige
Kulturkampfklooster Sankt Ludwig
in Vlodrop ongeldig verklaard.
De rechter was er niet van over
tuigd dat er bijzondere omstandig
heden zijn die de sloop van het
rijksmonument rechtvaardigen.
Wanneer deze omstandigheden
niet door een deugdelijke en objec
tieve motivering worden aange
toond kan volgens de wet geen
sloopvergunning worden verleend.
De rechter kwalificeerde de visie
van de eigenaar van Sankt Ludwig,
de MERU-organisatie, dat het ge
bouw niet voldoet aan de vedische
architectuuropvattingen, als van te
gering gewicht. De voorstanders
van sloop kunnen nog tegen de
uitspraak in hoger beroep gaan.
Sankt Ludwig is reeds jaren een
actiepunt van de Bond Heemschut.
De strijd kon met succes gevoerd
worden dankzij de tomeloze inzet
van lokale actiegroepen als het
Burgercomité Sankt Ludwig en
Stichting Rura, en door de inbreng
van het Cuypersgenootschap.
De steun van Heemschut betrof
vooral juridische advisering.
Heemschut is op dit vlak door de
wol geverfd en weet hoe het spel ge
speeld moet worden; adviezen van
Heemschut leveren actievoerende
partijen vaak de juiste strategie.
De casus Sankt Ludwig is in de
ogen van de afdeling Limburg van
Heemschut een schoolvoorbeel d
van actievoering: de bundeling van
kennis en de permanente inzet van
lokale betrokkenen geeft de
meeste garantie tot succes.
Frank Hovens, PR-medew erker
Heemschut Limburg,
tel.(043)3257533.
GELDERLAND
Station Apeldoorn
Apeldoorn Het stationsgebied in
Apeldoorn staat onder druk van
plannen van NS Railinffabeheer
voor een nieuw station en de
gemeente, die in 1997 het plan
Stationsomgeving Noord ontwik
kelde. Sloop van het stationsge
bouw, eigendom van de NS, lijkt
dus nabij. De Stichting
Apeldoornse Monumenten (SAM)
bepleitte al in 1997 restauratie en
aanpassing aan NS-doeleinden,
temeer daar de perronoverkappin
gen door de gemeentelijke
Monumentencommissie waren
genomineerd als monument.
Hetneo-classicistische stationsge
bouw aan de spoorlijn Amsterdam-
Zutphen, werd in 1876 geopend.
Het is een symmetrisch tweelaags
gebouw met eenlaagse zijvleugels,
dat in 1911 aan de voorgevel een
aanbouw kreeg. Evenals de stations
van Den Haag en Amsterdam had
het een Koninklijke Wachtkamer.
'Had', want deze werd in 1976
afgebroken. Dit verlies ontnam
het station de enige kans om de
status van rijksmonument te
krijgen. Inmiddels heeft de NS
vergevorderde plannen ontwik
keld voor de bouw van een onder
gronds station met bovenliggende
bebouwing als verbinding tussen
Noord en Zuid. De SAM is
daarom een 'Actie tot behoud van
het Apeldoornse stationsgebouw'
begonnen, met als doel restauratie
en een nieuwe passende functie.
Plannen die een steviger funda
ment kregen na de ontdekking van
de ornamenten voor de Koninklijke
Wachtkamer, gemaakt door
Marinus Hack. Als deze ornamen
ten nog boven het verlaagde
plafond aanwezig zijn, zou restau
ratie van deze ruimte met de nog
aanwezige parketvloer en lambri-
zering het station opwaarderen.
Vanwege de cultuurhistorische
waarde van het station dat sterk
heeft bijgedragen tot de steden
bouwkundige ontwikkeling van de
stad, heeft Heemschut in een brief
aan B en W gepleit voor de status
van gemeentelijk monument.
Heemschut zou restauratie en een
passende nieuwe functie toejuichen,
waarbij de stedenbouwkundige
ruimte en architectuur qua schaal
beter zouden moeten aansluiten
bij die van het stationsgebouw.
