Schuiven Bossche sloot bij Vught gerestaureerd Jan Reijnen Waar de Bossche sloot bi] Vught aansluit op het Drongelens kanaal bevindt zich een oude sluis. Deze heeft een tweeledige functie. Zij is inlaatsluis ten behoeve van water dat via het nabij gelegen vijzelgemaal wordt ingelaten. En zij is waterkering bij hoge waterstanden in de rivieren Maas, De Dommel en Aa en Drongelens kanaal. De schuifconstructies in de Bossche sloot en op de Bovenlandse sluis zijn onlangs gerestaureerd. oktober 2000 Heemschut 35 De sluis is rond 1900 gebouwd als uitwaterings sluis voor het gebied rond 's-Hertogenbosch, Heusden en Vlijmen. Bij de ruilverkaveling in de jaren '60 is de waterhuishouding in het gebied ingrijpend gewijzigd en kreeg de sluis de functie van inlaatsluis en waterkering. In 1904 werd de Bergse Maas voltooid om het gebied rond 's-Hertogenbosch een betere ontwatering te geven. De aanleg van het Drongelens kanaal was een van de werken die hieruit voortvloeiden. De Bossche sloot voerde vanuit de Bossche zijde water naar het Drongelens kanaal. Ten behoeve van deze afwatering en kering werd een schuivenconstructie gerealiseerd Schuif Bossche sloot), die nog in tact is en nog steeds zijn functie in het kader van waterbeheersing vervult. De schuif in de Bossche sloot evenals de schui ven op de Bovenlandse sluis dateren uit de Herstelwerkzaamheden aan de schuif. periode van vlak voor 1900 en zijn een hand bediende constructie waarvan de schuiven van het Stoney-type zijn. Het systeem van Stoney- schuiven is rond 1900 vrij veel in Nederland toegepast maar om vele redenen zijn er nog maar enkele over. Er zijn nog van deze schui ven in de omgeving van Amersfoort en in het riviertje de Dinkel. Het geheel van schuiven bestaat uit een ijzeren portaalconstructie geplaatst op een in beton uitgevoerde onderbouw. Deze bestaat uit een tweetal betonnen landhoofden met afge schuinde wangen en schuin aflopende bovenzij den en voorts een zware betonnen middenpijler met spitsboogvormige toelopende uiteinden. De landhoofden en middenpijler maken deel uit van een betonnen bakconstructie. De drempels van de openingen van de schuiven bestaan uit blauwe hardsteen. Op de landhoofden en de middenpijler is de ijzeren portaal constructie geplaatst. Deze bestaat uit een constructie van geklonken profielijzer waarin voor de stevigheid vele dwarsverbanden en schoren zijn aangebracht. Op de bovenafsluitingen is het horizontale deel van het hijsmechanisme met as en katrollen geplaatst. Dit mechanisme kan in beweging worden gebracht door handbediende gietijze ren tandwielconstructies met forse bedienings- wielen. De ijzeren Stoneyschuiven hangen aan stalen kabels en kunnen middels ijzeren contra gewichten op en neer worden bewogen. Langs de zuidzijde van het portaal is een eenvoudige brug aangebracht met ijzeren leuning en houten dek, over deze brug loopt een fietsroute. Het object werd bij de recente monumentenin ventarisatie van algemeen belang geacht. Het heeft cultuurhistorische waarde als gaaf onder deel van de grootschalige Maasverbeterings- werken in de periode rond 1900. Het object is van historische-constructief belang als uiting van ingenieursbouwkunst, leunend op traditioneel-ambachtelijke princi pes van gebruik van gietijzer en toepassing van moderne materialen. De constructie is in zijn geheel bewaard gebleven, en aangezien verge lijkbare gave constructies schaars zijn, heeft het object een zekere zeldzaamheidswaarde. Restauratie Het waterschap De Maaskant heeft in 1995 het kanaal en bijbehorende kunstwerken van Rijkswaterstaat overgenomen. Er was sprake van veel roestvorming aan de staalconstructie, en bepaalde onderdelen waren door achterstallig onderhoud zodanig aangetast dat deze zijn vernieuwd. Roestende onderdelen zouden op den duur de stevigheid van de constructie gaan ondermijnen, en daarmee ook de gebruiksfunctie. In het voorj aar van 2 000 besloot het waterschap het geheel dat in het kader van het MSP is voorgedragen als monument te gaan repareren en conserveren. De gehele staalconstructie is gedemonteerd, gereinigd van roest en oude verflagen. Waar noodzakelijk zijn enkele onderdelen vernieuwd of delen hi ervan. De bronzen glijlagers zijn schoon en smeer- systemen gangbaar gemaakt. Na de conservering is de gehele staalconstruc tie weer gemonteerd en kan weer voor vele jaren dienst doen als waterkering en inlaatsluis. De totale kosten van dit groot onderhoud hebben 220.000,- bedragen en kwamen geheel voor rekening van het waterschap. Ing. J. Reijnen is medewerker Waterschap De Maaskant.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 37