ZUID-HOLLAND
Zuid-19 Ringweg 604
Rotterdam Wie aan Pernis denkt
heeft allereerst visioenen van
rookpluimen, grote kraakinstalla
ties en volle tankwagens. Toch
staat er in een verloren hoekje van
dit hoog geïndustrialiseerde
gebied nog een aantal oude gebou
wen, waaronder Ringweg 604,
een eeuwenoude boerderij en
beschermd rijksmonument.
De boerderij is eigendom van de
gemeente Rotterdam, maar op een
veiling al verkocht aan een parti
culiere eigenaar. Deze meende,
afgaand op de veilingadvertentie,
een oude boerderij te kopen met
de bestemming 'woning/kantoor'.
Op het huidige pand rusten echter
de bestemmingen 'wonen' en
'berging'. De toekomstige eige
naar wil de functie 'berging' alsnog
omzetten naar 'kantoor/bedrijfs
ruimte', om een bescheiden leslo
kaal en administratieve ruimte
voor zijn talenopleidingsinstituut
in de schuur onder te brengen. De
gemeente lijkt echter, ook na een
rechterlijke uitspraak daartoe
gedwongen, geen haast te maken
met de bestemmingsplanwijzi
ging. Buurtbewoners lijken daarop
tegen en zullen zo wordt verwacht
bezwaar aantekenen.
De feitelijke overdracht van de
boerderij is afhankelijk gesteld van
de bestemmingsplanwijziging en
kan dus nog niet plaatsvinden. Dit
laatste heeft weer tot gevolg dat de
toekomstige eigenaar niet met de
planvorming voor de hoognodige
restauratie kan beginnen. Als het
allemaal te lang duurt zou de posi
tieve instelling van de nieuwe
eigenaar wel eens een forse knauw
kunnen krijgen.
Heemschut zal allereerst bij de
gemeente informeren waarom de
bestemmingsplanwijziging zo lang
op zich laat wachten. Tevens moet
onderzocht worden waarom de
buurtbewoners zo tegen zijn op
deze toch stille en schone herbe
stemming van de boerderij.
Geerkade
Maassluis Juist ten westen van de
Hoogstraat, waar zich het histori
sche Delflandhuis en voormalig
stadhuis bevinden, en tegenover
het Schanseiland met de beroemde
Groote Kerk ligt een stuk buiten
dijks land grotendeels braak.
Grotendeels...een oud gebouw,
het café 'De Furie' voorheen een
slagerij staat moederziel alleen.
Gesloten inmiddels...voorbij het
kolkend schuim in volle glazen,
de sterke slepersverhalen, het
stoere schipperslatijn. Zowel de
Historische Vereniging in
Maassluis alsmede de gemeente
lijke commissie Beschermd Stads
gezicht en zeker ook Heemschut
Zuid-Holland zijn van mening dat
dit gebouw op deze plek, en tege
lijkertijd ook eigenlijk de functie
- een beetje haven heeft een kroeg -
hier niet mogen verdwijnen. Tot
zover waar het de kwetsbaarheid
van het afzonderlijke monument
betreft, want Heemschut Zuid-
Holland is van mening dat 'De
Furie' zeker gemeentelijk monu
ment zou moeten worden.
Maar er is meer aan de hand: door
de sloop van de overige elementen
tussen water en kruin van de dijk is
hier, op de Furie na, een kaalslag-
gebied ontstaan, van zeker veertig
meter lengte. Een projectontwik
kelaar wil dit nu invullen met een
groot gebouw. Hij bouwt net
buiten het beschermd stadsge
zicht, maar de gevolgen zouden
zonder meer rampzalig zijn, zowel
voor de Hoogstraat, de Geerkade
zelf als voor het Schanseiland.
Hier zal ingeval van nieuwbouw
toch echt heel fijnzinnig - in lijn
met de goed herleidbare korrel
structuur van de oude dijkbebou-
december 2000